کمبود زمین چالش استقرار واحدهای صنعتی در تالش

0 961

در حالی که شهرستان تالش یک چهارم مساحت استان را به خود اختصاص داده اما سهم آن در اقتصاد صنعتی استان جزیی است. کمبود فرصتهای اشتغالزایی در تالش منجر به افزایش بیکاری در منطقه شده است. ازسوی دیگر کمبود زمین در اجرای پروژههای سرمایه گذاری نواحی صنعتی از جمله چالشهای تالش در راستای توسعه اشتغالزایی صنعتی است.

«حسن محمدیاری» نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبستان، با اشاره به اینکه بیشترین میزان بیکاری در گیلان مربوط به حوزه انتخابیه تالش و رضوانشهر و ماسال است، از بیکاری و نبود فرصتهای جدید شغلی دراین شهرستان انتقاد کرد.

محمد یاری رفع مشکل بیکاری و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی را  از مهم‌ترین مطالبات مردم تالش بیان کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۳ هزار درخواست کار در این شهرستان وجود دارد که متاسفانه برای آن‌ها بستر و فرصت شغلی لازم وجود ندارد.

محمدیاری احداث اسکله تالش را در کاهش بیکاری این شهرستان تاثیر گذار دانست و افزود: با شروع این پروژه مهم ملی در تالش حداقل برای هزار نفر به شکل مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می شود.

وی خواستار مانع زدایی، پشتیبانی همه دستگاههای اجرایی و در اولویت قرار گرفتن پروژههای اشتغالزایی تالش شد.

با این وجود «فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صنعت معدن وتجارت گیلان در گفت وگو با مرور در پاسخ به این پرسش که چه میزان از سرمایه گذاری صنعتی در تالش پیش بینی شده با انتقاد از گفته نماینده مجلس خواستار رایزنی نمایندگان برای دراختیار گذاشتن زمین مناسب در حوزه صنعت این شهرستان شد.

 دلق پوش اضافه کرد: مجوزهای ایجاد نواحی وشهرکهای صنعتی از سوی سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان و بخصوص درتالش زیاد است اما دولت و سازمان صمت نباید به دنبل تامین زمین باشد. نمایندگان مجلس به جای گله مندی از بیکاری و نبود اشتغال بهتر است برای شهرستانهای خود سرمایه گذار بخش خصوصی و زمین مناسب فراهم کنند و ما نیز در سازمان صمت استان از ارایه مجوزهای صنعتی کوتاهی نخواهیم کرد.

رییس سازمان صمت استان تاکید کرد: درشهرستان تالش در بخش صنایع غذایی، پالت سازی و فراوری مرکبات ظرفیتهای صنعتی زیادی وجود دارد. همچنین صنایع چوب چوکا در حال حاضر با ۱۰ درصد ظرفیت خود فعالیت دارد و صنایع چوب اسالم با تزریق نقدینگی و خروج از رکود اقتصادی می تواند بخش زیادی از بیکاری این شهرستان را پوشش دهد. امیدوارم نمایندگان مجلس برای افزایش ظرفیت اشتغال در صنایع چوکا و  تقویت چوب اسالم تلاش بیشتری داشته باشند.

گفتنی است در شهرک صنعتی کشلی تالش با ۴۰ هکتار مساحت در ۳۵ کیلومتری جاده تالش به آستارا، ۴۵ واحد صنعتی به اشتغالزایی حدود ۶۰۰ نفری فعال است.

همچنین بیش از ۷۰ واحد ساخت انواع پالت و صنایع چوبی مرتبط با زراعت چوب و صنایع سلولزی در این شهرستان مستقر هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.