دهیاران به تغییر کاربری ها چراغ سبز نشان ندهند

آن روی سکه تغییر کاربری اراضی در گیلان؛

1 256

طرح‌های هادی در اختیار اعضای شوراهای روستایی و دهیاران قرار دارد تا به واسطه مراجعه به آن از تغییرکاربری اراضی باغی و کشاورزی در روستاهای گیلان جلوگیری شود. با این حال طبق آمارهای موجود، تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان به شدت ادامه دارد و در اغلب موارد مجوز انشعابات آب، برق و گاز نیز به سازندگان غیربومی از سوی شوراها و دهیاران متخلف ادامه دارد.

در حالیکه هرگونه ساخت و ساز در روستاها نیازمند کسب استعلام از شوراها و دهیاران این مناطق و انطباق نقشه زمین با طرح های هادی بنیاد مسکن است لذا وقوع حجم بالایی از تغییرکاربری اراضی کشاورزی در استانی مانند گیلان توجیهی ندارد.

در همین رابطه «صالح محمدی» رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به افزایش تغییر کاربری‌ها در اراضی شالیزاری و باغات چای استان گفت: با توجه به افزایش حضور غیر بومی‌ها در تعطیلات نوروز، تغییر کاربری‌هایی در استان اتفاق افتاده که البته مواردی از آنها شناسایی شدند. سال گذشته ۲۵۵ مورد قلع و قمع تغییر کاربری غیر قانونی در عرصه های کشاورزی انجام شد.

صالح محمدی با تاکید به اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان مجاز به ارایه خدمات به مناطق فاقد زیرساختهای خدماتی مانند آب، برق و گاز نیستند افزود: طبق تکلیف رییس کل دادگستری گیلان، صدور مجوزها باید تنها از طریق پنجره واحد انجام شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خواستار همراهی مردم و دهیاران در جلوگیری از تغییرکاربری اراضی توسط غیر بومی ها شد و گفت: برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری اراضی، مردم و دهیاران در کنار جهاد کشاورزی و دستگاه قضا باشند و به غیر بومی‌ها اجازه ساخت و ساز غیرمجاز را ندهند.

لازم به ذکر است: طرح هادی روستایی، در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۷۸ مصوب شد. این طرح وضعیت زمین را از لحاظ داخل یا خارج بافت بودن مشخص می‌کند. بنابراین تنها در زمین‌هایی می‌توان به ساخت و ساز پرداخت که در محدوده مجاز طرح هادی روستایی قرار داشته باشند. در حال حاضر تنها راهی که برای استعلام یک قطعه زمین مورد نظر در روستا وجود دارد، مراجعه به بنیاد مسکن، شوراها یا دهیاری است.

نقشه‌های طرح هادی کلیه روستاهای گیلان در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار دارد. بنابراین افرادی که به خصوص در اراضی روستایی متقاضی ساخت و ساز هستند می‌توانند به راحتی از طریق دهیاری به آن دسترسی پیدا کرده و به کاربری زمین پی ببرند.

اعضای شوراها و دهیاران، اولین حلقه های اجرای طرح های هادی و جلوگیری از هر گونه تغییر کاربری هستند. با این حال همه ساله طبق آمارهای جهاد کشاورزی و امور اراضی، اراضی زیادی با تغییر کاربری و خلاف سازی توسط غیر بومی ها و با مجوز دهیاری های متخلف از چرخه کشاورزی استان خارج می‌شوند.

سال گذشته ۱۲۹۶ مورد تغییر کاربری غیر مجاز فقط در ۶ ماهه اول سال شناسایی شد که ۱۴ درصد رشد را نسبت به سال پیشتر نشان می‌داد.

1 نظر
  1. رضا می گوید

    عزیز جان.مامشکلاتی ازقبیل بیماری ودختر دم بخت و پسربیکار و بدهکاری و… داریم که زمین میفروشیم وگرنه چرا باید زمین پدری را بفروشیم ؟ خودشما در قسمتی از همین سایت نوشتید که پانصد کارگر گیلانی اخراج شدن.پس جواب بدبختی و زن و بچه اینا را کی میده؟ دلال که هرچقدر دوست داره برنج وارد کرده.پس مزرعه داری ما به درد نمیخوره.باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.