دولت چاره اندیشی نکند نرخ طلاق فراگیر می شود

0 150

متاسفانه سن ازدواج نسبت به ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است. استان گیلان رتبه هفدهم استان‌های کشور به لحاظ ازدواج را دارا می‌باشد و به لحاظ نرخ طلاق رتبه چهارم کشوری است. علاه بر بالا رفتن سن ازدواج، تعداد فوت شده‌ها در گیلان و میزان طلاق نیز نسبت به آمار کشوری بالاتر رفته است.

بر طبق اطلاعات بیان شده از اداره ثبت احوال گیلان، از حیث رشد جمعیت بیست و پنجمین استان کشور محسوب می‌شود. در گیلان نرخ تولد ۹ نفر به ازای هر نفر است؛ گیلان آخرین استان کشور محسوب می‌شود.

بر اساس آمار ارائه شده گیلان، پس از خراسان رضوی، کردستان و اردبیل در رده چهارم طلاق قرار دارد. افزایش زنان سرپرست خانوار در گیلان یک زنگ خطر است، در حالی که تنها یک سوم از این زنان بیمه هستند. مشکلات اقتصادی و اجتماعی در سال‌های اخیر تاثیر بسیار منفی بر نرخ ازدواج و طلاق داشته، به طوری که به ازای هر دو ازدواج در گیلان، یک طلاق ثبت می‌شود.

این در حالی است که بسیاری از زوجین، با شرایط عاطفی زیر یک سقف زندگی می‌کنند. تورم، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، بیکاری و اعتیاد از مهم‌ترین عوامل افزایش طلاق و کاهش ازدواج در گیلان است. انتخاب نامناسب، مدرک‌گرایی، کاهش مسئولیت‌پذیری جوانان، تنوع‌طلبی، افزایش گرایش به سوی مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی از جمله عوامل مهم طلاق است. دولتمردان باید به دنبال چاره‌اندیشی برای بهبود وضعیت اقتصادی در جهت جلوگیری از رشد طلاق باشند.  در جهت پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی، افزایش ازدواج‌های بدون شناخت و مشکلات اقتصادی، دخالت‌های بی‌مورد خانواده‌ها در زندگی فرزندان، نبود مسکن مناسب و پایین بودن سطح آگاهی خانواده‌ها و جوانان در هنگام ازدواج باید گام‌های مناسبی برداشته شود.

ادامه روند سرخوردگی جوانان و نبود آموزش‌های لازم پیش از ازدواج زنگ خطری است در جهت طلاق‌های توافقی که این روزها از آن بسیار می‌شنویم. کودکانی که با این والدین زیر یک سقف زندگی می‌کنند با زندگی سرشار از تنش در آینده خود دچار اضطراب یا افسردگی خواهند شد. نوجوانی که در خانواده تک والد بزرگ می‌شود به سمت رفتارهای پرخطر و مصرف دخانیات و نوشیدن الکل و خشونت، روابط جنسی ناامن و اقدام به خودکشی گرایش بیشتری از نوجوانانی که در خانواده‌های منسجم زندگی می‌کنند خواهند داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.