سراوان؛ خلف وعده‌های یک جانمایی‌ دیگر

0 185

علیرغم وعده استانداری مبنی بر ساماندهی و تعطیلی لندفیل سراوان رشت تا پایان آبان ماه، این مکان نه تنها تعطیل نشد بلکه خبری از جانمایی مکان جدید زباله های شهرستان رشت نشد.

حال پرسش من به عنوان یک کنشگر محیط زیست از استاندار اینست؛ قول هایی که در خصوص پسماند دادید به کجا رسید؟ آیا عملی شدند؟

آیا جانمایی مکان جدید با توجه به این که فعالین محیط زیست استان مخالف این انتخاب بودند عملی شده  است؟ ظرفیت کود آلی که قرار بود به هزار تن در روز برسد آیا به ثمر رسید؟

آیا پلن آموزشی خاصی در شهرها و روستاها به منظور فرهنگ سازی در این خصوص به اجرا در آمده است؟ کارخانه تصفیه شیرابه که سالها از احداث آن می‌گذرد، آیا به نتیجه رسیده؟ آیا توانستید بودجه لازم برای کارخانه زباله سوز رشت دریافت کنید؟

ساماندهی لندفیل سراوان به لطف شهرداری رشت و همچنین حضور علی مقصودی در حالی رو به اتمام است که سایر نهادهای مختلف استان رسالت و وظایف خود را در خصوص ساماندهی سراوان به درستی انجام نداده و همکاری لازم را با شهرداری رشت نداشتند. چرا که مشکل سراوان فقط مختص شهرداری رشت نیست.

در سوی دیگر باید تاکید کرد که هدف از ساماندهی پسماند، فقط کاور کردن زباله‌ها نیست. و هدایت شیرابه‌ها جزیی از فرایند ساماندهی پسماند است. از اینرو،  با توجه به عدم فعالیت کارخانه تصفیه شیرابه این ساماندهی عملا بی فایده خواهد بود.

حال باید بار دیگر از استانداری پرسید چرا با توجه به نامه نگاری سازمان پسماند به نهادهای مختلف نظارتی و قضایی از سنوات گذشته تا به امروز در خصوص عدم فعالیت تصفیه خانه شیرابه، عوامل این کارخانه پاسخگو نبوده‌اند؟

در خصوص شرکت کود آلی رشت چرا اعتبارات لازم به منظور پایان پروژه که قرار بود ماه‌های گذشته به اتمام برسد به این شرکت اختصاص پیدا نکرده است؟

 چه دلیلی داشت به جای ماشین آلات مناسب، چند دستگاه سیم ترل خریداری شود؟ آیا برای  حمل زباله بوده؟ آیا وظیفه این شرکت حمل زباله است یا پردازش آن؟

هر چند نمی‌توان از تلاش مدیران در بهبود کیفیت کود‌های تولید شده چشم پوشی کرد و امری قابل تقدیر است. اما این اقدامات محدود به تنهایی کافی نیست. با توجه به دستور مستقیم ریاست جمهوری در خصوص حل مشکلات زباله رشت باید اقدامات با سرعت بیشتری انجام شود. به خصوص در مورد جذب اعتبار برای زباله سوز رشت که تا کنون نمایندگان شهرستان در مجلس و استاندار در انجام آن موفق نبوده اند .

جناب استاندار ما بارها در نشست‌های مختلف از شما درخواست کردیم در خصوص آموزش در شهرها و روستاها از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد استفاده کنید. ولی متأسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده به جز تلاش‌های جزیره‌ای خودمان در برخی از روستاها و مدارس هیچ نهاد مرتبط با ما همکاری لازم در این خصوص نداشته است.

در خصوص جانمایی مکان جدید نیز ما بارها اعتراض کردیم و فریاد زدیم که این تصمیم اشتباه هست. چرا وقتی یک مکان آلوده شده در استان وجود دارد بار دیگر این اشتباه تکرار می‌شود.

آیا این نکته را در نظر دارید که با  انتخاب مکان جدید زباله ها، تنش های اجتماعی جدیدی در دیگر نقاط استان رخ خواهد داد؟

به نظر می‌رسد راهکار مناسب، ساماندهی درست مراکز دفن  موجود و همچنین تصفیه واقعی شیرابه در این مکان هاست که البته تلاش استانداری و شهرداری رشت در اتمام ساماندهی سراوان قابل تقدیر است ولی در خصوص تصفیه شیرابه‌ها علامت سوال و حلقه مفقوده همچنان باقی است که سرانجام چه می‌شود؟

نقد فعالین محیط زیست در جهت تضعیف و یا تخریب نیست بله به دنبال رفع مشکلات و کمک در این خصوص است.

امیدوارم با توجه به نزدیکی انتخابات، تمرکز خود را در این خصوص بیشتر کنید تا با کمک همدیگر مشکلات پسماند استان مرتفع شود. در این میان بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد بسیار مهم است چرا که ماهیت فعالیت این نهادها، آموزش آموزش آموزش است که رکن اول فرهنگ سازی در هر جامعه است و بدون آموزش، این دور باطل خواهد بود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.