لاتاری، آن روی سکه‌ی مهاجرت

رشد آمار ثبت نام کنندگان در رشت

0 534

یکی از ساده‌ترین شیوه‌های مهاجرت ثبت نام در لاتاری گرین کارت آمریکا است. شیوه‌ای از مهاجرت که در آن تنها نیاز به شانس دارید و شرایط نام‌نویسی دشواری ندارد. برای ثبت نام در لاتاری آمریکا نیاز به شرایط ویژه‌ای نیست و هر فرد خوش شانس می‌تواند با همسر و فرزند خود رهسپار آمریکا شود.

کشور ایران در رتبه‌بندی سهمیه لاتاری آمریکا شرایط مناسبی دارد. دلیل اصلی این امر، سختی مهاجرت از ایران به آمریکا در شرایط عادی است که سال‌هاست با توجه به روابط بین ایران و آمریکا مهاجرت به این کشور دشوارتر نیز می‌شود.

با توجه به آمارها، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ۴۵۰۰ نفر، در دو سال بعدی ۴۱۰۰ نفر و در سال ۲۰۲۱، ۶۰۰۱ نفر موفق به کسب بلیت سفر به آمریکا شدند. هنوز آمار مربوط به سال ۲۰۲۲ منتشر نشده اما با توجه به آمار دو سال قبل می‌توان رقم این سال را ۵۰۰۰ نفر در نظر گرفت.

تعداد شرکت‌کنندگان لاتاری تا سال ۲۰۲۰ با افزایش چشم‌گیری روبه‌رو و تا سال ۲۰۲۰ هر سال تعداد شرکت‌کنندگان  بیشتر از سال قبل بود اما با توجه به ضروری شدن پاسپورت برای ثبت نام در لاتاری بسیاری از افرادی که پاسپورت ندارند مثل سرباز ها امکان شرکت کردن در لاتاری نداشته و از این رو رشد افزایش تعداد شرکت کنندگان متوقف شد. البته یکی دیگر از دلایلی که تعداد شرکت کنندگان ایرانی در لاتاری را کمتر کرد به اعمال محدودیت ترامپ  بود که صدور ویزا برای ایرانیان را سخت‌تر کرده بود در نتیجه تعداد شرکت‌کنندگان با افزایش مواجه نشد و همین نکته باعث شد تنها کسانی که شرایط دریافت ویزا را دارند در لاتاری گرین کارت آمریکا شرکت کرده و در نتیجه شانس شرکت‌کنندگان برای برنده‌شدن بیشتر شد.

 با روی کار آمدن بایدن در حال حاضر محدودیت برای شرکت‌کنندگان لاتاری ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ برای ورود به خاک آمریکا کمتر شد. هرچند پیش‌بینی می‌شود که تعداد شرکت‌کنندگان با افزایش چشم‌گیری مواجه شود اما این افزایش احتمالا یک تا ۲ سال طول می‌کشد چون بسیاری از افراد هنوز از شرایط جدید ثبت نام اطلاعی ندارند.

در گیلان و رشت نیز تعداد قابل توجهی از افراد هستند که شانس خود را در این آزمون بزرگ امتحان می‌کنند. شرایط گیلان نیز متاثر از وضعیت موجود در کشور است. خصوصا برای افرادی که با وجود تنگناهای مالی نیازمند معجزه یا بخت و اقبال در مسیر سرنوشت خود هستند. اگر چه انتخاب هر گزینه‌ای بدون چالش نیست. در رابطه با وضعیت ثبت نام لاتاری در رشت گزارشی تهیه کرده‌ایم که در پی می‌آید.

مجرد و متاهل؛ همه برای لاتاری

پادپری مدیر یکی از شلوغ‌ترین کافی‌نت‌ها در خیابان بیستون رشت است. نزدیک به ده سال است که در این ناحیه به ثبت نام مردم در لاتاری می‌پردازد و در این خصوص به مرور می‌گوید: در گذشته تعداد ثبت نامی‌هایی که در کافی‌نت انجام می‌دادم بیش‌تر بود و دلیل کاهش آن گسترش فضای مجازی است که دیگر هر کس در خانه این کار را انجام می‌دهد.

او درباره افرادی که تا کنون مراجعه کرده‌اند می‌افزاید: محدوده سنی افراد ثبت نامی میان ۳۰ تا ۴۰ است. در طول این ده سال همه اقشار برای ثبت نام اقدام کرده‌اند اما افرادی که هیچ‌گونه شغلی نداشتند بیش از سایرین بودند. هزینه ثبت نام در سال ۱۴۰۰ برای هر فرد ۵۰ هزار تومان است.

