تعلل پیمانکار؛ جیب خالی دولت

تاخیر در اتمام پروژه‌های پل‌سازی در فومن

0 475

در جریان سیلاب سالهای ۹۷ و ۹۸ درشهرستان فومن بسیاری از زیرساخت‌های این شهرستان تخریب شدند و خسارت‌های زیادی به راه‌های روستایی و پل‌ها وارد آمد. از جمله پل‌هایی که در جریان این سیلابها آسیب شدیدی دیدند و تخریب شدند، پل‌های قلعه رودخان، سیدآباد، کَلفت و خسروآباد است که بعد از گذشت سه سال از شروع مرمت و بازسازی، هنوز تکمیل نشده‌اند و این موضوع مشکلات زیادی برای مردم و گردشگران ایجاد کرده است. این درحالیست که در آستانه فصل پاییز و شروع بارشهای فصلی و سیلابی، نگرانی از وقوع سیلابهای جدید و آسیب به راه‌ها و پل‌های دیگر، بیم‌هایی برای مردم و مسؤولین منطقه ایجاد کرده است.

طبق آمار دفتر مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو؛ طی سالهای ۹۷ و ۹۸ گیلان با ۸۱۲ میلیمتربارندگی جز پرباران‌ترین استانهای کشوربوده و شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، فومن و برخی مناطق شرق گیلان متحمل خسارات زیادی در این بارش‌ها شدند.

درعین حال بعد از فروکش کردن سیلاب در شهرستان فومن، ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان، ۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت‌های سیل این شهرستان اختصاص داد. اما به گفته مرادی مدیر کل ستاد بحران گیلان، این اعتبارات به طور کامل تخصیص پیدا نکرد و ۴ پل تخریب شده فومن کمتراز ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در سه سال اخیر به خود دیدند.

از طولانی شدن پروژه‌ها انتقاد داریم

درهمین رابطه «محمدرضا محسنی» فرماندار فومن در گفت و گو با مرور با تأکید به اینکه پیش از این به دلیل عدم دریافت مطالبات از سوی پیمانکار برای مدتی این پروژه‌ها مسکوت باقی مانده بود از سرعت در پروژه‌های احداث پل‌های کَلفت و سید آباد فومن بعد از وصول طلب پیمانکار خبر داد و گفت: پروژه‌های ساخت پل خسروآباد و قلعه رود خان نیز به دلیل نبود منابع مالی و تعلل پیمانکار مربوطه همچنان نیمه تمام باقی مانده‌اند که بعد از اجرای ماده ۴۸ و کنار کذاشتن پیمانکار، پیمان جدیدی برای آنها منعقد شده و در حال حاضر تکمیل این پلها از جمله مطالبات مردم و مسؤولین شهرستان است.

فرماندار فومن و پیشرفت فیزیکی با اشاره به تخریب ۱۰دهنه پل در سیل‌های سالهای گذشته فومن تصریح کرد: تکمیل پروژه احداث پل‌های نیمه کاره در این شهرستان و بهره برداری از آنها، دغدغه و معضل مردم شهرستان شده است.

در حال حاضر احداث و تکمیل همه پلهای تخریبی فومن در دست اقدام قرار دارد بغیراز پل قلعه رودخان که پیمانکار نتوانست به موقع به تعهد خود عمل کند و اکنون قطع ید وهمکاری شده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیصی ستاد بحران، کم کم و با پیشرفت پروژه‌ها تزریق می‌شود تأکید کرد: ما نیز از طولانی شدن پروژه‌ها انتقاد داریم و ۳ سال است که پیگیر تزریق به موقع اعتبارات و تکمیل آنها هستیم چرا که برخی ازاین پلها راه ارتباطی مردم دو روستا بوده و اکنون روستاییان این مناطق برای تردد با مشکل مواجه‌اند و مجبورند از راه‌های دورتر استفاده کنند. بطوریکه مردم روستای «کَلفت» با تخریب این پل مسیر دسترسی خود به روستاها اطراف را از دست داده‌اند.

فرماندار فومن خواستار تزریق اعتبارات ملی برای تکمیل و بهره برداری از این پلها استفاده شد.

