رنج کشاورزی گیلان از بی برنامگی

نگرانی از کمبود و تنش آبی در فصل کشت

0 442

فرماندار رشت در دیدار با نمایندگان مجلس گفت: رشت با سهم ۲۵ درصدی از اراضی کشاورزی استان از بی برنامگی رنج می‌برد. این شهرستان نیازمند توجه و برنامه‌ریزی ویژه است.

بنا به آمارهای آب منطقه ای استان، کشاورزان گیلانی سال گذشته فصل زراعی خشکی را پشت سر گذاشتند و رنج تولید برنج به دلیل کم بارشی و خشکسالی برای آنها چند برابر شد.

آمارهای موجود نشان می دهند سال گذشته علاوه بر کاهش ۶۱ درصدی بارش برف در گیلان و کاهش ۹۰ درصدی بارش برف در حوزه سد سفیدرود، بزرگترین منبع آبی استان با کاهش دبی ورودی و نیز کاهش ۷۰ درصدی ذخیره منابع آبی مواجه شد که این موضوع نوبت بندی آبیاری زراعی را حتی برای کشاورزان پایین دست سد به همراه داشت. دراین میان سهم کشاورزان دور از حوزه آبخور سد سفید رود خشکسالی و کم آبی بیشتر بود.

حال نگرانی از کمبود و تنش آبی در فصل کشت و داشت برنج بار دیگر موجب نگرانی شالیکاران گیلان شده است. امروز نیز«حمیدرضا امام پناهی» فرماندار رشت در جلسه هم‌اندیشی با نمایندگان شهرستان که با هدف برنامه ریزی در مدیریت مصرف منابع آبی در فصل زراعی جدید برگزار شد از در پیش بودن سال سخت زراعی خبر داد و گفت: ضروری است همه دستگاه‌ها با بسیج امکانات، آماده مواجهه با بحران و پشت سرگذاشتن مشکل کم آبی با کمترین میزان خسارت وارده باشند.

امام پناهی همچنین با بیان این مطلب که شهرستان رشت با دارا بودن ۵۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری ۲۵ درصد از اراضی کشاورزی استان را به خود اختصاص داده افزود: برای عبور از بحران و مدیریت بهتر منابع آبی موجود در سال زراعی پیش‌رو، نیازمند هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌ها، رعایت جدول زراعی از سوی کشاورزان و عدالت در توزیع منابع آبی به عنوان کلید اصلی برون‌رفت از مشکلات پیش رو هستیم.

وی با اشاره به سهمیه در نظر گرفته شده ۴ هزار و ۶۰۰ هکتاری برای شهرستان رشت در اجرای طرح کشت قراردادی و وجود ۴ هزار هکتار اراضی پرخطر و در معرض آسیب از مشکل کم آبی در سطح شهرستان، استقبال کشاورزان از این طرح را نیز یکی از راه‌حل‌های مناسب و مطمئن برای عبور از بحران خشکسالی عنوان کرد.

لازم به ذکر است براساس جدول تنظیمی آب منطقه ای گیلان، روز ۱۶ اردیبهشت برای آغاز نشاکاری شالیزارها و آزاد سازی آب سد سفیدرود مدنظر قرار گرفته است. بر اساس آخرین ارزیابی‌ها در حال حاضر ذخیره آب موجود پشت سد سفیدرود ۷۳۲ میلیون مترمکعب اعلام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.