حضور کمرنگ بخش خصوصی در شهرهای فرهنگی

راهیابی فومن به مرحله نیمه نهایی پایتخت کتاب ایران

0 469

با اعلام رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فومن به عنوان تنها نماینده گیلان به نیمه نهایی هفتمین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران راه یافت. این دوره از انتخاب پایتخت ایران از میان ۱۹۱ شهر ۳۶ شهر به مرحله نیمه‌ نهایی راه یافتند. اکنون فومن این شانس را خواهد داشت که به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود.

طرح پایتخت کتاب ایران، با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، کمیسیون ملی یونسکو تشکل‌های نشر، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌شود. شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت می‌‌کند.

داوری این برنامه در سه مرحله بر اساس شاخص‌هایی همچون بهره‌گیری از مشارکت و ایجاد همگرایی میان نهادها و سازمان‌های دولتی، استفاده از مشارکت همگرایانه صنایع محلی، سازمان‌های خصوصی و مردم‌نهاد، بهره‌گیری از مشارکت همه اجزای نشر، توجه به طیف وسیعی از مخاطبان، وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اولیه برای فعال شدن در حوزه ترویج کتاب‌خوانی، کیفیت ارائه و رعایت اصول برنامه‌نویسی در نگارش طرح‌ها و برنامه، تناسب با نیازهای محلی، ارزش‌های دینی و ملی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری، قابلیت و ضمانت اجرا و برخی دیگر از شاخص‌ها برگزار شد و داوری مرحله اولیه آن از شهریورماه آغاز شد.

حمایت بخش خصوصی بسیار کم‌رنگ است

در این رابطه «یوسف نیک‌ انجام» رییس اداره ارشاد شهرستان فومن در گفت و گو با مرور گفت: این طرح هر ساله برگزار و یک شهر به عنوان پایتخت کتاب کشور معرفی می‌شود. در رابطه با مسائل کتاب و کتاب‌خوانی هر شهرستانی قابلیت‌های خودش را مستند و برای وزارت‌خانه ارسال می‌کند و از سوی داوران، سنجیده می‌شود. در اولین مرحله ۱۹۱ شهر حضور داشتند که ۳۶ شهر موفق به حضور در مرحله نیمه نهایی شدند و فومن نیز به عنوان تنها نماینده استان گیلان در آن حضور دارد.

از دلایل موفقیت فومن در این دوره، استناد شهرستان فومن با کمک شهرداری بود. فومن زادگاه کیومرث صابری، شیون فومنی و مفاخر دیگر کشور است و همچنین برنامه‌های فرهنگی و ادبی در سطح ملی در فومن برگزار شد که از دیگر دلایل این موفقیت است.

نیک انجام ادامه داد: اصلی‌ترین دلیل این موفقیت برگزاری برنامه‌هایی است که در بالا به آن اشاره کردم. این برنامه‌ها شامل طنز پهلو بزرگداشت کیومرث صابری، بزرگداشت شیون فومنی، جشنواره شب شعر مقاومت، نمایشگاه کتاب و همینطور فومن به عنوان شهر خلاق فرهنگ و هنر انتخاب شده است. سایر ادارات در چنین نتایجی کمک خاصی نکرده‌اند اما شهرداری در مراحل گوناگون با ما همکاری کرده است.

او در پایان با اشاره به نقش کمرنگ بخش خصوصی در چنین رویدادهایی بیان کرد: متاسفانه بخش خصوصی حمایت‌های کمی از برنامه‌های ارشاد می‌کند و نقش آن‌ها به شدت کم رنگ بوده است. این نتیجه ارتباطی با بخش خصوصی ندارد و می‌تواند این کمک‌ها پررنگ‌تر باشد.

نقش بخش خصوصی بسیار مهم است

فاضلی مدیر کل ارشاد گیلان با بیان این که در سال های اخیر فعالیت های مختلفی در زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی انجام گرفته است گفت: در بخش پایتخت کتاب تاکنون شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد و فارس موفق به کسب این عنوان در سطح کشور شده‌اند .لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر شهر لاهیجان  هم موفق به کسب عنوان ۱۰ شهر منتخب پایتخت کتاب شد.

فاضلی ادامه داد: در سال جاری نیز شهرستان فومن هم کاندیدا در این بخش شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب اهدای جوایز، اهدای کتاب و یارانه از این طرح‌ها حمایت می‌کند. وضعیت استان در بحث سایر جشنواره‌ها مثل جام باشگاه‌ها وضعیت استان قابل توجه بوده است و با هماهنگی و همراهی سازمان‌های دولتی و خصوصی و شهرداری ها اقدامات موثری انجام شده و عناوین خوبی نیز کسب شده است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در حین فعالیت ها از مراکز مجری پشتیبانی  می‌کند.

او نقش بخش خصوصی در این موفقیت‌ها را ارزنده دانست و گفت: بدون کمک بخش‌های خصوصی هیچ فعالیتی به نحو احسن انجام نخواهد گرفت و هدف فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این است که از ظرفیت مراکز مختلف فرهنگی، موسسات و بخش‌های مختلف استفاده کند. چنین موفقیت‌هایی اقشار مختلف را که پیگیر موضوع بوده‌اند دلگرم می‌کند و با توجه به این که این قبیل فعالیت‌ها منحصر به یک سال نیست انگیزه بیش‌تری برای ادامه راه فراهم می‌سازد.

فاضلی نقش سایر ادارات را در چنین رویدادهایی پررنگ خواند و اظهار کرد: سازمان های فرهنگی نیز در موفقیت اینگونه طرح ها بسیار موثرند، فعالیتی مثل جام باشگاهها یا پایتخت کتاب با اقدام جمعی و همگرایی به موفقیت کامل دست می‌یابد و بدون شک هرسازمانی ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند دراین راه مثمر ثمر باشد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل کتابخانه ها، شهرداری‌ها و غیره از جمله سازمان‌هایی هستند که در این مسیر همکاری و تلاش مضاعف داشته‌اند و امیدواریم با هم افزایی به موفقیت‌های بیش‌تری دست پیدا کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.