پرستاران و پزشکان تالش، بدون ماسک و دستکش در برابر کرونا

پر شدن ظرفیت بیمارستان شهید نورانی تالش

0 772

منابع رسمی وزارت بهداشت ایران ۳۰ بهمن وجود بیماران کرونا در چند شهر کشور از جمله قم، اراک، تهران، رشت و بابل را تایید کردند و پس از آن نقاط کشور یکی پس از دیگری به این جامعه آماری پیوستند. دامنه آلودگی تا جایی رسیده است که شهرستان تالش در غرب استان گیلان نیز یکی از همین نقاط آلوده به شمار می‌رود. کادر درمانی شامل پزشکان و پرستاران، ذخایر دارویی، تجهیزات بیمارستانی آن در حالت عادی پاسخگوی جمعیت بیش از ۲۰۰ و ۱۰ هزار نفری نبود. تالش در چنین وضعیتی به جنگ کرونا رفت.

جلسه‌ی هماهنگی خیرین با مسئولان دولتی تالش عصر پنج شنبه ۱۵ اسفند در شبکه بهداشت برگزار شد. فرماندار، شهردار تالش، فرمانده سپاه، رییس شبکه بهداشت، رییس بیمارستان شهید نورانی، نمایندگان خیرین و خبرنگاران شرکت کنندگان این جلسه بودند .

انتشار آمار کرونا ممنوع شد

فرماندار تالش در پاسخ به سوال اهالی رسانه پیرامون تعداد قربانیان و بستری شدگان اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی ارائه هر گونه آماری تنها بوسیله وزارت بهداشت باید انجام شود و بنا بر گفته های استاندار گیلان انتشار این گونه مطالب ممنوع است. همچنین تمام مطالبی که توسط محافل غیر رسمی گفته می‌شود هیچ گونه اعتباری ندارد .

سید عیسی مهدوی در ادامه گفت: تمامی مرگهای بیمارستان تالش ناشی از ابتلا به کرونا نیست. مشخص نبودن علت مرگ و رعایت موازین بهداشتی اقتضا می‌کند دفن بهداشتی با تمهیدات ویژه‌ای انجام گیرد.

فقط یک کمپین داریم

وی با قدردانی از زحمات کمپین مردمی خیرین تالش برای جمع آوری کمکهای مالی، خرید تجهیزات و اقلام حفاظتی بیولوژیک مورد نیاز گفت: مشارکت اجتماعی و پیشقدم بودن تالش در زمینه تامین کمبودهای موجود در بخش بهداشت و درمان قابل تحسین است. گروه حاضر تنها کمپین قانونی و مورد تایید سازمانهای رسمی برای جمع آوری کمک بر اساس قانون مدیریت بحران است. سایر گروهها نیز باید به این ساز و کار بپیوندند و فعالیت خارج از این ساز و کار ممنوع و جرم تلقی می‌شود.

مهدوی با تاکید بر صحیح نبودن خبر ابتلای ۲ تن از افراد خیر به بیماری کرونا و بستری شدن آنها گفت: بستری شدن این افراد تنها به سبب خستگی کار و تلاشهای بی‌وقفه است .

وی با تاکید بر رعایت وضعیت فوق العاده در استان گیلان و شهرستان تالش تصریح کرد: کرونا با وجود شیوع سریعتر نسبت به آنفولانزا و درمان خاص یه غول شکست ناپذیر نیست. منتشر کردن اخبار صحیح و مثبت در کنار ایجاد آرامش روانی و امید به خانواده‌ها، راهکارهای مقابله با بیماری و گسترش ویروس اولویت اساسی رسانه ها در شرایط امروز است .

این مقام دولتی از ادارات دولتی خواست تا با هماهنگی معاونت عمرانی تمام ماشین آلات و تجهیزات خود را در اختیار شبکه بهداشت و درمان تالش قرار دهند. وی همچنین از الزام دهیاران در سطح روستاها برای همکاری با خانه های بهداشت و تامین هزینه های مالی خبر داد .

