«دست آفرید»، ضیافت کاشی‌شکسته‌ها

نمایش 40 اثر موزاییک آرت در انزلی

0 735

به تماشایشان که می‌ایستی، پرندگان  تحسین در آسمان  قلبت به پرواز درمی‌آیند. رد هنر و حوصله  بر تن هر تکه‌ی کوچک و رنگین  از کاشی‌ها و سنگریزه‌ها، چشم‌ها را مبهوت خویش  می‌سازد. از دور که می‌بینی‌شان، باور نداری این نقش‌هایِ دیدنی از به هم پیوستن  خرده‌کاشی‌ها، تکه‌سنگ‌ها و سنگریزه‌ها پدید آمده‌اند، اما یکی، دو گام که پیش می‌روی،  تکه‌های ظریفِ رنگ در رنگ که تنگ هم نشسته‌اند، به برق نگاهت لبخند می‌زنند.

نمایشگاه گروهی «دست آفرید» به همت «مریم نظری» در سایه‌سار آسمان شهر ساحلی انزلی نگاه علاقمندان به هنر موزاییک آرت را از ۲۱ تا ۲۴ مهر  سال ۱۴۰۰ به  مهمانی تماشا فراخوانده است  تا روایتی دیگر از هنرمندی دستانِ توانمند جان بگیرد.

 ما در حاشیه‌ی برگزاری این نمایشگاه با «مریم نظری» مدرس هنر موزاییک آرت به گفت و گو نشستیم و او چنین گفت: ۱۰ سال است  که  در عرصه‌ی  آموزش موزاییک آرت یا کاشی شکسته  به فعالیت می‌پردازم.  خانه‌ی موزاییک سایه روشن را سال  ۱۳۹۰  در انزلی و خانه موزاییک سایه روشن  رشت  را سال ۱۳۹۹  افتتاح کردم و  هم‌اکنون در هر دو خانه‌ی موزاییک  مشغول بکار هستم.

 وی افزود: موزاییک آرت را «نقاشی‌موزاییک» یا «کاشی شکسته» هم می‌نامند.  گفتنی‌ست که خودِ کلمه‌ی موزاییک، مفهومِ  تکه تکه کردن و به هم پیوستن را  در بر می‌گیرد  و نقاشی‌موزاییک  به معنای ایجاد یک نقش است که  با در کنارهم قرار گرفتن قطعه‌های مختلف از سنگ، کاشی، سرامیک  به وجود می‌آید و بدین ترتیب از اجسامی بی‌جان می‌توانیم تابلویی زیبا خلق کنیم. باید توجه داشت که  نقاشی دیواری  یکی از با دوام‌ترین و مستحکم‌ترین نقاشی‌های دنیا به حساب می‌آید  وسرمنشاء این هنر زیبا  بر می‌گردد به  خیلی قبل تر و زمانی  که رومی‌ها  با  به هم پیوستن قطعه‌های مختلف سنگ، سنگ ریزه و کاشی، نقاشی‌دیواری‌های بسیار زیبایی را خلق می‌کردند.

این هنرمند با بیان این که مواد لازم برای موزاییک آرت، کاشی، سرامیک، سنگ‌های رنگی، سنگریزه و انبر مخصوص کاشی است، اظهار کرد: همه‌ی  این آثار کار دست است  و هیچ ابزار برقی در  خلق این تابلوها دخیل نیست.

تولید آثار کاربردی

خلق آثار هنری در قالب محصولات کاربردی موضوعی است که این روزها بیش از پیش مورد توجه هنرمندان قرار دارد. نظری با تصریح بر این که آثار کاشی شکسته تنها جنبه‌ی تزیینی ندارد، گفت:  از زمانی  که خانه‌ی موزاییک سایه‌ روشن را افتتاح کردم، هدفم این بوده که هنرجویان  بصورت کاربردی  به خلق آثار بپردازند و از آن چه می‌آفرینند  در خانه‌ها و محل کارشان به نحو احسن استفاده کنند.

میز، صندلی، زیرلیوانی، زیربشقابی، جاشمعی، سینی و جعبه از جمله وسایلی بوده که در آموزش ها  مورد توجه قرار داده‌ام و همین امر باعث ترغیب بیشتر هنرجویان شده است.

کاشی‌شکسته‌ها می‌توانند در زیباسازی منظر شهری جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. نظری در این باره  اظهار کرد: در شهرهای مختلف دنیا برای  تزیینات  و چیدمان شهری از این هنر استفاده می‌شود، ولی من تا کنون تجربه‌ی انجام کار شهری را نداشته‌ام. در واقع همواره تمایلم بیشتردر مسیر آموزش  بوده است.

کارآفرینی با موزاییک آرت

نظری درباره‌ی نفشی که موزاییک آرت درکارآفرینی می‌تواند داشته باشد، گفت: بعضی از هنرجویانی که داشته‌ام  به فروش آثارشان  می‌پردازند و برخی از آنها خود مشغول آموزش به علاقمندان این رشته هستند و بدین ترتیب کسب درآمد می‌کنند.  چند نفری از ایشان هم  درعرصه‌ی  نقاشی دیواری شهری مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان این که روح ما  تنها با ورزش و هنر جوان می‌ماند، تصریح کرد:  هنرموزاییک ارت با وجود  دشواری بسیار لذت‌بخش است، به نظرم این هنر شبیه به مدیتیشن است. زیراهمانند پازلی که قطعاتش آماده نیست، باید این قطعات را با انبر برش بزنیم و کنار هم بچینیم.

نمایش ۴۰ اثر کاشی شکسته

این  بانوی هنرمند  در بخشی از سخنانش اظهار کرد:  نمایشگاه  دست آفرید پنجمین نمایشگاهم است و در آن بالغ بر ۴۰ اثر از ۱۶ هنرجوی من  به نمایش درآمده است. بیشتر این هنرجویان  دوره‌ی پیشرفته  را می‌گذرانند و خلق برخی از تابلوها شاید حدود سه سال  به طول انجامیده باشد.

 و اما او  سخنش را با بخشی از شعر «فریدون مشیری» چنین به پایان رساند: «دست، گنجینه مهر و هنر است/ خواه بر پرده ساز /خواه در گردن دوست /خواه بر چهره نقش /خواه بر دنده چرخ /خواه بر دسته داس / خواه در یاری نابینایی  /خواه در ساختن فردایی».

لازم به ذکر است،  بی‌تا اسکوئیان، افسانه ببری، نسیم بدرخواهان، مهیار پورتقی، فریناز رشید، ساینا روان‌گرد، سمیه غلامی، آزاده فیض‌بخشیان، زهره کرمانشاهی، زهرا مرزدشتی، رایا مقصودبحری،شعله میرانی، طیبه نامجو، اعظم نوحی، مریم هاشمی و سالومه یگانه‌مهر هنرمندانی هستند که آثارشان در نمایشگاه «دست آفرید» به نمایش درآمده است. علاقمندان می‌توانند   از ۲۱ الی ۲۴ مهر  سال ۱۴۰۰،  ساعات ۱۰ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۱۸ از این آثار در نگارخانه‌ی استاد جلیل ضیاءپور به نشانی بندرانزلی، غازیان، میدان مالا، بلوار معلم، اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدید بعمل آورند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.