شناسایی ۱۲ پهنه آبی پرورش ماهی

0 431

مدیرکل شیلات گیلان از شناسایی ۱۲ پهنه آبی به مساحت ۲۷ هزار هکتار برای پرورش ماهی در قفس خبر داد.

«صمد درویشی» گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ۱۲ پهنه آبی ظرفیت پرورش بیش از ۷۵ هزار تن پرورش ماهی در قفس را دارد.

وی با اشاره به اینکه امکان سنجی پرورش ماهی در قفس از سال ۹۴ آغاز شده است، ۹ هزار تن سهم غرب استان، ۴۱ هزار و ۵۰۰ تن سهم مرکز استان و ۲۵ هزار تن سهم شرق استان است. همچنین تا ۲ سال دیگر ۹ مزرعه دریایی با ۵۹ قفس و سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان در استان به بهره برداری می‌رسد.

اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در دریا به منظور حفظ و مدیریت ذخایر آبزیان دریایی، کاهش فشار صید و برداشت از دریا، دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، ایجاد و توسعه اشتغال، استفاده مسئولانه از ذخایر و ظرفیت‌های طبیعی همراه با حفظ محیط زیست، دستیابی به اهداف توسعه پایدار و تامین امنیت غذایی کشور در سالهای اخیر مورد حمایت شیلات استان قرار گرفته است.

پیشتر «احمد قناعت » معاون آبزی پروری شیلات گیلان گفته بود: درچند سال گذشته ذخایر طبیعی انواع ماهی در دریای خزر کاهش پیداکرده است. در۱۰ سال گذشته میانگین میزان صید سالانه ماهی ازخزر، فقط درگیلان، ۱۴هزارتن بوده که این آمار نشان دهنده فشار صید بر ذخایر دریا و کاهش تولید بوده است.

وی افزوده بود: پرورش ماهی درقفس های دریایی درشرایط محیطی مناسب، میزان تولید را افزایش می دهد واین افزایش تولید، بی شک نقش اساسی برکاهش فشارصید بر ذخایردریای خزر نیز خواهد داشت.

از سوی دیگر ورود فاضلاب و سموم شمیایی و صنعتی به دریا خزر و تغذیه ماهیان از این سموم استفاده از ذخایر طبیعی دریا را با چالش مواجه کرده است. در همین رابطه «احمدرضا کهن» کارشناس و پژوهشگر جهاد دانشگاهی گفته است: ورود فاضلابهای صنعتی و  آلاینده‌های خطرناکی چون فلزات سنگینی مثل جیوه، سرب، مس و کادمیوم در بدن ماهی ذخیره شده و خوردن این ماهی‌ها می تواند سلامت مصرف کنندگان را هم تهدید کند.

او در ادامه تصریح کرد: افزایش تولید ماهی، کاهش صید ماهیان دریای خزر، صرفه جویی اقتصادی، اشتغالزایی، صادرات و ارز آوری از مزایای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.