فرماندار تالش در ادامه با اعلام ممنوعیت ورود مسافران و اقامت آنها در منطقه گفت: واحدهای اقامتی و خدماتی اجازه پذیرش هیچ مسافری را تا اطلاع بعدی ندارند و با افراد خاطی نیز برخورد خواهد شد .

نماینده دولت در بخش دیگری از سخنان خود موضوع باز بودن واحدهای مختلف صنفی نیز پیش کشید و تاکید کرد : اتاق اصناف باید با ملزم کردن مغازه داران به تعطیل واحدهای صنفی از تجمع مردم در چنین فضاهایی بکاهد .

وی همچنین با بیان حضور دستفروشان در معابر عمومی گفت: دستفروشان می‌توانند بیشترین میزان انتقال بیماری را انجام دهند. زندگی مردم در خطر است و زیان اقتصادی نیز برای همه وجود دارد. شهرداری ها و نیروی انتظامی باید از حضور این افراد جلوگیری کنند.

مهدوی ضمن تاکید بر پایداری خطوط برق، گاز و آب شهری گفت: بنا بر مصوبه هیات دولت انشعاب مشترکین به دلیل عدم پرداخت قبض های صادر شده قطع نخواهد شد.

وی در ادامه اطمینان داد بانکها و موسسات مالی در مدت حالت فوق العاده از دریافت جریمه دیرکرد اقساط وامها و دیون افراد کم بضاعت خودداری می کنند و این موضوع از پشتیبانی قضایی برخوردار است. اما نباید این مسئله موجب سوء استفاده افراد قرار بگیرد.

خیرین به داد ما رسیدند

رییس شبکه بهداشت تالش با بیان لزوم رعایت توصیه های بهداشتی گفت : کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا با رعایت بهداشت فردی و عمومی هزار بیمارستان خود را تعطیل کرده اند.

بیمارستان تالش اکنون فقط ۳ متخصص دارد. مجموعا ۲ تن از پزشکان متخصص تالش نیز مبتلا شده‌اند که یکی از مبتلایان پزشک داوطلب با عارضه قلبی است که حال عمومی آنان تاکنون مساعد گزارش می‌شود.

دکتر «حسین نعمتی» سرمایه گذاری دولت در بخش بهداشت کشور در دهه های ۶۰ و ۷۰ را ستود و گفت: اپیدمی بیماری سرخک زمانی در تالش کشته های فراوانی داشت اما در سال ۱۳۷۱ مرگ و میر این بیماری تنها با یک قربانی پایان یافت.

وی کرونا را چالش جدی تمامی کشورها توصیف کرد و گفت: ویروس در همه جا قربانی گرفته است. اما با وجود قدرت همه گیری بسیار بالا ، ۹۸ درصد از مبتلایان نجات یافته اند.

دکتر نعمتی با اشاره به راهبرد موجود برای کاهش فشار بر کادر درمانی تنها بیمارستان دولتی شهر گفت: قطع زنجیره انتقال ویروس با خانه نشینی مردم حل می شود. کاهش تعداد بیماران و جلوگیری از پیوستن تعداد بیشتر به جمع بستری شدگان هدف اولیه این مجموعه است. فضای بیمارستان تنها ۱۱۰ تخت گنجایش دارد و مراجعات به بیمارستان بسیار زیاد است.

این مقام دولتی از جانفشانی بی دریغ پزشکان تالش قدردانی کرد و گفت: بیمارستان تالش اکنون فقط ۳ متخصص دارد. مجموعا ۲ تن از پزشکان متخصص تالش نیز مبتلا شده‌اند که یکی از مبتلایان پزشک داوطلب با عارضه قلبی است که حال عمومی آنان تاکنون مساعد گزارش می‌شود.

