دو برابر شدن سالمندان گیلان در ۱۵ سال آینده

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هشدار داد:

0 931

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به دو برابر شدن جمعیت سالمند گیلان در ۱۵ سال آینده هشدار داد.

«آبتین حیدرزاده » امروز در نشست خبری با موضوع کاهش رشد جمعیت گیلان گفت: گیلان دارای پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت در کشور است و اگر این وضعیت تداوم یابد تا ۱۵ سال آینده جمعیت سالمند استان دو برابر خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه گیلان کمترین زاد و ولد را در کشور دارد اظهار داشت: در زمان حاضر استان گیلان کمترین نرخ رشد جمعیت با ۰/۴ (چهار دهم درصد) را در کشور دارد. از سوی دیگر بیشترین نرخ باروری در استان مربوط به غرب گیلان از جمله آستارا و تالش است.

وی با اشاره به جمعیت حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری گیلان افزود: ۱۳ تا ۱۶ درصد جمعیت این استان در گروه سنی بالای ۶۰ سال قرار دارند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان همچنین به افزایش مهاجرت و رابطه آن با تعداد سالمندان در گیلان اشاره کرد و افزود: ۱۷۰ هزار خانوار مهاجر به استان گیلان شناسایی شده است که از استان‌های دیگر در این استان ساکن هستند.

وی با تأکید به اجرای آمایش جمعیتی در استان گفت: دراین مورد پایش‌های لازم صورت می‌گیرد‌ و مهاجرت‌ها به گیلان بر اساس جذب نخبگان و جوانان انجام می‌شود.

زنگ خطر پدیده پیری جمعیت گیلان از یک دهه گذشته در استان به صدا درآمده است. جمعیت گیلان با توجه به شرایط خاص نظیر کاهش رشد جمعیت، کاهش نرخ باروی و افزایش سن امید به زندگی در یک روند تاریخی از سال ۱۳۴۵ از ۳.۶دهم درصد و تا سال ۱۳۹۵به ۸.۹دهم درصد افزایش پیدا کرده است که نشان می‌دهد این استان بشدت به سمت جمعیت سالمند در حال پیشروی است و در نتیجه به لحاظ سالمندی دارای رتبه یک در کشور هستیم. این درحالیست که طی یک دهه گذشته با افزایش مهاجرتها به استان، در افزایش جمعیت سالمندان استان بی تاثیر نبوده است. در حال حاضر رتبه مهاجرپذیری گیلان به لحاظ نرخ خالص مهاجرت رتبه ۹در کشور رسیده است.

در همین رابطه پیش ازاین «روحانی فر» مدیر کل ثبت احوال گیلان گفته بود: آخرین جمعیت استان براساس داده های سال ۹۹، دو میلیون و ۵۷۱ هزار نفر علام شده است. وی می‌گوید: «نرخ رشد جمعیت در گیلان حدود ۴ دهم درصد و در کشور حدود یک درصد است. میانگین سنی جمعیت گیلان نیز ۳۵ سال است که حدود ۲۰ درصد آن را نیروی جوان یعنی ۲۹-۱۵ سال و ۹.۵ درصد آن را سالمندان یعنی ۶۵ سال به بالا تشکیل می دهند.»

این مقام مسؤول، با بیان اینکه گیلان با بحران سالمندی مواجه است، اضافه کرد: پیش بینی می شود جمعیت سالمند استان از ۹.۵ درصد فعلی به ۱۰.۵ درصد تا سال آینده برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.