افزایش ۶۳ درصدی ذخیره آب سد سفید رود

0 495

« وحید خرمی » مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان گفت: حجم آب ذخیره شده پشت سد سفیدرود امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

خرمی افزود: با توجه به اینکه سطح وسیعی از اراضی کشاورزی گیلان به منابع آبی ذخیره شده پشت سد سفیدرود وابسته هستند،  تا کنون معادل ۳۹۱ میلیون متر مکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره شده است که منابع آن برای فصل زراعی جدید در سطح استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به افزایش ۱۵۱ میلیون متر مکعبی میزان آب ذخیره شده پشت سد سفیدرود  نسبت به سال گذشته گفت: روند ذخیره شدن آب دراین سد مخزنی، خوب و مورد قبول است و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و بارش نزولات جوی انتظار داریم منابع آبی آن به صورت تدریجی افزایش پیدا کند.

خرمی گنجایش کنونی سد سفیدرود را نیز یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزارهکتار شالیزارهای موجود در استان از این منبع تامین می‌شود. همزمان با شروع  فصل بارشها دراستان ، ذخیره سازی آب در این سد برای فصل زراعی سال آینده شروع می شود.

در حالیکه مسوولان آب منطقه ای گیلان از افزایش ذخیره سازی آب در سد سفید رود خبر میدهند که سال گذشته به دلیل حاکم بودن شرایط کم آبی در کشور، وضعیت ذخیره آب در سدهای بتنی و لاستیکی گیلان در مقایسه با سایر استان ها بهتر بود اما به دلیل کم شدن ذخایر برف در حوزه های بالادستی میزان آب ورودی به مخزن سد سفید رود نیز کم شده بود.

گفتنی است سدهای مخزنی پلرود در شرق گیلان و سد دیورش رودبار و احداث یازده  سد لاستیکی به منظورتأمین آب شرب و زراعت در شرق و غرب گیلان از جمله پروژه‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای گیلان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.