فاصله گیلان از نظام سلامت کشور

وعده های افزایش مراکز درمانی و تجهیزات بیمارستانی در گیلان چقدر محقق شد

0 380

گیلان در حوزه سلامت در مقایسه با سایر استانهای دیگر کشور درعقب ماندگی زیادی قرار دارد. در این استان با وجود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت و حضور قابل توجه مسافر و گردشگر، حتی یک بیمارستان جنرال وجود ندارد. بسیاری از بیمارستانهای دولتی آن قدمتی بیش از ۵۰ سال داشته و فرسوده هستند و تعداد تختهای آی سی یو، تجهیزات پزشکی و سی تی اسکن و.. در آن کمتر از سرانه کشوری است. چنانچه اگر بحران شیوع گسترده کرونا در استان رخ نمی داد هنوز این عقب ماندگی ها در سایه سرسبزی و گردشگری استان مغفول باقی می ماند.

در عین حال نبود یک بیمارستان جنرال چند صد تختخوابی که همه تخصص ها و امکانات را یکجا ارایه کند از اصلی ترین مطالبات حوزه سلامت گیلان است که سالهاست مورد بی توجهی قرار گرفته است. کمبود امکانات و وجود نقایص در زیرساخت های بهداشت و درمانی گیلان مربوط به سال های اخیر نیست و میراث دار گذشته بوده که در دوران شیوع کرونا بیش از همیشه نمایان شد.

با این وجود سال گذشته بعد از تزریق اعتباراتی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه علوم پزشکی گیلان، این دانشگاه مدعی است توانسته با این منابع بخشی از کمبودها و مشکلات خدمات رسانی حوزه بهداشت و درمان را رفع کند.

چنانچه روزهای گذشته«ارسلان سالاری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از خرید ۷۰ میلیارد تومان تجهیزات بیمارستانی در حوزه سلامت استان طی دوران کرونا خبر داد.

وی با بیان اینکه بدهی بالای دانشگاه علوم پزشکی، معیوب بودن زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی و ناتمام ماندن پروژه‌های درمانی در این حوزه، گیلان را در زمره استان‌های محروم کشور قرار داده گفته بود: جبران عقب ماندگی های حوزه بهداشت و درمان این استان حداقل نیازمند یک هزار میلیارد تومان منابع اعتباری است.

همزمان با شیوع کرونا در گیلان وعده های زیادی در خصوص تجهیز و افتتاح بیمارستان های استان داده شد و اکنون بنا به اعلام مسوولان این دانشگاه بخش عمده ای از این وعده ها محقق شده است. آیا وعده های محقق شده شامل همه مطالبات حوزه سلامت استان بوده؟ چند درصد این وعده ها محقق شدند و چند بیمارستان در گیلان تجهیز و به مرحله افتتاح رسیدند؟

افزایش ۶۰۰ تخت بیمارستانی در گیلان

درهمین رابطه «انوش دهنادی مقدم» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگو با مرور تاکید کرد: عمده وعده های این دانشگاه در توسعه سلامت و درمان استان طی دوران کرونا محقق شده اند.

وی با اشاره به توسعه مراکز بیمارستانی استان به دستگاه های اکسیژن ساز، سی تی اسکن، و افزایش تختهای آی‌ سی‌ یو در بیمارستانهای رازی و پورسینا بعوان مراکز سنترال استان و نیز در سایر مراکزدرمانی دولتی استان افزود: توسعه زیرساخت دیالیز رازی، تکمیل اورژانس فومن، تکمیل اورژانس انزلی، تکمیل بیمارستان ۱۷ شهریور و آماده سازی سی تی اسکن های بیمارستان های آستارا، رودبار، رودسر، لاهیجان و افتتاح بیمارستان لنگرود با بیش از ۱۳۰ تخت از مهمترین هزینه کردهای بخش امکانات سرمایه و تجهیزات در دوران کرونا بوده است.

