«آفرودسواری» در پارک ملی بوجاق ممنوع شد

1 415

کسانی که رفتن به طبیعت را دوست دارند و به هر بهانه‌ای حاضرند خودشان را به عرصه‌های طبیعی اطراف شهرها برسانند عمدتا پارک جنگلی بوجاق را در فهرست مکان‌ها مورد علاقه‌شان ثبت می‌کنند و در هر تعطیلاتی سری به این منطقه‌ی حفاظت‌شده بزنند. اگرچه با شیوع بیماری کرونا یک سالی است که طبیعت‌گردی از رونق سابق خود افتاده است اما هنوز پارک جنگلی بوجاق گه‌گاه میزبان طبیعت‌گردانی است که با خودروهای متفاوت خود به این مکان می‌آیند و ضمن تفریح، ناخواسته طبیعت را نیز از آسیب تفریحشان در امان نمی‌گذارند.

اکنون و با خطر آسیب به طبیعت و همچنین با توجه به اینکه منطقه‌ی مورد نظر تحت حفاظت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد، آفرودسواری و ورود خودروهای بلندشاسی به این پارک جنگلی ممنوع شده است.

ساسان اکبری‌پور، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان در این باره به ایرنا گفته است: اصطلاح «پارک ملی» تعریف و تعبیر مشخصی دارد و بر اساس آن باید منطقه‌ی امنی برای ورود و خروج پرندگان مهاجر باشد.

او همچنین گفته است: عده‌ای بدون در نظر گرفتن این تعریف به مرور در صدد تبدیل این مکان به پیست موتور و آفرودسواری بودند اما اداره محیط زیست گیلان با پیگیری قضایی توانست مانع از ادامه یافتن این تفریحات در بوجاق شود.

اکبرپور همچنین از شکار بی‌رویه در پارک ملی بوجاق شکایت کرد و تله‌گذاری شکارچیان برای زنده‌گیری پرندگان را یکی از چالش‌های اصلی این نهاد عنوان کرد.

پارک ملی بوجاق با توجه به آنکه در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و تنها پارک ملی کشور است که به صورت خشکی – دریایی به حیات ادامه می‌دهد اهمیت اکولوژیک بسیار بالایی دارد. این پارک در طول سال میزبان بخشی از ۳۰۰ هزار پرنده‌ای است که برای گذراندن دوره‌های سالانه‌ی زندگی خود به گیلان مهاجرت می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.