هاری و هراس شهروندان

جولان سگهای بلاصاحب در رشت؛

1 232

وجود سگهای خیابانی و افزایش آنها از معضلات زندگی شهرنشینی است. خصوصا که در دهه‌های اخیر رشد حاشیه‌نشینی و ساخت و ساز در حاشیه شهرها که محل زندگی خیل حیواناتی مثل سگ‌های بلاصاحب، گرگ و گراز و … است که موجب تهدید و برخورد بیشتر بین انسان و این حیوانات شده است. خصوصا که اکنون برخی از نواحی حاشیه تبدیل به بخشی از حوزه شهری شده‌اند. با توجه به بیماری‌های مشترک بین حیوانات و انسانها سلامتی شهروندان ساکن در شهرها به مخاطره می‌افتد. لذا لازم است اقدامات اساسی و برنامه‌ریزی منجسمی در راستای جمع‌آوری و کنترل جمعیت این حیوانات در دستور کار سازمانها و نهاد‌های مربوطه برای رفاه حال مردم قرار گیرد.

ترس و وحشت در بین شهروندان

«محمد کریمی» از ساکنین خیابان معلم در خصوص موانع و مشکلات پرسه وتجمع سگهای بلاصاحب گفت: من شاغل هستم و باید صبح خیلی زود از منزل خارج شوم. اما تجمع این سگها در کوچه و خیابان باعث ترس و وحشت ما می‌شود.

«ساسان اکبری» از ساکنین منطقه بلوار گیلان نیز به گازگرفتگی توسط سگهای خیابانی اشاره کرد و گفت: امیدوارم سازمان‌های مربوطه برای جمع آوری و ساماندهی این سگ‌ها اقدامات مؤثری مدنظر داشته باشند

«نعیمه محمدی» مدیر یکی از دبستان‌ها هم در حوالی بیست متری گاز نیز دراین خصوص اظهار کرد: این سگ‌ها صبح‌های زود در جلو درب مدرسه تجمع می‌کنند که باعث ایجاد ترس و وحشت در دانش آموزان می‌شوند.

بیماری‌های مشترک بین سگ و انسان

در همین رابطه «مرتضی توکل نیا» (دامپزشک) درخصوص چالش‌ها و مشکلات افزایش بی‌رویه سگهای بلاصاحب به مرور بیان کرد: مهمترین بیماری تهدید کننده، هاری است که در صورت گزش توسط حیوان هار می‌تواند به انسان سرایت کند. همچنین بیماریهایی نظیر اکینوکوکوس گرانولوزوس که کرم کوچک نواری شکل در روده سگ زندگی می‌کند و احتمال ابتلای انسان و دام‌های اهلی به فرم کیستی آن در صورت عدم رعایت بهداشت وجود دارد.

توکل نیا با بیان اینکه مسؤولیت جمع‌آوری سگهای بلاصاحب با شهرداری‌ها است، افزود: در حال حاضر برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب شهرداری‌ها موظف هستند نسبت به جمع آوری و عقیم سازی آنها توسط دامپزشکان با انعقاد قرارداد اقدام کنند تا جمعیت آنها کنترل شود .

وی گفت: بیماری‌هایی دیگری مانند لپتوسپیروز هم وجود دارد که مشترک انسان و دام هستند و البته مدفوع این حیوانات می‌تواند منجر به الودگی محیط و اشاعه بیماریهای مختص آنها و یا مشترک انسان و دام شود.

توکل نیا با بیان اینکه مسؤولیت جمع‌آوری سگهای بلاصاحب با شهرداری‌ها است، افزود: در حال حاضر برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب شهرداری‌ها موظف هستند نسبت به جمع آوری و عقیم سازی آنها توسط دامپزشکان با انعقاد قرارداد اقدام کنند تا جمعیت آنها کنترل شود .

وی گفت: سازمان دامپزشکی کشور تنها در مورد سگ‌های صاحبدار و سگ‌های نگهبان و گله اقدام به انجام عملیات پیشگیرانه می‌کند.

ساماندهی وجمع آوری سگ‌ها

«علی مقصودی» سرپرست مدیریت سازمان پسماند شهرداری رشت هم در خصوص تمهیدات این سازمان در ساماندهی سگهای بلاصاحب مطرح کرد: نقاط تجمع سگها و اعتراض شهروندان شناسایی شده است و با استقرار نیروهای زنده گیر، جمع آوری آنها انجام می‌شود.

سرپرست سازمان پسماند شهرداری بابیان اینکه؛ اخیرا نیز با استانداری و فرمانداری شهرستان نیز با نامه نگاری، درخواست تشکیل کارگروه استانی جهت درنظر گرفتن مکانی برای رهاسازی سگهای بلاصاحب پس از اقدامات درمانی طبق دستور العمل جدید وزارت کشور که بر عهده اداره حفاظت محیط محول شده، انجام شد.

وی در ادامه اضافه کرد: با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان و مرکز بهداشت، نسبت به اعزام دامپزشک و کارشناسان بهداشت به محل نگهداری و کنترل و واکسیناسیون این حیوانات اقداماتی انجام شده است.

مقصودی گفت: برای نگهداری سگهای بیمار این سازمان در نظر دارد مکانی جداگانه برای بهسازی شرایط آنها ایجاد کند.

سرپرست سازمان پسماند شهرداری بابیان اینکه اخیرا نیز با استانداری و فرمانداری شهرستان نیز با نامه نگاری، درخواست تشکیل کارگروه استانی به منظور تعیین مکانی برای رهاسازی سگهای بلاصاحب پس از اقدامات درمانی طبق دستور العمل جدید وزارت کشور که بر عهده اداره حفاظت محیط محول شده، انجام شد.

