جوابگوی هزینه ها و تورم باغداران نیست

انتقاد نماینده مردم رودسر از افزایش ناچیز قیمت تضمینی برگ سبز چای؛

1 206

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی از افزایش ناچیز قیمت تضمینی برگ سبز چای برای سال زارعی ۱۴۰۲ انتقاد کرد.

«محمد صفری» گفت: قیمت خرید تضمینی برگ سبزچای درجه یک هر کیلو ۱۳هزارو۹۹۰ تومان وبرگ سبز درجه دو ۱۱هزارو۵۰۰ تومان تعیین شده است. قدر السهم دولت برای خرید تضمینی سال آینده ۲۵درصد و قدر السهم کارخانجات چایسازی ۷۵درصد مشخص شده است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها و تورم موجود با انتقاد از افزایش ناچیز قیمت تضمینی برگ سبز چای برای سال آینده گفت: این در حالیست خود دولت قیمت نهادهای کشاورزی را افزایش داده و قیمت ماشین آلات مورد نیاز کشاورزی به روز بالا می‌رود و با توجه به افزایش هزینه ‌های دستمزد کارگری و حمل و نقل اصلا این قیمت تعیین شده برای چایکاران شمال مقرون به صرفه نیست.

محمد صفری با انتقاد از دولت که در لایحه ارسالی بودجه ۱۴۰۲ به مجلس حتی یک ریال بودجه خرید تضمینی برگ سبز چای را برای سال آینده نسبت به امسال افزایش نداده و همان بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی امسال را برای سال آینده پیشنهاد داده است.

 صفری همچنین با انتقاد ازعدم پرداخت بموقع باقیمانده بهای خرید تضمینی برگ سبز چای به چایکاران گفت: متاسفانه دولت بعد گذشت از ۵ ماه از پایان برداشت برگ سبز چای هنوز بهای خریدبرگ سبز چای از قدرالسهم دولت را به آن‌ها پرداخت نکرده است اما همین کشاورز امروز برای آماده کردن باغ چای خود برای سال زراعی آینده بابت خریدنهاده‌های کشاورزی و سایرهزینه‌ها باید همه را نقدی پرداخت کنند.

درحالیکه صفری تاکید کرد دولت یک ریال بودجه خرید تضمینی برگ سبز چای را برای سال آینده افزایش نداده،«سازنده»معاون سازمان چای کشورمیزان افزایش نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای را نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ بر اساس جدول هزینه ها و درآمد باغداران چایکار استانهای شمالی مصوب شده است.

 لازم به ذکر است؛ پیشتر رییس سازمان چای کشور سطح زیر کشت چای کشور را ۲۸ هزار هکتار و سطح فعال ۲۲ هزار هکتار اعلا کرد و گفت: ۶۰۰۰ هکتار باغات رهاسازی شده داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.