تب تند انتقادات نمایندگان مجلس

نمایندگان گیلان تهدید به استعفا کردند

0 187

این روزها لحن نمایندگان گیلانی مجلس شورای اسلامی، رنگ و بوی انتقادی به خود گرفته است. از انتقاد به واردات برنج خارجی تا نحوه خرید تضمینی برنج و چای دپو شده در انبارها. بطوریکه امروز یکی از نمایندگان استان تهدید به استعفا کرد.

حال باید دید دلیل این قبیل انتقادات و تغییر رویه‌های ناگهانی در نمایندگان استان چه بوده؟ آیا عملکرد دولت واقعا به شدت ضعیف بوده یا پای مصالح دیگری در میان است که اینگونه نمایندگان استان را به جوش و خروش ‌انداخته ؟

درحالیکه به عقیده کارشناسان، عملکرد اقتصادی دولت ماه‌هاست از رویه کارشناسی خود خارج شده است حال این سوال مطرح می‌شود اگر نمایندگان گیلانی مجلس ، نسبت به وظایف قانونی دولت در حوزه کشاورزی اینگونه واقف و معترض هستند چرا پیش از این پیگیر مشکلات و وضعیت بحرانی کشاورزان استان نبودند و از دولت مطالبه گری نکردند؟

 به نظر می‌رسد این اظهار و نظرهای انتقادی به نزدیک شدن موعد انتخابات مجلس بی ارتباط نباشد و هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، اظهارات انتقاد بیشتری از این دست از سمت نمایندگان استان به گوش خواهد رسید.

تهدید به استعفای نماینده صومعه سرا

درهمین رابطه امروز نماینده مردم صومعه سرا خواستار رسیدگی به وضعیت برنجکاران و جلوگیری از واردات برنج شد و گفت: اگر تا هفته آینده این وضع تعیین تکلیف نشود، استعفای خود را می‌دهم.

«سید کاظم دلخوش»، در نشست علنی امروز مجلس در تذکر شفاهی خطاب به دولت گفت: «کشاورزان استان‌های شمالی تنها محصول برنج و بعد از آن چای را در‌اندازه کم دارند تا معیشت خود را تأمین کنند اما هنوز برنج سال ۱۴۰۱ روی دست آنها مانده و کرم کرده و برنج ۱۴۰۲ هم آمده و نمی‌توانند آن را بفروشند لذا اگر تا هفته آینده این وضع تعیین تکلیف نشود، استعفای خود را می‌دهم».

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس در ادامه با بیان اینکه موکلان ما در استان‌های شمالی به ما می‌گویند نمایندگان بی‌عرضه‌ای هستیم که نمی‌توانیم مشکل آنها را حل کنیم، گفت: باید جلوی واردات برنج گرفته شود و در این خصوص باید جلسه بگذارید چرا که نمی‌توان به یک بخش توجه کرد و بخش دیگر را نادیده گرفت.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در پایان تأکید کرد: سایر نمایندگان استان‌های شمالی تا هفته دیگر فرصت می‌دهند تا این موضوع تعیین تکلیف شود و در غیر این صورت همگی استعفا خواهیم داد.

چای چین اول و دوم در انبارها

در سوی دیگر«حجت‌الاسلام محمد صفری ملک میان» نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در اظهارنظری گفت: هنوز چای تولید شده چین اول و چین دوم در کارخانجات انبار شده و کارخانجات قادر به فروش چای تولید شده امسال نیستند. این درحالیست که قفل ۲ انبار چای سنواتی هم باز شده است.

وی تصریح کرد: این چه سیاستی است که دولت دنبال می‌کند؟ شما آمدید انبارهای چای سنواتی در لنگرود و صومعه سرا باز کردید این یعنی مشکل روی مشکل. از سوی دیگر دولت ارز وارداتی مربوط به پنج سال آینده را یکجا به یک شرکت وارد کننده داده و این‌ها تا توانستند چای وارد کردند.

وی با بیان اینکه شما نتوانستید امنیت غذایی را تامین کنید و هر روز مشکلات جدیدی برای کشاورز و کارخانجات ایجاد می‌کنید افزود: چرا زمینه برای واردکنندگان براحتی فراهم است؟

صفری به پرداخت نشدن مطالبات چایکاران اشاره و بیان کرد: ظاهراٌ سازمان برنامه و بودجه هیچ اعتقادی به پرداخت مطالبات چایکاران ندارد. سالهاست خرید تضمینی چای در لایحه بودجه آمده و دولت موظف است خرید تضمینی چای را انجام بدهد. تکلیف دولت پرداخت مطالبات چایکاران است.

مفت خری برنج از کشاورزان

«حسن محمد یاری» نماینده مردم تالش در مجلس نیز در دیدار با برخی از کشاورزان و کارخانه داران برنج گفته: نحوه خرید برنج از کشاورزان توسط شرکت‌های عامل خرید معرفی شده از سوی جهاد کشاورزی نوعی مُفت خَری است و بسیاری از کشاورزان مجبور هستند محصولات خود را به قیمت پایین‌تری بفروشند تا بتوانند محصول جدید خود را برداشت کنند.

نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هدف از دستور معاون رییس جمهور حمایت از کشاورزان بود، این ساختار خرید برنج از کشاورزان را ناعادلانه و غیر منصفانه دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.