نقش فضای مجازی در تخریب محیط زیست

0 1,251

به نظر می‌آید گردشگری سبز فقط در بستر آفلاین نیست و با رشد روز افزون تکنولوژی باید یک گام فراتر بگذاریم و گردشگری سبز در بستر آنلاین را هم دریابیم.

فضای مجازی می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای تخریب محیط زیست باشد، همچنان که می‌تواند یک ناجی برای احیاء محیط زیست باشد، و این مرز باریک بستگی به فرهنگ ما در استفاده از فضای مجازی دارد. نمی‌توانیم تاثیر بسزایی که فضای مجازی در رشد سریع گردشگری در سالهای گذشته داشته است را نادیده بگیریم. اما رشد بدون زیرساخت خطرناک است، دلهره آور است و نابودگر.

ما در فضای مجازی توان تشخیص مهارت افراد را نداریم، صرف دیدن عکسهای زیبا، جذب پیج‌ها می‌شویم و آنها را دنبال میکنیم، این پیج‌ها بعد از مدتی به دلیل بدست آوردن مخاطب معروف می‌شوند و شروع به برگزاری تورهای مختلفی می‌نمایند که هیچ یک از استانداردهای گردشگری سبز در آنها رعایت نمی‌شود، شکل گیری جشن رنگ در طبیعت، پارتی در طبیعت، و … مثالهای بسیار ملموس این ابزار قدرتمند است که به دلیل سرعت آن در اشتراک گذاری بسیار مخرب است، بنابراین یک “فالو” ساده در فضای مجازی می‌تواند یک آسیب باشد

طی یک سال گذشته شاهد رشد بی نظیر استارتاپ‌های گردشگری در ایران بوده ایم، در بحران فعلی(کاهش ارزش پول ملی) این بسیار خوشایند و راهگشا خواهد بود همانطور که در بررسی کشورهای مشابه می‌توانیم ببینیم یکی از ابزار‌های گریز از این بحران گردشگری بوده است اما از راه درست، شکل فعلی رشد استارتاپ‌های گردشگری چشم‌اندازی جز ویرانی نخواهد داشت، سوالی که مطرح می‌شود این است که در کنار افزایش استارتاپ‌های گردشگری چقدر شاهد رشد استارتاپ‌های محیط زیستی بوده ایم؟ پاسخ روشن است.

علت رشد استارتاپ‌های گردشگری، کسب درآمد و چشم‌انداز روشن آن است اما به دلیل کسب درآمد محدود فعالیت‌های محیط زیستی و عدم شکل گیری فرهنگ آن، مردم برای چنین فعالیت‌هایی هزینه‌ای نمی‌کنند، مثال بسیار واضح آن می‌تواند تورهای تخصصی محیط زیست باشد. تا به حال شنیده نشده است تور تخصصی محیط زیست موفق باشد تا این تور‌ها بتوانند جایگاه خود را پیدا کنند و پا به پای تورهای تفریحی بزرگ و بزرگتر شوند. آنچه اوضاع را بغرنج‌تر می‌کند استراتژی تکراری این کسب و کار‌های نوپاست، معرفی مناطق بکر و دست نخورده‌ی ایران به منظور جذب سریع مخاطب، مخاطبی که هنوز با گردشگری پایدار آشنا نیست و می‌تواند برای اکوسیستم خطرساز باشد.

راهکار :

اولین گامِ گردشگری سبز در بستر آنلاین می‌تواند اطلاع رسانی باشد، اطلاع رسانی خلاق و هوشمندانه در بستر آنلاین که باعث جذب اهالی سفر شود، این اطلاع رسانی اگر صرفا به صورت نصیحت آمیز و بازدارنده باشد نمی‌تواند باعث جاذبه شود و اصولا دافعه داشته است، بنابراین باید در کنار ترویج درست تور تفریحی باید مسایل و محتوای گردشگری سبز را آموزش داد، و همچنین با حمایت سرمایه گذاران استارتاپی شاهد رشد کسب و کار‌های نوپایی همچون تیاور، بانی جنگل در حوزه محیط زیست باشیم.

و در آخر یادمان باشد؛

همه چیز در لحظه در حال تغییر و دگرگونیست، ما نمیبینیم، ما نمی‌شنویم! یک لحظه فکر کن! اگر می‌توانستیم صدای رشد گیاهان را بشنویم، یا رشد درختان را در لحظه ببینیم! شاید بهتر متوجه می‌شدیم آنها هم جاندار هستند، حیات دارند و زندگی میکنند! به نظر من هرکسی که درک درستی از تخریب محیط زیست ندارد باید این تصویر سازی را برایش تبیین کرد! شاید دردش گرفت. تصور کنید یک موسیقی اصلا برایمان جذاب نیست و دوستی هنگام خواب همان موسیقی را ساعت‌ها با صدای بلند پخش کند! چه حالی میشویم، طبیعت هم همین حال را دارد، چرا فکر میکنیم موسیقی‌ای که ما گوش می‌دهیم برای طبیعتی که الهام بخش موسیقی دان‌های بزرگ دنیاست هم جذاب است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.