آجیل سنتی در سفره عید گیلان

به دلیل افزایش قیمت 80 تا 110 درصدی آجیل

0 620

کسادی و بی رونقی آجیل شب یلدا به بازار عید نیز کشیده شد. بازار فروش آجیل راکد و مردم بیشتر نظاره گر هستند.

 «حمید انزانی» رییس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرستان رشت با اشاره با افزایش قیمت ۸۰ درصدی قیمت آجیل به مرور گفت: افزایش بیش از ۸۰ درصدی پسته، تخمه ژاپنی و فندق در بازارها موجب شده مردم برای شب عید به سمت آجیل سنتی روی بیاورند. در حال حاضر برنج سرخ کرده، بلغور و ذرت جایگزین آجیل نوروزی در سفره های مردم شده است.

 انزانی با تاکید به اینکه گرانی اقلام و کالاهای اساسی موجب شده مردم اقبالی به خرید شیرینی و آجیل نشان ندهند و از حجم خرید خود کاسته اند افزود: به گونه ای که کسبه این صنف نیز به شدت متضرر شده اند و به خاطر نبود مشتری حتی از سود متعارف خود که ۱۰ درصد است دست کشیده اند تا آجیل روی دستشان نماند. چون آجیل یک کالای  مصرفی است که بعد از مدتی قابلیت و کیفیت خود را از دست می دهد.

 وی تاکید کرد: گرانی آجیل و خشکبار کشوری بوده و ربطی به گران فروشی در بازارهای گیلان ندارد. در حال حاضر بیشترین ضربه از افزایش قیمت آجیل به کسبه این صنف وارد شده است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرستان تعداد واحدهای این صنف  حدود ۱۵۰ واحد اعلام کرد و گفت: تعداد ۳۰۰ کارگر در این واحدها فعالیت دارند که افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال آینده، امنیت شغلی آنها را به خطر انداخته می اندازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.