نرخ رشد جمعیت گیلان: ۴دهم درصد

0 688

چند روز پیش بود که «محمدمهدی تندگویان » معاون امورجوانان وزارت ورزش و جوانان، از تاثیرآسیب‌های اجتماعی کرونا از جمله مسئله تشکیل خانواده و فرزندآوری هشدار داد و گفت: آسیب کرونا برهرم سنی کشور تا ۱۶ سال آینده درک می‌شود.

چند سالی است که رتبه‌ی اول نرخ پایین زاد آوری و افزایش تعداد سالمندان در کشور از آن گیلان است و روند رشد جمعیتی این استان از سال ۱۳۹۴ تا کنون نزولی بوده است. طبق آمارهای سازمان ثبت احوال استان درسه ماهه اول سال ۹۸، تعداد ۵۴۲۱ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده است. درحالیکه میزان عمومی نرخ ولادت در کشور به ازای هر هزار نفر ۱۹ نفر است این آمار در گیلان ۱۱ نفر در هزار نفر اعلام شده است. درمیزان سالمندی نیز با ۹ درصد سالمندترین استان کشور هستیم.

چنانچه امروز « قاسم روحانی فر» مدیر کل ثبت احوال گیلان نیز از روند نزولی رشد جمعیت در گیلان خبر داد و گفت: نرخ رشد جمعیت در گیلان حدود ۴ دهم درصد و در کشور حدود یک درصد است . اگر وضعیت به همین صورت پیش برود در سال‌های آینده با بحران سالمندی مواجه می‌شویم.

وی افزود: جمعیت  گیلان بر اساس آخرین آمارها و برآوردهای ثبت شده در سال ۹۹ حدود ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار نفر برآورد شد که از این تعداد ۵۱ درصد جمعیت استان مرد و حدود ۴۹ درصد نیز زن هستند.

روحانی فر با تأکید به اینکه ۶۵ درصد جمعیت گیلان شهری و ۳۵ درصد روستایی هستند افزود: میانگین سنی جمعیت استان گیلان ۳۵ سال است از طرفی حدود ۲۰ درصد جمعیت آن یعنی افراد ۱۵ تا ۲۹ سال نیروی جوان محسوب می‌شود. همچنین درصد جمعیت سالمند ۶۵ سال به بالای گیلان حدود ۹.۵ درصد است  که پیش‌بینی‌ می‌شود تا سال ۱۴۰۰ درصد جمعیت سالمند استان به ۱۰.۵ درصد بر‌سد.

وی درباره‌ی میانگین امید به زندگی در استان گفت: میانگین در زنان شهری ۷۸ سال، مردان شهری ۷۵ سال، زنان روستایی ۷۴ سال و در مردان روستایی ۷۱ سال است.

پیشتر نیز «محمد اسماعیل اکبری» مشاور وزیر بهداشت هشدار داده بود: ایران تا ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد بود.

وی از پیر شدن جمعیت ایران ابراز نگرانی کرده بود و گفت:در حالیکه جهان در طول ۷۰ سال گذشته حدود پنج سال پیرتر شده است، اما جمعیت ایران متاسفانه در ۶۰ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده است.

بنا بر آماری که او اعلام کرده، سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۷۰ هزار تولد کمتر در ایران ثبت شده  و سال ۹۷ هم ۱۲۰ هزار تولد کمتر از سال ۹۶.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.