وی با اشاره به آلودگی محیط سامانکده افزود: هر سه ماه یکبار، محوطه گندزدایی می‌شود.

مقصودی در خاتمه گفت: در طول روز ۳ نفر نیروی کارگری نسبت به شستشو و نظافت سامانکده اقدام می‌کنند و تاکنون به مبلغ ۵ میلیارد تومان به آن در سال ۱۴۰۳ اختصاص داده شده است.

جمع آوری سه هزار و ۵۶۵ قلاده سگ

«محمد حسین واثق کارگرنیا» رییس شورای اسلامی شهر رشت هم با اشاره به اجرای تمهیدات ‌اندیشیده شده توسط مدیریت پسماند شهرداری رشت در موضوع سگ‌های بلاصاحب اظهار کرد: آن چه که در دستور کار مامورین سازمان قرار دارد، زنده گیری و جمع آوری سگ‌های بلاصاحب از سطح شهر است و هم اکنون بیش از ۳۵۰ قلاده سگ جمع آوری شده در محل سامانکده نگهداری سگ‌ها وجود دارند.

کارگرنیا با بیان اینکه در سال گذشته نیز سه هزار و ۵۶۵ قلاده سگ توسط مامورین شهرداری رشت از سطح خیابان‌های شهر جمع آوری شدند افزود: این سگ‌ها به منظور انجام عقیم سازی، تزریق واکسیناسیون هاری و همچنین واکسن چند گانه به مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب منتقل شدند.

وی با بیان اینکه برای هر چه بهتر اجرا شدن موضوع ساماندهی سگ‌های بلاصاحب تفاهم نامه‌ای ما بین سازمان پسماند شهرداری رشت با یکی از حامیان حیوانات منعقد شده است افزود: این تفاهم نامه در خصوص مشارکت داوطلبانه در امر غربالگری، عقیم سازی و درمان سگ‌های بلاصاحب و همچنین بهبود محل نگهداری و احداث سامانکده منعقد شده است.

رییس شورای اسلامی شهر رشت به انجام غربالگری سگ‌های بلاصاحب اشاره کرد و گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده غربالگری، واکسیناسیون، عقیم سازی و پلاک گذاری سگ‌های بلاصاحب انجام می‌شود.

کارگرنیا با بیان اینکه در سال گذشته نیز سه هزار و ۵۶۵ قلاده سگ توسط مامورین شهرداری رشت از سطح خیابان‌های شهر جمع آوری شدند افزود: این سگ‌ها به منظور انجام عقیم سازی، تزریق واکسیناسیون هاری و همچنین واکسن چند گانه به مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب منتقل شدند.

وی با اشاره به اینکه از سوی سازمان پسماند شهرداری رشت، احداث جایگاه برای سگ‌های بلاصاحب، با بتن ریزی زمینی به مساحت دو هزار متر مربع انجام شده است افزود: همچنین با همکاری حامیان نیز اتاق آشپزخانه و انباری احداث شده و روزانه چهارصد کیلوگرم غذای طبخ شده برای سگ‌های جمع آوری شده، پخت می‌شود.

کارگرنیا با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سگ‌های بلاصاحب موجود در سطح شهر توسط برخی از شهرها و دهیاری‌های مجاور در این شهر رها سازی می‌شوند تصریح کرد: در این راستا مکاتبه‌ای با نیروی انتظامی به منظور معرفی متخلفین به دستگاه قضا انجام شده است و همچنین طی مکاتبه‌ای با دستگاه قضا تقاضا شد دستور دهند تمامی شهرستان‌ها و دهیاری‌های مجاور نسبت به الزام عملی جهت ایجاد سامانکده برای سگ‌های بلاصاحب اقدام‌کنند.

رییس شورای اسلامی شهر رشت به فاز دوم بهسازی محل سامانکده سگ‌های بلاصاحب اشاره کرد و گفت: در فاز دوم قصد داریم در سامانکده سگ‌های بلاصاحب واقع در کارخانه کودآلی اتاقی به منظور درمان این حیوانات ایجادکنیم. ضمن اینکه در طول دو ماهه سال جاری نیز حدود ۲۵۰ قلاده سگ عقیم سازی و پلاک‌گذاری شده‌اند.

1 نظر
  1. م . س می گوید

    ما در محدوده خیابان ۱۹۲ بلوار گیلان و انتهای خیابان ۱۷۹ در مجاورت پارک گیلانه به شدت با این مشکل دست به گریبان هستیم ، چه از نظر ترس و وحشت هنگام تردد و چه از نظر سر و صدا و پارس مداوم سگها علی الخصوص در طول شب و با وجود افراد سالمند و بیمار در منزل !!! به دلیل غذا دادن عده ای از شهروندان به سگ ها ، این حیوانات به دنبال همه عابرین حرکت می کنند و باعث وحشت می شوند ، جلوی درب ورودی ساختمان اطراق می کنند طوری که امکان ورود و خروج به منزل اصلا وجود ندارد. یک روز صبح که عازم محل کار بودم ۸ سگ که با هم درگیر بودند به من حمله کردند و با کمک همسایه ها رها شدم . روز دیگر میبینیم هنگام باز و بسته شدن درب پارکینگ سگ وارد خانه شده و در حیاط می چرخد ! متاسفانه ماه گذشته از طرف شهرداری برای جمع آوری سگهای محدوده انتهای ۱۷۹ اقدام شد که با حمله و درگیری عده ای از به اصطلاح حامیان حیوانات مامورین شهرداری موفق به انجام کار نشدند و ماموریت خود را رها کردند.با این حساب اقدام مجدد شهرداری را دور از انتظار میدانیم و کاملا نسبت به سامان گرفتن این شکل نا امید هستیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.