پویش تو هم بخوان، در جوار زیبایی

گرند هتل تاریخی انزلی میزبان اهالی کتاب شد

0 469

سالها پس از این که گرند هتل بدست موسیو دیمیتری معمار یونانی در بندرانزلی ساخته و پذیرای مسافران شد، این عمارت تاریخی به ثبت ملی رسیده ولی به دست تطاول گر زمانه رها شده، در یک عصر زیبای پاییزی مهماندار شانزدهمین مجلس ” تو هم بخوان” شد.

علاقمندان به ادبیات و میراث فرهنگی از پیر و جوان عصر روز ۲۷ آبان سال ۱۴۰۰ کنجکاوانه وارد هتلی شدند که سالها درش به روی مردم بسته بود و در تنهایی و سکوت فرسوده می‌شد. حیاط عمارت که با وجود سالها رها شدگی همچنان زیبایی خود را حفظ کرده و با ماگنولیای کهنسال و پیچکهای زرد و نارنجی زینت یافته بود مجلس ضیافت با شکوه داستان و موسیقی و سخن شد.

آرمین صافدل بنیانگذار پویش ” تو هم بخوان ” با اشاره به وقفه ۲ ساله این رویداد به دلیل پاندمی کرونا گفت : با برپایی دوباره سلسله محفل‌های کتاب خوانی ” تو هم بخوان” در مکان‌های تاریخی انزلی مردم این شهرستان به تاریخ فراموش شده‌ای از سرزمینشان قدم گذاشتند که شاید پیش از این از دیده‌ها پنهان بود و حالا گرند هتل انزلی نیز بعد از سالها میزبان قدوم جمع بزرگی از علاقه مندان به کتاب شد و می‌توان این پویش اجتماعی را مهربانی کتاب در حق تاریخ انزلی دانست. او یادآور شد:آبان سال ۹۸ رویداد “تو هم بخوان” با هدف آغاز پروژه جدید با عنوان “چ نان ” به کار خود خاتمه داد، اما متأسفانه با شیوع ویروس کرونا به منظور حفظ سلامت مردم اجرا نشد.

هدف ما در کنار خوانش کتاب بصورت گروهی و در قالب اجتماعات بزرگ مردمی معرفی و آشنایی مردم با میراث فرهنگی شهر است و از این رو هر برنامه را در یکی از اماکن تاریخی انزلی برگزار کردیم.

این پویشگر جوان خاطرنشان کرد: البته در طی این مدت فعالیت خود را در فضای مجازی ادامه دادیم و طی فراخوانی از مردم دعوت کردیم روزمره گی‌های خود در زمان قرنطینه را بنویسند و برای ما ارسال کنند. صافدل با اشاره به اینکه این فراخوان از نخستین حرکت‌های فرهنگی در دوره شیوع کرونا بود خاطر نشان کرد : ۳۶۵ اثر از شهرهای مختلف ایران و حتی کشورهایی نظیر کانادا و فرانسه به دبیرخانه پویش ارسال و از آن بین ۴۰ اثر برگزیده بصورت کتابی با عنوان “قرنطینه ۹۸” چاپ و به بازار نشر عرضه شد.

وی با تأکید بر این که کتابخوانی باید حرکتی جمعی و اجتماعی باشد افزود : هدف ما در کنار خوانش کتاب بصورت گروهی و در قالب اجتماعات بزرگ مردمی معرفی و آشنایی مردم با میراث فرهنگی شهر است و از این رو هر برنامه را در یکی از اماکن تاریخی انزلی برگزار کردیم.

قرار بود در گرند هتل انزلی درباره ادبیات در فراغت جامعه حرف بزنم. که پاندمی با ما چه کرد و چه طور ادبیات که امری خلوت گزین بود در این خلوت به ناچار همگانی اول پرورید و بعد پژمرد.

این کنشکر فرهنگی با اشاره به قدمت بنای گرند هتل یادآور شد : این عمارت صد ساله که توسط موسیو دیمیتری یونانی معمار ساختمانهای کتابخانه ملی رشت و استانداری سابق گیلان احداث و سال ۹۸ ثبت ملی شد از مصادیق چند فرهنگی و قومیتی شهر انزلی محسوب می‌شود. وی با بیان این که عمارت گرند هتل حامل عناصر ارزشمندی است به نمایندگی از مردم و سازمان‌های مردم نهاد شهرستان از متولیان شهر و میراث فرهنگی خواست تا بازسازی و بهره برداری خردمندانه از آن را بعنوان یک مطالبه عمومی دنبال کنند. این کنشگر فرهنگی همچنین با اشاره به این که از سال ۵۶ در انزلی موزه‌ای ساخته نشده خواستار ایجاد موزه مردم شناسی در این شهر مهم گردشگری گیلان شد.