گرانی مصالح و تورم پاسخگوی منابع پروژه ها نیست

در حالیکه کمبود منابع مالی و نبود اعتبارات از مشکلات پروژه‌های پلسازی شهرستان فومن اعلام شده، «فریبرز مرادی » مدیر کل راهداری گیلان که مجری ساخت پل‌های تخریب شده در این شهرستان است به مرور اظهار کرد: در حال حاضر احداث و تکمیل همه پلهای تخریبی فومن در دست اقدام قرار دارد بغیراز پل قلعه رودخان که پیمانکار نتوانست به موقع به تعهد خود عمل کند و اکنون قطع ید و همکاری شده است.

 مرادی با اشاره به دریافت ۲۶ میلیارد تومان اعتبارات استانی از محل اسناد خزانه برای سرعت دهی به تکمیل ساخت ۱۰ پل در استان ابراز امیدواری کرد با تخصیص به موقع اعتبارات، تعدادی ازاین پلها تا دهه فجر امسال به سرانجام برسند.

 اشتباه و انتخاب نامناسب پیمانکار اصلح که نگاهش به جیب دولت نباشد موجب کندی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی دراستان شده است. متاسفانه پیمانکارانی را برای پروژه‌ها انتخاب می‌کنند که از خودشان هیچ سرمایه‌ای برای هزینه کرد و سرعت دهی به کار ندارند و چشمشان به تزریق اعتبارات است.

مدیر کل راهداری با تأکید به اینکه اعتبارات مربوط به سیلاب که ازسوی ستاد بحران پیش بینی می‌شود باید از محل استان تامین شود که متأسفانه با توجه به گرانی مصالح و تورم، این مبالغ دیگر پاسخگوی پروژه‌ها نیست. این درحالیست که در تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز پیمانکار و صدور مجوزهای آب منطقه ای، محیط زیست و صمت مشکلی برای این پروژه‌ها وجود ندارد. تنها مشکل نبود منابع مالی است که به موقع اختصاص نمی‌یابد.

منابع مالی وجود ندارد

در عین حال که فرماندار فومن و مدیر کل راهداری از کمبود و عدم تخصیص منابع ملی و اعتبارات پیش بینی شده پروژه‌ها گله مند هستند و این عامل را دلیل اصلی کندی پروژه‌های پل سازی شهرستان فومن بیان می‌کنند،«امیر مرادی» مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان معتقد است اشتباه و انتخاب نامناسب پیمانکار اصلح که نگاهش به جیب دولت نباشد موجب کندی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی دراستان شده است.

در این رابطه مرادی به مرور تأکید کرد: اشتباه سازمانهای اجرایی در اجرای پروژه‌های مربوط به بحران گیلان دراینست که پیمانکارانی را برای پروژه‌ها انتخاب می‌کنند که از خودشان هیچ سرمایه‌ای برای هزینه کرد و سرعت دهی به کار ندارند و چشمشان به تزریق اعتبارات است. این پیمانکاران چه بومی و چه غیر بومی به محض افزایش حجم مطالبات پروژه، بیش از آنکه به فکر مشکلات و منافع مردم باشند کار را می‌خوابانند.

مرادی در ادامه اضافه کرد: اگر از ابتدا با پیمانکار قوی دارای سرمایه قرارداد منعقد می‌شد دیگر شاهد به درازا کشیده شدن پروژه‌های عمرانی و ده برابرشدن هزینه‌ها نبودیم.

وی در خصوص ترمیم و ساخت پل‌های تخریب شده فومن نیز اظهار کرد: اعتباراتی که در سالهای گذشته بعد از وقوع سیلاب به شهرستان فومن اختصاص یافت در زمان خودش جوابگو بود. الان بعد از گذشت سه سال، رقم‌های درخواستی پیمانکار و مجری برای پیشبرد پروژه‌ها با اعتبارات و منابع فعلی همخوانی ندارد و خیلی بالاست. اصلا منابع مالی وجود ندارد که پاسخگوی این مطالبات باشد و امسال نیز برای تکمیل این پروژه‌ها اعتبارات جدیدی به ما اختصاص ندادند. دستگاه‌ها خودشان باید به دنبال تامین منابع مالی پروژه‌های عمرانی باشند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری گیلان تأکید کرد: پیگیریها و رایزنی‌های لازم را برای تخصیص اعتبارات جدید انجام دادیم منتها اعتباری وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.