کاهش ۴ سانتی‌متری تراز آب دریای خزر در سال ۹۹

0 405

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: تراز آبی دریای خزر در سال جاری ۳ تا ۴ سانتی‌متر نسبت به سال گذشته پایین‌تر است.

به نقل از ایسنا، «حمید علیزاده» اظهارکرد: درشرایطی که با تغییر اقلیم مواجه هستیم، کاهش فشار انسانی که قابلیت مدیریت دارد، بهترین روش برای مواجهه با تنش‌های زیست‌محیطی خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تاکید کرد: در میان رودخانه‌های حوضه دریای خزر، رودخانه «ولگا» بیشترین نقش تامین آب این دریا را بر عهده دارد. این رودخانه بیش از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب در سال آب وارد خزر می‌کرده است و در سال‌هایی که این رودخانه بسیار کم آب بود، نیمی از مقدار یعنی ۱۵۰ میلیارد متر مکعب آب به خزر می‌رسانده است.

علیزاده اضافه کرد: برای آنکه نقش رودخانه ولگا را در تامین آب دریای خزر تعیین کنیم، می‌توانیم میزان آبدهی این رودخانه را با میزان آبدهی رود «سفیدرود» در استان گیلان مقایسه کنیم. آبدهی رودخانه سفیدرود در زیر پل آستانه اشرفیه قبل از ورود به خزر، حدود ۴ میلیارد مترمکعب است.

وی با اشاره به دلایل خروج آب از این دریا، اظهار کرد: خروج آب از دریای خزر بیشتر از طریق تبخیر صورت می‌گیرد و سایر مکانیزم‌های دیگر در خروج آب از این حوضه نقش زیادی ندارند.

گفتنی است ماه گذشته مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام کرد: میانگین تراز آب دریای خزر در نیمه اول سال آبی جاری(مهرماه ۹۸) معادل ۲۷.۳۳ – متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، ۱۵سانتیمتر و در مقایسه با دو سال گذشته، ۲۴ سانتیمتر کاهش داشته است.

پیشتر «سحر تاج بخش» رئیس سازمان هواشناسی کشور در بیست و چهارهمین نشست کمیته هواشناسی آب شناسی دریای خزر با تاکید بر اهمیت جلوگیری از روند کاهشی تراز آب دریای خزر، گفته بود: در صورت تداوم روند فعلی، امکان وقوع شرایط ناگوار زیست محیطی در مناطق ساحلی کشور‌های حاشیه این دریا وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.