تعطیلی داروخانه ها و خروج شرکتهای دارویی از گیلان

0 431

داروخانه های گیلان با مشکل تامین داروهای وارداتی  مواجه هستند.
«محمد علی نیا» داروساز و نایب رییس انجمن دارویی گیلان  به مرور گفت: به دلیل مشکلات ارزی و نبود تعاملات بانکی ، واردکنندگان دارو قادر به تامین نیاز داروخانه ها نیستند و کمتر از پیش بینی دارو وارد می کنند. این مساله مشکلاتی را برای تامین داروی برخی از بیماریها برای داروخانه های استان بوجود آورده است.

علی نیا افزود: به دلیل ترحیم ها و مشکلات بانکی درحال حاضر خرید دارو به صورت نقدی انجام می شود اما چون بیمه ها و بیمارستانها به موقع هزینه های شرکتهای دارویی را پرداخت نمی کنند یا با تاخیر انجام می دهند در نهایت شرکتهای دارویی وارد کننده قادر به  تامین دارو بخصوص داروهای خاص بیمارستانی نیستند و این سیکل معیوب و زنجیره وار موجب شده  تا کنون دو داروخانه مهم استان به دلیل مشکلات مالی تعطیل شوند و سه شرکت پخش دارویی  به دلیل عدم وصول مطالبات به موقع ، نمایندگی خود را به خارج از استان منتقل کنند.

مدیر گروه شرکتهای دارویی  گیلان افزود: کمبود برخی از داروهای خارجی موجب شده با دفترچه های درمانی مواجه باشیم که داروخانه ها توان خرید آن دارو را ندارند. این مشکل به دلیل بدهی دانشگاه علوم پزشکی استان به شرکتهای دارویی خیلی فاحش تر است . این دانشگاه از سال ۹۵ بدهی سنگینی به شرکتهای دارویی دارد و بیمارستانهای استان نیز از سال ۹۷  به این شرکتها بدهکارند. این درحالیست که شرکتهای واردات دارو به صورت نقدی خرید می کنند.

وی تاکید کرد: داروهای بیماریهای خاص به طور عادی در داروخانه های استان موجود است اما فراوانی ندارد. البته اگر یک قلم از داروی خاصی  انحصاری شرکتی باشد تلاش می کنیم آن دارو را به گیلان وارد کنیم. لذا  در شان گیلان نیست شرکتهای پخش سراسری دارو به دلیل مشکلات مالی نمایندگی های خود را به خارج از استان منتقل کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.