دکتر نعمتی با یادآوری تلاش بی دریغ پرسنل این مجموعه و کمبودهای موجود تصریح کرد: خیرین شهرستان تالش قسمت زیادی از کمبود تجهیزات انفرادی کادرهای تشخیصی و درمانی بیمارستان را از میان برده اند. کمبود ماسک هنوز جدی است و ذخایر ما تا پایان این هفته به پایان می‌رسد. شبکه بهداشت ۳۱۰ نفر پرسنل‌، ۱۳ مرکز و ۸۶ خانه بهداشت روستایی دارد که نیازمند ۴ تا ۵ هزار ماسک هستند. بهورزان از ابتدای مشاهده ویروس کرونا تاکنون بدون ماسک مردم را معاینه کرده اند. آنها با ماسکهای ابتکاری دستمال کاغذی و کش یا دوخت ماسک پارچه ای در این وضعیت دوام آورده اند. تمام این مقدار نیز فقط برای استفاده شخصی نیست و بیماران تحت پوشش و در معرض خطر نیازمند استفاده از ماسک هستند.

کمک خیرین سلامت به تالشرییس شبکه بهداشت تالش با بیان لزوم مدیریت ذخایر دارویی تاکید کرد: مصرف بالای دارو نشان می‌دهد تنها تا ۲ هفته دارو در اختیار داریم. تجویز بی رویه سرم بنا به درخواست بیماران برای افرادی که توان خوردن و آشامیدن دارند کاری بیهوده است و تنها به کمبودها و البته شدت التهابات ریوی دامن می‌زند. برخی داروهای موثر از جمله قرصهای «تامی فلو» و «هیدروکسی کلورین» کمیاب هستند که تنها با تجویز پزشک متخصص، آزمایش و سی تی اسکن در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

رییس بیمارستان تالش: هجوم بیماران سبب پر شدن ظرفیت تمام بخش‌ها شده است. تعداد بیماران ۳ برابر شهرستانهای همجوار است، اما تعداد تلفات کنترل شده و ۵۰ درصد از بیمارستانهای همجوار کمتر است. پیک کاری روزهای ابتدایی بحران سبب کمبود شدید اقلام دارویی و تجهیزات در بیمارستان شد. پرسنل با چشم گریان و فداکارانه در بیمارستان ماندند و روزانه ۱۴ ساعت مشغول به کار هستند.

وی دفن بهداشتی و شرعی فوت شدگان، پایش مرتب اماکن عمومی، مراکز تولید و عرضه نان، پایش ۱۵۰۰ نفر از کارگران سردخانه های تالش و کارخانه ها و کارگاه ها و نظارت بر استمرار گندزدایی معابر را از جمله اقدامات انجام شده ذکر کرد.

حسین نعمتی با انتقاد از شیوه‌ی جمع آوری زباله ها تاکید کرد: دفن زباله در شرایط فعلی حتما باید مدیریت شود تا شهر به واسطه پخش شیرآبه از ماشین حمل زباله آلوده نشود. برخی از شهروندان و همراهان بیماران با رهاسازی زباله اقلام بهداشتی از جمله دستمال کاغذی، ماسک، دستکش و روپوشهای استفاده شده اقدامی خطرناک را مرتکب می‌شوند که طی چندین مرحله از اطراف بیمارستان و مطبهای خصوصی توسط پاکبانان شهرداری تالش جمع آوری شده است.

کمبود پرسنل بیمارستان چالش روزهای آینده

رییس بیمارستان تالش با استقبال از جلسه تشکیل شده تاکید کرد: هجوم بیماران سبب پر شدن ظرفیت تمام بخش‌ها شده است. تعداد بیماران ۳ برابر شهرستانهای همجوار است، اما تعداد تلفات کنترل شده و ۵۰ درصد از بیمارستانهای همجوار کمتر است. پیک کاری روزهای ابتدایی بحران سبب کمبود شدید اقلام دارویی و تجهیزات در بیمارستان شد . پرسنل با چشم گریان و فداکارانه در بیمارستان ماندند و روزانه ۱۴ ساعت مشغول بکار هستند . خیران تالش در عرض ۲۴ ساعت نیاز فوری به دستگاه های اکسیژین ساز را با خرید دستگاه ها جبران کردند .

دکتر اصغر کرمی از افتتاح قریب الوقوع ساختمان جدید بیمارستان خبر داد و اظهار کرد: کمبود فضای فیزیکی از میان می رود اما هنوز کمبود نیروی انسانی اعم از پرستار، پزشک و آزمایشگاه چالش برانگیز است .