پادپری در پاسخ به سوالی درباره نصب آگهی برای ثبت نام لاتاری می‌گوید: نصب چنین آگهی‌هایی هیچ اشکالی ندارد زیرا نصب آن‌ها با مجوز صنف امکان‌پذیر است و کافی‌نت‌ها تا مجوز این کار را نداشته باشند چنین کاری نمی‌کنند.

یاری نزدیک به ۱۵ سال است که در کافی‌نت‌های مختلف کار می‌کند. او نیز میانگین سنی افراد ثبت نامی را میان ۲۵ تا ۴۰ سال دانسته و می‌افزاید: به نظر من تمایل مردم در این سال‌ها بیش‌تر شده است. در طول زمانی که به این کار مشغولم شیوه‌های گوناگونی را برای ثبت نام دیده‌ام.

خالقی نزدیک به ۱۸ سال است که مدیریت یک کافی‌نت را به عهده دارد. او هم به مرور می‌گوید: از همان ابتدا اقدام به ثبت نام متقاضیان می‌کردم. در طول این سال‌ها روند ثبت‌ نام بالا و پایین بسیاری داشته و نمی‌توان گفت که تمایل مردم بیش‌تر یا کم‌تر شده است. محدوده سنی افراد ثبت نامی میان ۲۵ تا ۴۰ است و هزینه هر فرد ۹۰ هزار تومان است.

او ادامه می‌دهد: تا کنون افراد مجرد و متاهل برای ثبت نام اقدام کرده‌اند. در سال ۱۴۰۰، ۵ خانوار برای ثبت نام آمده‌اند که یکی از آن‌ها در سال گذشته نیز اقدام کرده بود و امسال توسط همسرش ثبت نام کرده است. افراد مجردی نیز بوده‌اند که از راه‌های مختلف اقدام به ثبت نام در لاتاری کرده‌اند. پسر ۲۲ ساله‌ای بود که پس از آن که نام خودش در لاتاری در نیامد و از آنجایی که هیچ کس نباید بیش از یک مرتبه متقاضی اصلی در ثبت نام لاتاری باشد، از طریق ثبت نام پدر و مادرش نیز اقدام کرد و نام خود را به عنوان همراه نوشت.

راهی جز رفتن نیست

یاری نزدیک به ۱۵ سال است که در کاف‌نت‌های مختلف کار می‌کند. او نیز میانگین سنی افراد ثبت نامی را میان ۲۵ تا ۴۰ سال دانسته و می‌افزاید: به نظر من تمایل مردم در این سال‌ها بیش‌تر شده است. در طول زمانی که به این کار مشغولم شیوه‌های گوناگونی را برای ثبت نام دیده‌ام. از جالب‌ترین شیوه‌ها مربوط به فردی بود که هیچ گونه مدرک تحصیلی در اختیار نداشت. او برای این که بتواند مقبول دولت آمریکا شود اقدام به جعل مدرک تحصیلی کرد و از آنجایی که دولت آمریکا نمی‌تواند اقدام به استعلام ایرانیان بکند در کارش موفق شد. البته باید ذکر کنم که این کار در قانون تخلف است و ممکن است در آینده مشکل‌ساز شود.

ح.ک امسال سومین سالی است که اقدام به ثبت نام در لاتاری می‌کند. او جوان ۲۹ ساله‌ای است که به عنوان سالندار در یک کافه مشغول به کار است. او اصلی‌ترین دلیل برای ثبت نام در لاتاری را بیکاری می‌داند و می‌گوید: پس از دریافت مدرک لیسانس و رفتن به سربازی به دنبال کار بودم. پس از گذشتن یک سال و پیدا نکردن شغل مناسب فهمیدم چاره‌ای جز رفتن ندارم. امسال سومین سالی است که در لاتاری آمریکا ثبت نام می‌کنم. حالا تجربه‌ام بسیار بالا رفته و از تمام نکات ثبت نام مطلع هستم.

یک جامعه‌شناس: کشور ما از نظر اقتصادی پاشیده است. تحریم‌ها اثر مستقیم بر زندگی داشته‌اند و فعالیت‌های ما را مختل کرده است. در چنین برهه‌ای خانواده‌ها توان پاسخ‌گویی به نیازهای خود و فرزندان را ندارند. از طرفی دیگر فقر بسیار بیش‌تر شده است؛ برای مثال تا چند سال پیش، تکدی‌گری تنها توسط مردان و آن هم از روی ناتوانی انجام می‌شد اما حالا شاهد تکدی‌گری دختران جوان هم هستیم.

