بازسازی ۸۵۰۰ هکتار آب بندان

استفاده از آب سبز برای تولید برنج سفید

0 411

مدیرفنی مهندسی آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان، از بازسازی ۸۵۰۰ هکتار آب بندان برای افزایش ظرفیت حجم آب سبز در کشاورزی استان خبر داد.

«مجتبی شاه نظری» با بیان اینکه هر ساله مقداری از آب سبز (آب حاصل از نزولات جوی) وارد دریای خزر می‌شود، گفت: با بهره‌برداری بهینه از ظرفیت آب بندانهای استان می‌توان از این امکان برای تولید بیشتر برنج و کلزا استفاده کرد.

وی با بیان اینکه آب سبز آب سازگار با زیست بوم است و آب‌بندان‌ها یکی از مصادیق بارز تأمین آب سبز هستند، افزود: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و در ۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان با آب سبز، نیاز برنج اراضی تأمین می‌شود.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه برای استفاده از آب سبز برای افزایش تولید برنج استان، ۸۵۰۰ هکتار از آب‌بندان‌های گیلان بازسازی می‌شود که با انجام این کار، به ظرفیت حجم آب سبز گیلان اضافه خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه زهکشی اراضی شالیزاری به منظور توسعه کشت دوم در شالیزارها تصریح کرد: با افزایش استفاده از آب سبزعلاوه بر برنج برای کشت دوم سایر محصولات کشاورزی در گیلان نظیر کلزا نیز اتفاق می افتد.

گفتنی است: گیلان با متوسط بارش سالیانه افزون بر یک هزار میلیمتر، پرباران ترین استان کشور محسوب می شود اما بر اساس آمارهای موجود سالیانه چندین میلیارد متر مکعب از بارش ها به دریا می ریزد و هیچ گونه برنامه ر یزی برای ذخیره سازی این میزان آب در استان وجود ندارد. سد سفید رود بزرگترین سد مخزنی استان نیز در اواسط سال جاری شاهد کاهش ۹۰ درصدی ورودی دبی بود که منجربه نوبت بندی آب گذاری در مجاری آب کشاورزی فومنات و کانال راست سنگر (مناطق شرقی گیلان)شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.