نیروهای بسیج و سپاه هم پای هستند

فرمانده‌ی سپاه ناحیه تالش نیز از استقرار یک واحد درمانگاه سیار در کانون بسیج این شهرستان و مرکز شهر تالش خبر داد و تصریح کرد: این درمانگاه ۲ پرستار و معاینه پزشک متخصص از طریق ویدئو کنفرانس و داروخانه در اختیار دارد. ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر زمان فعالیت درمانگاه در تمام روزهای هفته است. هدف از این کار کم کردن مراجعات مردم به بخش اورژانس و مطب‌های سطح شهر تالش است .

وی با بیان تهیه پد الکل مورد نیاز شبکه بهداشت تالش از توزیع ۵۰۰ لیتر مایع ضد عفونی کننده‌ی آب ژاول (وایتکس غلیظ) برای گندزدایی سطح شهرها سخن گفت.

جهانبخش عزیزی همچنین افزود: سپاه ناحیه تالش کار روزانه خود را تعطیل کرده است. تمام پرسنل و تجهیزات برای کنترل بحران مورد استفاده قرار می‌گیرند. اعزام ۵۰ نفر بسیجی در قالب ۲۵۰ نفر روز برای کاهش فشار به پرسنل شبکه بهداشت تا پایان هفته گذشته انجام شده است. تعدادی از شیفت‌های حفاظت فیزیکی بیمارستان شهید نورانی تالش نیز توسط پاسداران انجام می‌شود.

چالش اقتصادی مانع برچیدن بساط دستفروشان

شهردار تالش نیز خواستار مدیریت گندزدایی با محوریت نقشه شهری تالش و تقسیم کار میان شهرداری، سپاه و تیمهای خیرین طی ساعات خلوت شب شد .

شهرام غنی زاده کاهش ساعات کار ، استقرار شیر و مایع برای شستشوی دست توسط شهروندان در نقاط مختلف شهر، اعلام هشدار به شهروندان برای عدم حضور در معابر عمومی، نصب بنرهای هشدار در مبادی ورودی و خروجی، میادین، خیابانها و جمع آوری انبوهی از اقلام بهداشتی رها شده در معابر از جمله اقدامات برشمرد .

وی درباره‌ی عدم توفیق برای تعطیلی بازار متذکر شد: کمبودهای اقتصادی انتقاد صاحبان واحدهای صنفی را سبب شده است. همچنین مقاومت دستفروشان در مقابل اخطارهای واحد سد معبر و حتی نیروی انتظامی نیز به چشم می‌خورد .

همدلی قشنگ است

«تورج خنده زمین» نماینده کمپین مردمی تالش با بیان لزوم کمک به سازمانها تصریح کرد: شهروندان بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به حساب مشترک این گروه و سازمانهای دولتی واریز کرده‌اند. وضعیت بازار مطلوب نیست و با چنگ و دندان کالای پزشکی را از بازار آزاد و دلال تهیه می‌کنیم. مبالغ واریز شده بر اساس اولویتهای مطرح شده شبکه بهداشت صرف خرید ۳ دستگاه اکسیژن ساز با ظرفیت اکسیژن دهی به ۱۵ نفر و خرید تجهیزات حفاظت انفرادی پرسنل بیمارستان شهید نورانی تالش شده است.

وی افزود: تمامی نیازهای بهورزان و خانه های بهداشت شامل ماسک، ژل ضدعفونی، دستکش و الکل نیز طی هفته آینده از بازار نسبتا ارزان اردبیل خریداری می‌کنیم. پنج هزار ماسک نیز میان شهروندان و بیماران توزیع شده تا التهاب و نگرانی موجود فروکش کند.

خیر تالشی در ادامه گفت: تیمهای گندزدایی معابر ۳۰۰ لیتر آب ژاول را از کارخانه پالت سازی رضایی نیا دریافت کرده اند که تاکنون ۲۵۰ لیتر از آن مصرف شده است. یکی از خیرین نیز ۴ مخزن و یک باب مغازه در اختیار ما قرار داده اند. وی همچنین از پیگیری ایجاد خط تولید ماسک در تالش خبر داد تا نیاز روزانه مراکز درمانی و داروخانه‌ها تامین شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.