غم نان و تصمیمات سخت

آزادسازي قيمت آرد، انتقاد‌ها را برانگيخت

0 413

روزنامه اعتماد/

بحث تورم و کمبود ارز سرانجام برای دولت مشکل‌ساز شد و دولت را مجبور به اتخاذ تصمیماتی کرد که انتقادات بسیاری را از طیف‌های حامی و منتقد دولت برانگیخت. در روزهای گذشته، بعد از افزایش قیمت ماکارونی، تعداد زیادی از فعالان شناخته شده اصولگرا در فضای مجازی، شروع به نقد دولت کردند. این انتقادات، نه فقط متوجه عملکرد یک نهاد یا یک وزارتخانه، بلکه متوجه شخص رییس‌جمهور نیز بود. پس از گرانی ماکارونی، افزایش قیمت آرد نیز فضای انتقادات را گسترده‌تر کرد. آزادسازی قیمت آرد موجب شد که گمانه‌زنی درباره افزایش قیمت انواع نان، موجی از نگرانی را در افکار عمومی ایجاد کند. هر چند سخنگوی دولت اعلام کرده که قیمت نان تا پایان سال جاری افزایش نخواهد یافت اما طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه انتقاداتی را در پی داشت که از زبان برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان شد.

روح‌الله ایزدخواه نماینده مجلس در واکنش به اظهارات جواد ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی که از ارایه یارانه به مردم به خاطر گران کردن آرد خبر داده نوشت: «گران کن و یارانه بده، نسخه وارداتی مدیریت اقتصادی.» او می‌گوید: حذف ارز ترجیحی کار خودش را می‌کند. به آقایان گفتم این کار تورم دارد؛ گفتند فقط ۷درصد. گفتیم تورم از یارانه جلو خواهد زد. گفتند ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده. گفتیم از اصلاح ساختار تولید شروع کنید نه گران کردن. گفتند ارز نداریم. حالا معلوم شد اولا ارز ترجیحی با تمام مشکلاتش به هدف اصابت کرده بود، والا نباید شاهد این گرانی‌های فاحش می‌بودیم. ثانیا مشکل کمبود ارز از راه دیگری قابل حل بود. ثالثا معلوم شد که نسخه‌نویسان دولت چقدر پیش‌بینی‌های‌شان از گرانی، واقعی بوده است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در توییتی هشدارآمیز خطاب به دولت نوشت: آزاد نمودن قیمت آرد و محاسبه آن با نرخ جهانی به دلار؛ اشتباه فاحش مدیران اجرایی دولت است. اگر قرار است هزینه مردم به قیمت جهانی باشد درآمدشان هم باید در سطح جهانی و با دلار باشد نه ریال بی‌ارزش. صبر مردم را آزمایش نکنیم. آستانه تحمل مردم سال‌هاست به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. احمد نادری دیگر نماینده اصولگرای حامی دولت نیز در توییتی نوشت: افزایش عجیب قیمت قوت غالب مردم، محرومان و مستضعفان را درگیر بازی بقا خواهد کرد.
با جدی شدن احتمال افزایش قیمت نان صنعتی، موج انتقادات، توسط نیروهای مشهور غیرموثر اصولگرا نیز ادامه یافت. حامد سالک خطیب محبوب اعضای جبهه پایداری که امسال برای بازگشت او به برنامه‌های سحری صدا و سیما، پویش‌هایی از طرف اصولگرایان راه‌اندازی شده بود، در صفحه توییتر خود نوشت: «‏اگر دارید جراحی اقتصادی می‌کنید و اصلاح ساختار (البته امیدوارم)، قبلش باید با مردم صحبت کنید و پیامدها را توضیح دهید و اقدامات جبرانی را تبیین کنید که اگر موفق بودید دلگرم شوند و اگر موفق نبودید، بدانند چه چیزی را مطالبه کنند. مردم نوکر مبین می‌خواهند، مردم دارند از گرانی له می‌شوند.»

به جز حامد کاشانی، میثم مطیعی هم چهره‌ای بود که غیبت او در مراسم عید فطر امسال، مورد توجه اصولگرایان قرار گرفته بود. او هم در انتقاد به عدم دعوت به این مراسم در صفحه شخصی خود نوشت: «با صف اول نشینان حرف‌هایی داشتیم/ مثل آه روزه‌داران، داغ‌تر، تب‌دار‌تر…/ قرص نانی بر سر این سفره بود و ناگهان/ شد هلالی، رویتش از ماه نو دشوارتر!»

