گیلان در رده ۴ استان اول باسواد کشور

0 673

ماه گذشته « وحید طیفوری» معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت گیلان گفته بود: گیلان رتبه سیزدهم میزان باسوادی درمیان استان های کشور را از آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه طی دهه اخیر سهم جمعیت دارای تحصیلات عالی و بیکار استان نسبت به کشورهمواره بیشتر بوده است، افزود: نتایج نشان می دهد سهم مردان و زنان هرگز ازدواج نکرده با تحصیلات عالی در استان نسبت به کشور بیشتر بوده که این مسئله در بین زنان شدت بیشتری داشته است.

روز نیز گذشته « ارسلان زارع»  استاندار گیلان از ارتقا میزان باسوادی در استان خبر داد و  گفت: نرخ درصد باسوادی مردم گیلان  ۹۷.۵  درصد اعلام شده و این استان در رده ۴ کشور قرار گرفته است .

استاندارافزود: این استان درمیزان سواد آموزی بالاتر ازمیانگین کشوری قرار گرفته که نشان‌ دهنده تلاش‌های معاونت سواد آموزی و فعالان فرهنگی استان در ارتقاء سطح سواد جامعه است.

وی بر تثبیت سواد در بین سواد‌آموزان  تاکید کرد و خواستار تکمیل بانک اطلاعاتی اسامی بی‌سوادان و تلاش بیشتر معاونت سواد آموزی در ارتقاد سواد در هشت شهرستان استان شد.

همچنین « زهرا یعقوب‌نژاد» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان گفت: فاصله هفت درصدی باسوادی میان مردان و زنان در کشورو درگیلان وجود دارد که باید برای کم شدن این فاصله تلاش کنیم .

وی  بر لزوم رصد مناطق روستایی و شهری در شناسایی  افراد بی سواد تاکید کرد و افزود: این موضوع موجب شناسایی افراد بی‌سواد به ویژه در حوزه بانوان خواهد شد.

برپایه آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال ۱۳۹۵ اجرا شد، جمعیت استان گیلان دو میلیون و ۳۵۴ هزار و ۵۴۲ نفر شمارش شد که از این تعداد دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۷ نفر معادل ۸۷.۳ درصد باسواد بودند. همچنین اختلاف میزان باسوادی نقاط شهری و روستایی استان گیلان از ۱۵.۲ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۱۵ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافت که همچنان از متوسط کشور بالاتر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.