زخمی دیگر بر تالاب بی‌جان انزلی

0 1,073

آقای نماینده خبر دادند که اراضی واقع در محدوده طرح جامع شهری و طرح‌های هادی روستایی از حریم تالاب خارج شد یعنی بیایید و سند مالکیت بگیرید، و ویلا بسازید و زمین بفروشید و حاشیه‌نشین شوید.

گفته شد بر اساس تصمیم وزارت نیرو و جلسات متعددی که با حضور همه کارشناسان و مطلعین امر (؟!) در زمینه تعیین حریم و بستر تالاب انزلی برگزار شد، شرکت مدیریت منابع آب ایران با تایید شورای حفظ حقوق بیت المال، حدود دو هزار هکتار محدوده‌های فوق را از حریم تالاب انزلی خارج کرد.

خدا قوت آقای نماینده! تغییر کاربری برخی از اراضی حاشیه تالاب به زمین‌های کشاورزی و اراضی جنگلی مجاور تالاب به شالیزار یکی از عوامل بسیار مهم در روند خشک شدن تالاب انزلی است، بطوریکه گزارش بررسی تصاویر ماهواره‌ای منطقه، مساحت تالاب در بازه زمانی ۱۱ ساله از ۶۱۰۰ هکتار در سال ۱۳۸۹ به ۳۵۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

تالاب ساحلی انزلی نه تنها متاثر از آلودگی دریای خزر (کاسپین) است، بلکه با ساخت و سازهای کنار ساحل، آلودگی این تالاب از جمله ورود فاضلاب و تخلیه نخاله و مصالح نیز بیش‌تر شده است. تصاویر ماهواره‌ای گوگل ارث افزایش حجم ساخت و ساز در اطراف تالاب انزلی را در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۹۰-۱۴۰۰) نشان می‌دهد که با این تصمیم سرعت تغییر کاربری اراضی رشد گسترده‌تری خواهد گرفت و علاوه بر اینکه محدوده توان و ظرفیت بار ترافیکی و فضایی آن را ندارد، نتیجه این تغییر برای جامعه محلی با توجه به تجربیات گذشته چیزی جز حاشیه‌نشینی نخواهد بود.

شهرستان انزلی با تراکم نسبی ۴۶۴.۹ نفر در هر کیلومترمربع و بندرانزلی دومین شهر پرجمعیت استان گیلان پس از رشت است نتایج یکی از مطالعات در خصوص فروش زمین در محدوده روستایی شهرستان نشان می‌دهد که در بسیاری از روستاها هموطنانی از سایر استان‌ها زمین خریده و بخشی نیز ساکن شده‌اند که این خود بر دل نگرانی‌ها می‌افزاید.

بنظر می‌رسد که آقای نماینده می‌بایست پاسخگوی حجم گسترده‌ای از اتفاقاتی باشد که با سیل مشکلات آبی در دشت مرکزی و غرب و شرق کشور به سوی استان‌های شمالی بخصوص گیلان روانه می‌شوند و نیز خشکی تالاب باشد.

یادمان باشد تالاب انزلی در شرایط خاصی است و امکان هیچ اشتباه دیگری را از سوی ما ندارد، از مدیران تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور درخواست می‌کنم تا با بازنگری این شرایط و فشار، به تصمیم خردمندانه‌ای دست یابیم که زندگی مردم و تالاب را به شکل درستی به حال خوش برساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.