محمد طلوعی نویسنده‌ی گیلانی بعنوان سخنران این مراسم گفت: قرار بود در گرند هتل انزلی درباره ادبیات در فراغت جامعه حرف بزنم. که پاندمی با ما چه کرد و چه طور ادبیات که امری خلوت گزین بود در این خلوت به ناچار همگانی اول پرورید و بعد پژمرد. که کلمات انتزاع ارتباط‌اند و وقتی خودمان در حبسیم کلمات هم جز انتزاعشان انگار چیز دیگری نیستند، بدون معناهای انضمامی. با فکر کردن به این چیزها آمده بودم که حرف بزنم اما همه شان را‌انداختم دور وقتی ساختمان گراند هتل را دیدم. زیبایی که از صد سال پیش سرک می‌کشد، انگار در پاتارا یا المپیوس باشی، انگار یکی شهرهای یونانی را از کارتاژ و مالتا و قبرس جان کن کرده و آورده باشد سر پل غازیان.

کشتی ‘ تو هم بخوان ‘ با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و کمک به گردش کتاب میان علاقه مندان حوزه کتاب و کتابخوانی به همت آرمین صافدل کنشگر جوان فرهنگی و انجمن طرفداران توسعه انزلی ۲۵ آبان ۹۶ در بحر فرهنگ به راه افتاد.

او افزود: ادبیات امروز ما مثل این هتل است، باشکوه گذشته و ویرانه‌ای اکنون، چون رهایش کردیم، چون فکر کردیم خودش یک گوشه‌ای زنده است و لازم نیست هرچند وقت یکبار بازسازی اش کنیم، که فکر کردیم بدون مخاطب و آمد و رفت هم زنده است. در بخشهایی از برنامه نیز سه اثر از کتاب “قرنطینه ۹۸” برای حاضران خوانده شد. الهه فلاح برنده رتبه نخست اثر خود با عنوان “هرچیز که در جستن آنی، آنی “، امیر ضیایی اثر خود با عنوان “عید کووید ” را برای حاضران خواندند و داستان ” خواب خبرها” اثر زینب زاهدی نیز توسط المیرا ستودگان برای حضار قرائت شد.

کیمیا کوچکی هنرمند جوان گیلانی با اجرای قطعاتی کلاسیک که همخوانی بسیاری با حال و هوا و معماری بنای گرند هتل داشت حاضران را به سفری خوشایند در تاریخ و هنر برد. در پایان همایش ۱۰۰ جلد کتاب که با دستان مهربان اهالی فرهنگ به این پویش اهداء شده بود به علاقمندان عرضه شد تا بخوانند و با دیگران مبادله کنند.

کشتی ‘ تو هم بخوان ‘ با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و کمک به گردش کتاب میان علاقه مندان حوزه کتاب و کتابخوانی به همت آرمین صافدل کنشگر جوان فرهنگی و انجمن طرفداران توسعه انزلی ۲۵ آبان ۹۶ در بحر فرهنگ به راه افتاد. آشنایی با داستان‌های ماندگار چخوف، ملاقات با ویرجینا وولف، سفر با شازده کوچولو، عشق در ادبیات معاصر ایران، پای صحبت عزیز نسین، شاهنامه خوانی، آشنایی با نویسندگان بومی یا داستانهای دارای لوکیشن انزلی، دیدار با همینگوی، خواندن با خط بریل، نجدی خوانی، گذری بر ادبیات جنگ و نگاهی به آثار هوشنگ گلشیری، سفرنامه خوانی عناوین بخشی از این رویدادهای فرهنگی بود.

این پویش علاوه بر توسعه فرهنگ کتابخوانی کوشیده مردم و مسؤولان را به ارزش و جایگاه میراث فرهنگی و تاریخی شهر و لزوم حفاظت و باز آفرینی آنها توجه دهد. مناره یا فانوس دریایی، موزیک جیگا، پلکان عشق بلوار ساحلی، موج شکن یا مل، تالاب گمشده، اسکله صید کیلکا، پل غازیان، کشتی میرزا کوچک، خانه‌ی تاریخی خان گستر، بنای تاریخی اداره هواشناسی انزلی برخی از مکانهای تاریخی محل برگزاری این رویداد بود.

دوستداران کتاب در این ۱۶ رویداد با چند تن از نویسندگان و هنرمندان بنام و محبوب کشور نیز از نزدیک آشنا شدند. آفتابگیرهای چوبی گرچه بسته بود اما انگار تاریخ و خاطرات پیشینیانی که در این هتل روزگار گذرانده بودند از خلال چوبهای شکسته نظاره گر شکوه جمع دوستداران فرهنگ بود. درهای گرند هتل این بنای تاریخی زیبا بار دیگر بسته شد اما مردم امید دارند که متولیان حفظ میراث فرهنگی و شهرداری برای بازسازی و نگاهداشت این عمارت مانده از گذشتگان همت گمارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.