انتقاد از دپوی نهاده‌های دامی در گمرکات

0 292

نماینده مردم صومعه ‌سرا در مجلس شورای اسلامی، از افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های دامی در کشور انتقاد کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل در حوزه‌ی دام و‌ طیور نگهداری طولانی مدت نهاده‌های دام و طیور در گمرک است.

«سید کاظم دلخوش» گفت: نهاده‌های دامی باید تازه به دام و‌ طیور برسد ولی وقتی گمرک ذرت، گوشت و مرغ را مدتی طولانی نگهداری می‌کند این محصولات با آسیب مواجه شده و در نتیجه کیفیت خود را ازدست‌ داده و در عرضه و توزیع با مشکلاتی مواجه می‌شویم. در قانون سالیانه‎ی برنامه‌ وبودجه، توجه به دام و طیور یک اولویت  است. وقتی مجلس در قانون برنامه ارز دولتی و‌‌ یارانه برای نهاده‌های دام و‌ طیور در نظر گرفته است، چرا باید قیمت نهاده‌ها ۶ الی هفت برابر شود.

اواخر فروردین ماه جاری بود که کمبود نهاده های دامی در کشور منجربه معدوم سازی میلیونها جوجه توسط مرغداران شد. فیلمهای منتشر شده در رسانه‌ها، از معدوم سازی و زنده به گور کردن هزاران جوجه توسط تولید کنندگان مرغ گوشتی خبرمی‌داد. بعد از رسانه ای شدن این موضوع، تولیدکنندگان و تجار وارد کننده خوراک و نهاده های دامی، دپوی محموله‌های بزرگ نهاده‌های دامی در انبار گمرک‌ها و کمبود خوراک دام و تامین نشدن ارز مورد نیاز را عامل اصلی جوجه کشی در کشور بیان کردند.

اما به گفته‌ی « فرهاد گیاهی» مدیرعامل اتحادیه‌ی مرغداران گیلان، جوجه کشی و زنده به گور شدن آنها جهت تنظیم بازار و با اطلاع معاونت پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی انجام شده است. مشکلات ایجاد شده در تامین نهاده‌های دامی در کشور به دو واحد جوجه‌کشی گیلان چندان آسیبی وارد نکرد و دراین دو واحد با جوجه‌کشی مواجه نبودیم. اما در مجموع بالغ بر ۱ میلیارد تومان به مرغداران گیلانی ضرر مالی وارد شد.

در همین رابطه «علی اکبرنژاد» معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در پاسخ اعلام گفته بود: کمبود نهاده‌های دامی و تامین نشدن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای وارد کنندگان نهاده‌های دامی برای ترخیص ۸۰ هزار تن ذرت در گمرک بندرانزلی منجر به افزایش قیمت مرغ در گیلان شده است. وی دلیل اصلی کمبود نهاده های دامی را عدم تحویل به موقع آن به مرغداران عنوان کرد و گفت: کمبودی از بابت نهاده در کشور وجود ندارد.

گفتنی است، ۹۰۰ واحد تولید مرغ در استان فعالیت دارند که درهر دوره ۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در آنها انجام می‌شود. از این میزان ۴۰۰ الی ۵۰۰ تن گوشت مرغ دراستان تولید می‌شود که حدود ۲۰۰ تن مصرف استان و مابقی به استانهای همجوار ارسال می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.