فرسودگی ناوگان چالش جدی راهداری گیلان

0 358

با کاهش محسوس دما و شروع بارش برف  درمحورهای کوهستانی و برفگیر استان، راهداران حمل و نقل جاده ای با حضور شبانه روزی دراین مناطق مانع از بسته شدن راههای مواصلاتی می شوند اما فرسودگی و پرهزینه بودن نگه‌داری ماشین‌آلات درجاده های کوهستانی و برفگیر گیلان یکی از چالش های جدی راهداران استان است.  از اینرو فرسودگی ماشین آلات حوزه راهداری به دلیل ماموریت های متعدد وعمر بالا، از اصلی ترین معضلات در ارائه خدمات است.

«محمد رضا نازک کار» مدیر کل راهداری گیلان گفت: ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری استان فرسوده و عمری بالای ۲۰ سال دارند. این در حالی است که درچند ساله اخیر اعتبارات کلان و مناسبی برای رفع این چالش به استان تخصیص پیدا نکرده است.

وی تاکید کرد: عدم تخصیص اعتبارات کلان برای احیاء تجهیزات راهداری، فرسودگی و عمر بالای ماشین‌آلات از جمله چالش‌هایی است که در گیلان قابل مشاهده است به طوری‌که با تمام پیگیری‌های انجام شده تاکنون مبالغ و منابع مالی آن‌چنانی برای رفع فرسودگی این ناوگان اختصاص پیدا نکرده است. در حال حاضر به‌دلیل فرسودگی و عمر بالای تجهیزات و امکانات راهداری امکان خرابی و از کار افتادگی آن‌ها در حین اجرای عملیات راهداری دور از انتظار نیست.

نازک‌کار افزود: از محل اعتبارات استانی حدود ۱۰۰ میلیارد ریال جهت خرید ماشین‌آلات برای چند شهرستان مصوب شده که در صورت تخصیص کامل تعدادی ماشین‌آلات خریداری می‌شود. مبالغی نیز از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به منظور انجام تعمیرات و بازسازی و خرید قطعات منظور شده که جهت نگهداری و بهره‌برداری بهینه دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در همین رابطه پیشتر «عبدالهاشم حسن نیا» رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفته است: حدود ۹ هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری درکشور وجود دارد که دو هزار دستگاه آن از ابتدای دولت یازدهم نوسازی شده است.

وی افزود: متوسط عمر ۹هزار ماشین آلات راهداری کشور بیش از ۲۵سال است و نیاز به نوسازی دارند .با توجه به اینکه بیشتر این ماشین آلات فرسوده تولید خارج هستند و تامین قطعات آن دشوار است از این رو با استفاده از تولید کارخانه های داخلی در پی نوسازی ناوگان راهداری و رونق اشتغال هستیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته طی دو سال آینده سه هزار دستگا ه ماشین آلات با تامین اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال نوسازی می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.