میثم مطیعی، مداح و از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق است و بارها در حضور بزرگان نظام، شعرهای سیاسی انتقادی علیه دولت حسن روحانی خوانده است.
این انتقاد همزمان با بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور بود که در نامه سرگشاده‌ای خطاب به ابراهیم رییسی نوشته بود، متاسفانه در چند ماه اخیر افزایش قیمت‌های متعدد در کالاهای عمومی اتفاق افتاده که افکار عمومی پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این افزایش قیمت‌ها دریافت نکرده است. مشخصا این جمله که «این تکلیف قانونی است که در بودجه نوشته شده است!» پاسخی قانع‌کننده برای عموم مردم نیست و صرفا توجیهی در سطح ادبیات مسوولان جمهوری اسلامی تلقی می‌شود. از سوی دیگر می‌دانیم در برخی موارد به دلیل میزان تورم افسارگسیخته در چند سال اخیر، افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است اما! نه برخوردهای پلیسی و تعزیراتی برای کنترل قیمت‌ها راه به جایی می‌برد و نه پنهان‌کاری و عدم توجه به اقناع افکار عمومی چاره‌ساز است؛ پس چاره کار صداقت و همراه کردن مردم است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «دلسوزانه به شما اعلام می‌داریم که به‌هم‌ریختگی بازارها در چند هفته اخیر و خصوصا تصمیم شوک‌آور وزارت جهاد کشاورزی در مورد افزایش چندبرابری قیمت آرد صنف و صنعت، می‌تواند تبعات و ناآرامی‌های اجتماعی به دنبال خود داشته باشد خصوصا امروز که رسانه‌های ضد انقلاب و ضد مردمی در کمین نشسته‌اند تا کشور را به آشوب بکشند و از ثمره آشوب‌ها کشور و مردم مستضعف را بیشتر تحت فشار تحریم‌ها قرار دهند. لازم است که دولت محترم در حوزه تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی با هماهنگی و قدرت بسیار بیشتری وارد عمل شده و از تصمیمات شوک‌آور و بدون اقناع افکار عمومی پرهیز کند.»

پاسخ دولت به انتقادات

پس از اعلام تصمیم دولت درخصوص آزاد‌سازی قیمت آرد، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت به شبکه خبر رفت تا توضیحاتی را در این خصوص ارایه دهد. سخنگوی دولت تاکید کرد که به هیچ‌وجه قیمت نان برای مردم تا پایان سال تغییر نمی‌کند و رییس‌جمهور اجازه گران شدن نان را نمی‌دهد.
علی بهادری جهرمی که میهمان برنامه صف شبکه خبر بود به بیان برنامه‌های دولت برای رفع مسائل اقتصادی پرداخت و گفت: این دولت خود را دولت مردم می‌داند و مردمی بودن شعار اصلی دولت است و معتقد است باید به مردم اطلاع داده شود آن چیزی را که مرتبط با حقوق مردم است و مردم باید صادقانه در جریان باشند، چراکه مردم صاحبان حکومت هستند و خود آنها باید در فرآیند تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند و جامعه نخبگان به عنوان نمایندگان تخصصی همین مردم باید در حوزه‌های مختلف اظهارنظر کنند..
وی با بیان اینکه از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم درباره مسائل اقتصادی طرح‌ها و نظر‌ها برای حل مسائل مردم بیان شده است، یادآور شد: اقتصاد ما بیمار است و سال‌های سال مردم این بیماری را لمس می‌کنند و طعم این تبعیض‌ها را در حوزه اقتصادی می‌چشند و رانت‌ها و بیکاری‌ها را سال‌هاست که می‌بینند و همزمان با این هجمه اقتصادی دشمن و جنگ اقتصادی علیه مردم که به واسطه تحریم‌های ظالمانه رخ داده آثار آن را مردم می‌بینند.
وی با یادآوری اینکه وقتی دولت در شهریور ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد تورم به ۶۰درصد که در تاریخ ایران بی‌سابقه بود، رسیده بود، گفت: این تورم را فقط در ایام جنگ جهانی در کشورمان تجربه کردیم و در واقع شروع کار دولت با چنین فضایی همراه شد. دولت تمرکز ویژه خود را در کنترل تورم اقتصادی کشور معطوف کرده است. یکی از منشأهای اساسی تورم به نظر کارشناسان اقتصادی خلق پول است.
سخنگوی دولت درباره هدفمند کردن ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اظهار داشت: دولت با گذشت ۹ ماه از مدیریت خود در این مدت مکلف بوده که نظام پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کند. در قانون بودجه سال گذشته وقتی که دولت مردمی شروع به کار کرده منابع ارز ترجیحی که در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود، تمام شد و منبعی برای اختصاص ارز ترجیحی وجود خارجی نداشت. بهادری جهرمی در ادامه توضیح داد: برای تامین کالاهای اساسی با ارز یارانه‌ای ما حدود ۲۰ میلیارد دلار منابع نیاز داریم. در حالی که در بودجه امسال حدود ۹ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است و این یعنی شما توانایی این منابع را در چارچوب بودجه ندارید و باید با شیوه دیگری تامین کنید. حال چرا این‌گونه پیش‌بینی شده به این دلیل اینکه سقف منابع واقعی موجود همین بود. سخنگوی دولت درباره امنیت غذایی مردم گفت: دولت در این زمینه با هیچ کس چه در داخل و چه در خارج شوخی ندارد. به عنوان نمونه در حوزه واکسیناسیون دولت سیزدهم با جدیت اقدام به ورود آن کرد و امروز ما به ۷ کشته رسیده‌ایم درحالی که در کشورهای غربی میزان مرگ و میر به ۱۵۰۰ نفر رسیده است. پس دولت زمانی که تمرکز خود را روی موضوعی بگذارد به سرانجام می‌رساند این اتفاق نیز در کالاهای اساسی رخ داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.