سد لاسک دغدغه‌ی جدید نماینده فومن!

0 753

ماجرای سد لاسک همچنان ادامه دارد و هر کدام از نمایندگان شهر فومن که روی کار می‌آیند اقدام به نطق‌هایی در اینباره در صحن علنی مجلس می‌کنند. این تلاش‌ها در حالیست که در دو سال اخیر مخالفت‌های بسیاری با ایجاد این سد در لاسک شد. موضوعی که موجب از دست رفتن صدها هکتار از اراضی جنگلی و درختان هیرکانی می‌شود. همچنین احداث سد، تالاب انزلی را بیشتر به مرگ نزدیک می‌کند. زیرا در صورت احداث یک پنجم آب تالاب را کم می‌کند. سدی که توسط رضا اردکانیان وزیر سابق نیرو افتتاح شد و جز نابودی هزار هکتار از درختان جنگلی سه روستای ویسرود، کلوان و لاسک را به طور کامل زیر آب می برد.

امروز «خلیل بهروزی فر» نماینده‌ی فومن و شفت درنطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وزیر نیرو درخصوص اجرایی نشدن عملیات این سد گفت: عملیات اجرایی پروژه‌ی عمرانی سد مخزنی لاسک باید هرچه سریع تر شروع شود تا مردم محروم روستایهای پیرامون بیش از این نسبت به بهره مندی از خدمات ابتدایی همچون آب سالم، برق ، گاز، راه و غیره محروم نباشند.

اردیبهشت گذشته درحالی عملیات کلنگ زنی سد لاسک انجام شد که پیش از آن نیز در تابستان ۹۷  یکبار این کلنگ زنی درپی اعتراض فعالان زیست محیطی واجتماعی و رسانه های استان که به دلیل اعتراض نسبت به تخریب حدود ۹۴ هکتار جنگل و کاهش کیفیت آب درحوضه‌ی تالاب انزلی صورت گرفته بود، لغو شد. اعتراضات انجام شده از سوی فعالان زیست محیطی و فعالین اجتماعی در آن مقطع موجب شد دادستان کل کشور و دادگستری استان شروع پروژه ‌ی احداث  سد را متوقف کنند. اما در نهایت سازمان محیط زیست کشور با تایید ارزیابی زیست محیطی سد و دریافت تعهدات لازم از وزارت نیرو، مجوز لازم را برای شروع فعالیت ساخت سدلاسک شفت صادر کرد.

این تعهدات شامل احداث تصفیه خانه های روستایی در بالا دست سد، تسریع در احداث و بهره برداری سیستم های تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای رشت و صومعه سرا برای جلوگیری از ورود آلایندهها ، اجرای طرح جمع آوری دفع زباله‌ی روستایی درمناطق بالا دست سد و اجرای راهکارهای ارائه شده درگزارش ارزیابی برای بهبود کیفیت آب داخل مخزن پیش از آبگیری سد بوده است. اما این همه‌ی مشکلات پیش روی مردم منطقه نیست. پیشتر«سید محسن موسوی» فرماندار شفت هم درجلسه اداری این شهرستان از بلاتکلیفی مردم منطقه و انجام نشدن گاز رسانی و سایر خدمات به آنها انتقاد کرده بود.

درهمین رابطه «خلیل بهروزی فر» نماینده مردم شفت و فومن در گفت و گو با مرور گفت: هیچ اقدامی از زمان کلنگ زنی سد از سال گذشته تا کنون انجام نشده است. ضمنا شروع عملیات ساخت سد، مانع ارایه‌ی خدمات ضروری به مناطق و روستاهای پیرامون و در داخل حریم سد شده است و مردم منطقه درانجام هرکاری بلاتکلیف هستند.

نماینده‌ی فومن وشفت افزود: درحالیکه معارضات زیست محیطی سد رفع شده اما درحال حاضر سد لاسک با مشکل تامین اعتبار مواجه شده است. پیش ازاین وزارت نیرو قرار بود اعتبارات تخصیص یافته را از طریق فایناس داخلی و تهاتراملاک توسط دولت تامین کند. براساس پیش بینی های انجام شده مقرر شده بود دولت هرساله در حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تملک اراضی  مردم منطقه که در داخل حریم سد قرار گرفتند هزینه کند اما تاکنون اقدامی انجام نشده است.

«رضا زمانی» رییس اداره‌ی محیط زیست شهرستان شفت نیز در گفت گو با مرور در خصوص چرایی شروع نشدن عملیات اجرایی سد گفت: عدم تامین منابع اعتباری از سوی وزارت نیرو مانع انجام ساخت سدلاسک شده است. درغیر این صورت، سازمان محیط زیست ارزیابی زیست محیطی سد را تایید و مجوز لازم را صادر کرده است.

این فعال محیط زیستی با بیان اینکه در حال حاضر فقط تجهیز کارگاه سد در منطقه انجام شده است افزود: بر اساس گزارش ارزیابی زیست محیطی یک سری موارد نظارتی در خصوص اجرای سد برعهده‌ی سازمان محیط زیست قرار دارد، از جمله بحث کنترل و به حداقل رساندن آسیب های زیست محیطی درمنطقه و اجرای فاضلاب و پسماند روستاهای بالادست سد.

وی تاکید کرد: اجرای هر پروژه‌ی عمرانی بزرگ  دارای تبعات زیست محیطی است و وظیفه‌ی محیط زیست وفعالان این بخش به حداقل رساندن این تبعات است. در خصوص این مباحث در سالهای اخیر به اندازه کافی صحبت و جلسه برگزار شده است و در حال حاضر سد لاسک مجوز لازم را  اخذ کرده است.

گفتنی است سد لاسک در حوضه‌ی آبریز امامزاده ابراهیم و شهرستان شفت بر روی رودخانه چوبر و با هدف تأمین آب شرب شهر شفت و روستاهای اطراف آن و بهبود شرایط آبیاری زمین‌های کشاورزی موجود در محدوده‌ی کانال فومن و در محدوده‌ی رودخانه‌ی امامزاده ابراهیم در استان گیلان  احداث می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.