۸۶ درصد افزایش

آماری نگران کننده از پرونده‌های قاچاق چوب در گیلان

0 279

سالانه به طور میانگین ۷ هکتار از جنگل های گیلان تخریب می‌شود. عوامل مختلفی در این تخریب دخیلند از آتش سوزی گرفته تا قاچاق چوب. در حالیکه پیش بینی می‌شد به دنبال اجرای طرح تنفس و خروج شرکتهای بهره بردار از عرصه های جنگلی از میزان برداشت چوب درختان کاسته شود و طی این مدت با اجرای پروژه های احیا و جنگل کاری به میزان سطوح جنگلی افزوده شود، اما قاچاق چوب در شرایط توقف بهره برداری و نبود نظارت نفس جنگلهای هیرکانی گیلان را بریده است.

این درحالیست که به عقیده کارشناسان جنگل،علت افزایش قاچاق چوب را نه در اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال کشور بلکه باید در نحوه مدیریت نهادهای اجرایی جست‌وجو کرد.

در همین رابطه امروز فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از کشف بیش از ۲۰۰ مترمکعب چوب قاچاق در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

«محمد قربانی لُرد» گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۲۷۷ مترمکعب چوب قاچاق در شهرستان‌های مختلف کشف و ضبط شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸۶ درصد بیشتر است.

وی با اشاره به تشکیل ۳۶۴ پرونده قاچاق چوب در این مدت، افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۳۴۱ قاچاقچی چوب دستگیر و ۲۳۱ وسیله نقلیه متهمان هم توقیف شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه همه این مقدار چوب‌های قاچاق کشف شده در گیلان از جنگل‌های هیرکانی برداشت نشده، گفت: میزان قابل توجهی از چوب‌های قاچاق کشف شده در استان از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و کردستان به گیلان قاچاق شده بود تا در ۶ کارخانه تولید صنایع چوبی استان مصرف شود.

 لازم به ذکر است کت زنی، ریختن مواد شیمیایی و سوزاندن تنه درختان جوان از دیگر روشهایی است که گاها از سوی قاچاقچیان چوب، روستاییان و دامداران حواشی جنگلهای استان به منظور برداشت غیر قانونی چوب از جنگل اجرا می شود.

به گفته فرمانده یگان حفاظت از جنگلهای گیلان باز دارنده نبودن مجازات متخلفین وقاچاقچیان چوب و تعیین حداقل مجازات مالی برای این افراد به هیچ عنوان در کاهش قاچاق چوب و پیشگیری از آن بازدارنده نبوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.