هیچ راهکاری به غیر از لایرویی بندر نداریم

مدیرکل بنادر: موج شکن‌ها نقشی درخشکی تالاب انزلی ندارند

0 185

مدیرکل بنادر و کشتیرانی گیلان با اشاره به تبعات پسروی دریای خزر برای اسکله‌های بندرانزلی گفت: هیچ راهکاری به غیر از لایرویی بندر نداریم و در حال حاضر فعلا از این طریق می‌توانیم با کاهش تراز آب دریا مقابله کنیم.

«حسین یونسی» در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به این سوال مرور ادامه داد: نکته مهم اینکه فراموش نکنیم لایروبی بندر تا‌ اندازه‌ای امکان پذیراست و فراتر از حد مجاز ممکن است موجب فرو ریختن شمع کوبی‌های پایه اسکله‌ها شود.

وی با تأکید به اینکه کاهش تراز آب دریای خزر طی ۱۰ سال آینده با همین روند ادامه دار خواهد بود اضافه کرد: سازمان بنادر و کشتیرانی کشور که تصمیم گیرنده اصلی در ارتباط با طرح توسعه دریای خزر با توجه به کاهش تراز آب دریاست، تاکنون سیاستی دراین باره به ما ابلاغ نکرده است. اما موضوع کاهش تراز آب توسط مشاور سازمان در دست مطالعه قرار دارد.

ورود فاضلاب، عدم آبخیزداری و عدم پرداخت حق آبه تالاب از دلایل اصلی رسوب گذاری تالاب انزلی بوده است.

مدیرکل بنادر و کشتیرانی گیلان در پاسخ به سوال دیگر مرور در خصوص نتیجه مطالعات سازمان بنادر بروی نقش موج شکن غربی بندر در افزایش حجم رسوبات و کاهش آب ورودی به تالاب انزلی افزود: مطالعات و مدل سازی انجام شده حاکی از آنست که موج شکن‌های بندر تاثیر چندانی در رسوب گذاری تالاب انزلی ندارند و علت اصلی این مساله، کاهش تراز آب دریا بوده که در سالهای اخیر یک متر و ۸۰ سانت کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: ورود فاضلاب، عدم آبخیزداری و عدم پرداخت حق آبه تالاب از دلایل اصلی رسوب گذاری تالاب انزلی بوده است. این در حالیست که موج شکنهای بندر مانع از خروج رسوبات از حوضچه و کانالهای بندر می‌شوند. لذا با مطالعات انجام شده مشخص شد؛ موج شکنها نقشی در خشکی تالاب انزلی نداشتند.

یونسی در ادامه به لایروبی ۶۰۰ هزار مترمکعب از تالاب انزلی از سوی اداره کل بندر اشاره کرد و گفت: با تخصیص اعتبار۱۰۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان بنادرکشور، از ابتدای مردادماه لایروبی تالاب انزلی توسط پیمانکار آغاز شده است. روگاه‌های اصلی آبرسانی تالاب و مسیرهای اصلی گردشگری قایقرانی تالاب به مساحت ۶۰۰ هزار مترمکعب در این پروژه مورد لایروبی قرار می‌گیرند.

 مدیر کل بنادر گیلان تأکید کرد: لایروبی تالاب انزلی به تنهایی پاسخگو نیست و باید همزمان عملیات آبخیزداری و دریافت حق آبه تالاب نیز از سوی محیطزیست نیز دنبال شود.

وی با اشاره به مسؤولیتهای اجتماعی اداره کل بنادر به لایروبی حاشیه بلوار انزلی به طول ۸۰۰ متر اشاره کرد و گفت: به دلیل وجود سنبل آبی و کاهش بیش از یک متر آب در اسکله‌های قایقرانی، درمسیر گردشگری تالاب لایروبی انجام دادیم و موفق شدیم عمق آب در این مسیر را به بیش از دو و نیم متر برسانیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در ادامه به رشد ۶۲ درصدی تخلیه و بارگیری کالا از ابتدای سال تا مردادماه جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت ۷۹۰ هزار تن کالا در مجتمع بندری انزلی تخلیه و بارگیری شده است.

یونسی تعداد کشتی‌های وارد شده به این مجتمع بندری را ۲۹۳ فروند کشتی اعلام کرد و افزود: با تردد این تعداد کشتی در داخل مجتمع بندری انزلی میزان تردد کشتی‌ها نسبت به سال قبل ۶۸ درصد رشد یافته است.

وی گفت: طی یکسال گذشته روزانه شاهد ورود ۹ کشتی بودیم که آمار بسیار مطلوبی است که در۶ سال گذشته تردد این تعداد کشتی در بندرانزلی بی سابقه بوده است.

یونسی در ادامه به ایجاد رشته دریانوردی برای اولین بار در دانشگاه گیلان اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه گیلان به نسبت جمعیت، بیشترین دریانوردان کشور را دارد با پیگیری‌های انجام شده موفق به دریافت مجوز راه‌اندازی رشته کارشناسی مهندسی کشتی در دانشگاه گیلان برای سال تحصیلی پیش رو شدیم.

وی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با یکی از شرکت‌های کشتی‌سازی تأکید کرد: ایجاد کشتی‌سازی منشاء تحول درشهر بندر انزلی می‌شود. هدف اصلی ما بحث نوسازی ناوگان تجاری در دریای خزر و همچنین ایجاد زمینه اشتغال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.