مرمت ساختمانهای تاریخی شهرداری رشت

0 1,046

معاون بازآفرینی شهرداری رشت از تخصیص اعتبار برای مرمت ساختمانهای تاریخی شهرداری رشت خبر داد و گفت: شهرداری در بودجه سال ۹۸ ، برای مرمت و بازسازی عمارت میرزا خلیل یک میلیارد تومان و برای ساختمان ساعت چهار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ است.

«نرجس محمودی » افزود: تخلیه ساختمان‌های تاریخی “ساعت، فرهنگی ورزشی و میرزا خلیل رفیع” متعلق به شهرداری رشت نیز در دستور کار قراردارد.

وی با تاکید به رفع خطر از دو ساختمان ساعت و فرهنگی ورزشی گفت: بارندگی های اخیر موجب رطوبت زدگی شدید دیوارهای ساختمان میرزا خلیل رفیع شده و این وضعیت نگران کننده شده بود. در حال حاضر مطالعات پیرامون ساختمان میرزا خلیل رفیع به اتمام رسیده و نیازمند اختصاص اعتبار موردنیاز توسط شهرداری رشت هستیم.

در خصوص مرمت و بازسازی ساختمانهای تاریخی شهرداری رشت در روزهای گذشته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای رشت  نیزخواستار پیگیری متعهدانه و توجه شهرداری به بافت‌های فرسوده و مقاوم سازی ساختمانهای تاریخی رشت شده بود و خواستار استفاده از فضای ساختمانهای تاریخی به منظور ایجاد گالری و موزه های مختلف شد.

«فاطمه شیرزاد» به تدوین طرح تفصیلی بافت تاریخی رشت اشاره کرد و گفته بود: به شهرداری رشت بابت بازسازی و مرمت ساختمان‌های تاریخی تحت مالکیتش ضرب الاجل داده و کم‌کاری در این حوزه قابل پذیرش نیست.

در همین رابطه «حسین میرزایی» معاون توسعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با انتقاد از وضعیت نامطلوب ساختمان ساعت شهرداری، ساختمان سازمان فرهنگی و ساختمان میرزا خلیل رفیع گفته بود: این ابنیه های تاریخی وضعیت بسیار نامطلوبی دارند و براساس قانون توسعه ششم ، میراث فرهنگی در این باره وظیفه نظارت دارد و در صورتی که کوچکترین اتفاقی برای بناهای ثبتی و تاریخی بیافتد یقینا برعلیه دستگاه مسئوول اقدام حقوقی و قضایی انجام می دهیم.

وی افزود: طبق قانون ششم توسعه ،میراث فرهنگی نمی تواند در املاکی که مالک خصوصی دارد نسبت به مرمت و بازسازی ورود کند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.