کشف اشیاء تاریخی در مسجد صفی رشت

0 851

بهمن ماه سال گذشته بود که در پی فعالیت‌های باستان ‌شناختی و مرمتی مسجد صفی رشت، سطحی پوشیده از کاشی‌های لاجوردی در زیرلایه‌های بتنی مسجد تاریخی صفی رشت کشف شدند. قاب‌های کاشی‌ کاری‌شده درکف بخش شاه ‌نشین دیواره‌ی شمالی و از زیر لایه‌های بتنی و پوشش مرمرین سطح فعلی مسجد کشف شدند. امروز نیز «ولی جهانی» معاون میراث ‌فرهنگی اداره‌ی کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از کشف اشیای تاریخی در مسجد صفی شهر رشت خبر داد.

جهانی افزود: اشیای تاریخی فوق حین عملیات خاکبرداری در این مسجد کشف شدند و به ‌نظر می‌رسد که مربوط به دوران اسلامی باشند. این اشیاء درعملیات خاکبرداری از زیر قبور اسلامی کشف شده‌اند که اهمیت بالای آنها را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اشیای تاریخی کشف شده شامل یک عدد کاسه سفالی دست‌ساز، قطعات شیشه‌های دیگر و یک عدد عطردان شیشه‌ای است و با توجه با آنکه درلایه‌های زیرین قبور اسلامی کشف شده نشان می‌دهد که این منطقه از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت  اشیای مکشوفه در تاریخ‌گذاری شهر رشت  و با در نظر گرفتن برخی شواهد موجود به نظر می‌رسد که اشیای مکشوفه از مسجد صفی رشت مربوط به دوره‌های تاریخی تیموری و ایلخانی باشد.

گفتنی است مسجد صفی رشت که با نام‌های سفید و شهیدیه نیز شناخته می‌شود پیش از به قدرت رسیدن شاه اسماعیل صفوی در رشت ساخته شد و از جمله قدیمی‌ترین بناهای برجا مانده و سالم تاریخی این شهر به شمار می‌رود. کشف شواهد مادی باستان‌شناختی شامل سفال و تزئینات معماری همچون کاشی متعلق به قرون ۱۰-۸ ه. ق. در کاوش‌های باستان‌شناسی اخیر، تاریخ نخستین بخش این مسجد را دست‌کم به دوره ایلخانی عقب برده است.

در فروردین ماه سال ۹۸ تفاهم‌نامه‌ی فعالیت‌های باستان‌شناسی و مرمتی برای مرمت و احیای بنای مسجد صفی رشت فی‌مابین اداره‌ی کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان منقعد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.