کانون وکلا جدا از دیگر صنوف مدنی نیست

علیرغم افزایش فشارهای بیرونی بروی کانون های وکلای کشور؛

0 187

رییس کانون وکلای دادگستری گیلان در آیین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای گیلان از افزایش فشارهای بیرونی حول کانون‌های وکلا خبر داد و گفت: نهاد وکالت یک صنف نیست، بلکه یکی از ارکان قدرت و جامعه مدنی است. با این حال فشارهای بیرونی هر روز  حول کانون‌های وکلا، بیشتر می‌شود.

«علیرضا امانی» رییس کانون وکلای دادگستری گیلان در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای گیلان با اشاره به تلاش‌های زیاد برای تهدید و تحدید نهاد کانون وکلا بیان کرد: نهاد وکالت یک صنف نیست، بلکه یکی از ارکان قدرت جامعه مدنی است که همواره مورد حمایت و احترام دولت‌های پیشرفته قرار دارد. حال اینکه این اتفاق‌ها چرا و توسط چه اشخاص یا افرادی رخ می‌دهد محل تأمل و بررسی است.

رییس کانون وکلای دادگستری گیلان ادامه داد: متأسفانه در جامعه ما این نگاه کاملا متفاوت است. عدم آگاهی و اشراف کافی بسیاری از صاحب‌منصبان به جایگاه وکالت و مهم‌تر از آن تأثیر‌پذیری آنان از برخی افراد که دچار تعارض منفعت شدید با نهاد وکالت هستند موجب شد تا فشارهای بیرونی هر روز بیشتر و حلقه‌ی ترسیم‌شده حول کانون‌های وکلا، تنگ‌تر شود.

وی این فشارها را تسهیل قانون صدور مجوزهای کسب و کار، اعطاء مجوز به شرکت‌های خصوصی جهت بهره‌‌مندی از خدمات نمایندگان حقوقی، تلاش در جهت تکلیف کانون‌های وکلا به صدور، تمدید و ابطال پروانه‌ی وکالت از طریق سامانه تعریف‌شده‌ی وزارت اقتصاد و دارائی، تصویب طرح تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا، استفاده از کلیدواژه‌ی «انحصار»، مسایل و مشکلات راجع به آئین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ بیان کرد.

معاون حقوقی رییس جمهور دولت دوازدهم؛ اگر به کانون وکلا اعتماد نکنیم، به هیچ نهاد صنفی دیگری هم نمی توان اعتماد کرد.

«لعیا جنیدی» حقوقدان و وکیل دادگستری از وکلا بعنوان روح مرجع و راهبران جامعه یاد کرد که جدای از جایگاه صنفی، معتمدان اجتماعی مردم هستند.

جنیدی با اشاره به اینکه تفکیک قوا لازمه قدرت عمومی و سیاسی است، تاکید کرد: این نهاد باید به صورت پیش‌فرض استقلال داشته باشد و مستقل از دو نهاد دیگر کار کند تا قوانین توسط مقامات اجرایی انجام شود. گاهی در زمینه استقلال شبهه به وجود می‌آید. این درحالیست که استقلال و بی طرفی نباید طوری تفسیر بشود که یک درک نادرستی از آن ایجاد شود.

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: همه ما استقلال محاکم و کانون وکلا را به عنوان یک نهاد مستقل و خود انتظام می‌خواهیم؛ به دلیل اینکه اعتقاد داریم باید به جامعه اعتماد کرد. در یک کشور باید به یک ملت اعتماد کرد و بنابراین باید به نهادها به ویژه نهادهای حرفه‌ای، حسب اینکه متخصص هستند و دانش و تجربه دارند بیشتر اعتماد کرد. به همین جهت اگر ما نتوانیم به وکلا و فضای حرفه‌ای‌شان اعتماد کنیم به چه کس دیگری می‌شود اعتماد کرد؟

لازم به ذکر است: در پایان مراسم ۱۰۵ نفر از پذیرفته شدگان آزمون کارآموزی وکالت ورودی سال ۱۳۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان با برگزاری آیین تحلیف و ادای سوگندنامه و اهدای پروانه و در نهایت ورود به جمع وکلای پایه یک دادگستری را جشن گرفتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.