دهنادی مقدم با بیان اینکه طی دوران پاندومی هرچه به تعداد تخت بیمارستانی و مراکز درمانی افزوده شود باز جوابگو نخواهد بود اضافه کرد: طی یک سال ونیم گذشته ۶۰۰ تخت به تعداد تختهای مراکز درمانی استان افزوده شده است. با توجه به عقب ماندگی استان در سرانه تختهای بیمارستانی به ازای هر نفر، اگر هزار تخت جدید دیگر هم اضافه کنیم باز کمبود داریم. ولی آنچه که اکنون مهم است کنترل این ایپدمی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید به اینکه در بحث درمان، رسیدن به پتناسیل نظام شبکه بهداشتی بیش از افزایش امکانات و تجهیزات بیمارستانی مهم است، ایجاد خانه های بهداشت درهمه روستاها را یکی از شاخص های توسعه سلامت و بهداشت درگیلان عنوان کرد.

 وی در خصوص تامین تجهیزات بیمارستانی استان پاسخ داد: نصب دستگاه اکسیژن ساز مورد نیاز بیمارستان‌ ها، افزایش تعداد تخت‌های آی سی یو در بیمارستان سراسر استان از ۱۲۵ تخت به ۲۶۳ ، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه بیمارستان رازی به عنوان آزمایشگاه مرکز و استقرار سیستم اتوماسیون آزمایشگاه با بروز رسانی سیستم آزمایشگاهی موجود با ظرفیت پذیرش ۲ هزار تست در روز، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه بیمارستان حشمت و تجهیز آزمایشگاه بیمارستان رودسر، فومن، تالش، لنگرود و آستارا  نیز از جمله برنامه های این دانشگاه به منظوراصلاح زیرساخت‌ های بیمارستان‌ های استان در آینده است.

وی همچنین به احداث ساختمان جدید بیمارستان پورسینا در محوطه این مرکزدرمانی اشاره کرد و گفت: این مرکز جدید از مطالبات درمانی استان بود که سالها ساخت آن به تاخیرافتاده بود. اکنون با ورود قرارگاه خاتم النبیا، بزودی بیمارستان جدید با ۳۵۰ تخت بستری احداث می شود.

دهنای مقدم همچنین به راه اندازی آزمایشگاههای مراکز درمانی درشرق و غرب استان و تجهیز آنها به سی تی اسکن و دستگاه اکسیژن ساز به تعداد ۶۰ تخت را از دیگر وعده های عملیاتی شده در این مدت بیان کرد.

از سرانه کشوری فاصله داریم

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت نیز با تاکید به محقق شدن عمده وعده های دولت در تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی استان در دوران کرونا به مرور اظهار کرد: مشکلات حوزه درمان گیلان در بخش تجهیزات بیمارستانی از جمله سی تی اسکن و دستگاه اکسیژن ساز تحویل مراکز مختلف استان شده است.

این نماینده مجلس  با بیان اینکه کرونا موجب شد عقب ماندگی حوزه درمان و سلامت استان تا حدودی برطرف شود افزود: همچنان در بخش تختهای بیمارستانی در مراکز دولتی وضعیت مناسب نداریم و دولت در این زمینه خیلی ضعیف عمل کرده است . با ایجاد بیمارستان جدید پورسینا با ۳۵۰ تخت و بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی لاکان تا حدودی کمبود تخت بیمارستانی استان جبران می شود. در حال حاضر بیمارستان لاکان در حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیازمند تزریق اعتبارات کلان برای تکمیل شدن است.

وی با بیان ناکافی بودن امکانات درمانی و بیمارستانی استان تاکید کرد:علیرغم اینکه در حدود یکسال اخیر امکانات خوبی به استان سرازیر شده اما هنوز به نقطه مطلوب و از سرانه تعریف شده در نظام سلامت کشور فاصله داریم. دراین بخش گیلان باید به توسعه فضایی بیمارستانهای دولتی اقدام  کند.

گفتنی است تا قبل از آغاز دولت یازدهم، شاخص برخورداری از تخت‌های بیمارستانی در گیلان به ازای هر هزار نفر، یک و ۲۱ صدم بود که این عدد اکنون به یک و ۵۱ صدم ارتقاء یافته است. میانگین کشوری سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر یک ‌تخت است و این آمار در گیلان از متوسط کشوری پایین‌تر است بطوریکه شاخص تخت بیمارستانی در گیلان به ازای هر هزار نفر (۵.۱ ) نفر است. پیشتر نماینده تام الختیار وزرات بهداشت در گیلان از کمبود بیش از ۲ هزار تخت بیمارستانی در گیلان خبر داده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.