او ادامه می‌دهد: من هر راهی را برای رفتن وجود داشته باشد را امتحان می‌کنم و معتقدم به زودی پرنده خوشبختی بر روی شانه‌های من می‌نشیند؛ مهاجرت خوشبختی‌ست! حتی یک بار برای مهاجرت سرم را کلاه گذاشتند. سال ۹۸ بود که فردی از ثبت نام در لاتاری سوئد صحبت می‌کرد و مرا متقاعد کرد که در آن ثبت نام کنم. من با آن فرد از طریق مجازی آشنا شده بودم و به مرور زمان توانست اعتماد من را جلب کند. او گفته بود که ثبت نام لاتاری سوئد سه مرحله‌ای است و برای هر مرحله یک میلیون از من گرفت.

 سه‌گانه بیکاری، تحریم و مهاجرت

در ادامه محمدامین کنعانی جامعه‌شناس پاسخگوی سوالات ما شد. این استاد دانشگاه بیان می‌کند: دلیل مهاجرت‌ها بیکاری و اقتصاد فرسوده کشور است. ما در سال شاهد مهاجرت بسیاری از افراد تحصیل‌کرده هستیم. در دانشگاه‌ها وقتی از دانشجویان پرسیده می‌شود آیا پس از دوران تحصیلی تمایل به مهاجرت دارند، بیش از ۸۰ درصد پاسخ‌ها مثبت است. سالانه بسیاری از ایرانیان برای مهاجرت از طریق ترکیه اقدام می‌کنند و اگر موفق در ورود به اروپا نشوند در همان ترکیه می‌مانند؛ در این میان لاتاری تنها امکان کوچکی است که از آن استفاده می‌کنند. باید سوال پرسید که اگر این موضوع  به عنوان یک دغدغه مطرح می‌شود پس چرا تحقیقی صورت نمی‌گیرد.

کنعانی به اقتصاد کنونی کشور اشاره کرد و ادامه می‌دهد: اقتصاد موجب تغییرات در زندگی اجتماعی می‌شود. اصلاحات اقتصادی در اروپا موجب جذب مهاجر و افزایش جمعیت در کشورهای این قاره شد. کشور آمریکا نیز برای توسعه و نیروی کار، در زمینه مهاجرت میزان جذب بالایی دارد که این موضوع از گذشته در این کشور مطرح بوده است.

او می‌افزاید: کشور ما از نظر اقتصادی پاشیده است. تحریم‌ها اثر مستقیم بر زندگی داشته‌اند و فعالیت‌های ما را مختل کرده است. در چنین برهه‌ای خانواده‌ها توان پاسخ‌گویی به نیازهای خود و فرزندان را ندارند. از طرفی دیگر فقر بسیار بیش‌تر شده است؛ برای مثال تا چند سال پیش، تکدی‌گری تنها توسط مردان و آن هم از روی ناتوانی انجام می‌شد اما حالا شاهد تکدی‌گری دختران جوان هم هستیم.

کنعانی درباره تاثیرات اقتصاد بر جامعه تاکید و تصریح می‌کند: اقتصاد بر روی هنجارهای اجتماعی تاثیر می‌گذارد و به مرور زمان این هنجارها به عادت بدل می‌شوند. در کشور ما مشکلات اقتصادی تبدیل به یک عادت شده است که نتیجه آن گسترش فقر و تکدی‌گری است. خانواده‌ای که برای تربیت فرزندان خودش هزینه کرده و باید وارد عرصه کار بشود با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود چنین شرایطی چه راهی جز مهاجرت وجود دارد؟ نیروی جوان کشور پتانسیل کار کردن دارد اما کاری نیست. از گفتن این جمله شرمنده‌ام اما ما راهی جز دعا کردن نداریم!

او به استفاده از نیروی جوان کشور برای جهش اقتصادی اشاره کرده و می‌گوید: کشور ما در بهترین شرایط برای جهش اقتصادی است. کشور کره جنوبی در این سالیان از نیروهای جوان برای کار استفاده کرده است؛ اما متاسفانه در کشور ما برنامه‌ریزی وجود ندارد. در ایران فقط موضوع جوان نیست؛ بلکه نیروی جوان تحصیل‌کرده است که با کمی آموزش می‌توانند برای آینده کشور بسیار مفید و کارساز باشند.

کنعانی در پایان صحبت‌هایش تصریح می‌کند: این روزها شاهد اخبار طرح مجلس برای جوان‌سازی کشور هستیم. کشور ما در حال حاضر کشور بسیار جوانی است و تنها باید از آن استفاده کند. دولت و مجلس به جای آن که چنین سرمایه‌ای را برای این طرح هزینه کند باید نقشه دیگری برای کار پیدا کند. کشور ایران به به جوان‌سازی نیاز ندارد، تحریم‌ها باید برداشته شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.