اجرای ۱۱۱ طرح و پروژه با اعتبار بیش از دو هزار و ۶۷۹ میلیارد تومان در گیلان

دکتر نوبخت در دهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان عنوان کرد:

0 318

می‌گوید حساب و کتاب همه استان‌ها را داریم، اعتقاد دارد یکی از مستقل‌ترین کشورهای جهان هستیم، می‌گوید شش ماهی که در پیش داریم بسیار پر اهمیت است. او این شش ماه را به مثابه حضور در دو استقامت به تصویر کشیده و می‌گوید با اینکه دونده در شروع مسابقه با آرامش مسیر را طی می‌کند، ولی به هنگام نزدیکی به خط پایان از تمام انرژی ذخیره شده خود برای حضور موفق در مسایقه بهره می‌برد. اینها بخشی از سخنان دکتر نوبخت است که همه را به همکاری دعوت می‌کند…

دهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گیلان که غروب روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه با حضور استاندار، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، نمایندگان، مدیران و فرمانداران در سالن غدیر استانداری برگزار شد. با ذکر این نکته که دکتر نوبخت مهمان ویژه این جلسه بود، بخش‌هایی از صحبت‌های وی در این گزارش آمده است:

دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در دهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گیلان که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب در استانداری برگزار شد این شب را شب ویژه‌ای برای ایرانیان دانست و گفت: با گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی که تاثیرگذاری زیادی در جهان داشته است، موقعیتی داریم که امروز دولت بزرگی در مناسبات خود با ایران در خصوص یک مقوله مستقل باید صحبت کند‌.

وی ادامه می‌دهد: با همه فاصله‌هایی که ما نسبت به آرمان‌های انقلاب و اهداف حضرت امام ممکن است داشته باشیم بر هیچکس پوشیده نیست که در رسیدن به استقلال به نحو شایسته‌ای موفق بودیم و بدون تعصب می‌توانیم بگوییم یکی از مستقل‌ترین کشورهای جهان هستیم و این ویژگی که بسیار پر اهمیت است شایستگی ملتی است که ۴۲ سال برای آن مقاومت و ایستادگی کرده است.

دکتر نوبخت با بیان اینکه در کنار این اهداف، موضوع توسعه کشور را از یاد نبرده ایم، می‌افزاید: توسعه به عنوان یکی از اهداف از سوی امام فقید و مقام معظم رهبری همواره دنبال می‌شد و از زمان نخستین دولت‌هایی که مسؤولیت اجرایی را در کشور بعهده گرفتند در این مورد تلاش شد و من به عنوان آحادی از مردم از دولت‌های قبل قدردانی می‌کنم و امیدوارم دولت‌های آتی نیز در همان راستا حرکت کنند.

وی با اعلام اینکه از آغاز دولت یازدهم تا امروز برای توسعه گیلان ۱۱۱ طرح و پروژه با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۶۷۹ میلیارد تومان تعریف شد، اضافه می‌کند: تا این تاریخ پنج هزار و ۸۳ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها پرداخت شد، ‌یعنی ۱۹۰ درصد تعهدات اعتباری دولت در گیلان تحقق پیدا کرده، البته هنوز ۷۱۳ میلیارد دیگر‌ تعهداتی است که باید به انجام برسد. بنابراین شش ماهی که در پیش داریم بسیار پر اهمیت است. مثل دونده در دو استقامت که ابتدا با آرامش حرکت کرده و سپس با افزایش سرعت از انرژی ذخیره شده خود استفاده می‌کند. بنابراین ما باید این شش ماه را بسیار پر انرژی حرکت کنیم.

وی گیلان را یک استان مستعد و توانمند می‌خواند که از نظر ارایه خدمات باید اقدامات بیشتری در راستای رسیدن به توسعه در آن انجام شود.

معاون رییس جمهور با ذکر اینکه براساس گزارش‌ها ۵۹ طرح و پروژه با عناوین مختلف احصاء کردیم بیان می‌کند: اگر دو هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان برای آنها سرمایه گذاری شود می‌توانیم قبل از اتمام دوره خدمت دولت تقدیم مردم بزرگوار استان کنیم. پس از هیچ فرصت و سهمی نباید فروگذار کنیم.

رییس ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان می‌گوید: کار بزرگی در پیش داریم. یک هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان از این رقم یعنی از دو هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان پرداخت شد و یک هزار و ۲۲۲ میلیارد دیگر باید قبل از اتمام خدمت دولت برای تکمیل این طرح‌ها بپردازیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تأکید می‌کند: راه آهن یک طرح بسیار بزرگ نه فقط برای استان بلکه برای کشور و منطقه است. ملاقات روسای جمهور روسیه، آذربایجان و ایران اتفاق نمی‌افتد مگر با مطالبه پروژه راه آهن و هر شخصی در آینده مسؤولیت سازمان برنامه و بودجه را داشته باشد چه یک گیلانی باشد یا یک هموطن از استانی دیگر وظیفه دارد این پروژه را به اتمام برساند. در همین راستا فقط طی هفته گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت نقدی پرداخت کردیم تا هیچ عذر و بهانه‌ای برای پیمانکاران این پروژه مهم نباشد.

۵۹ پروژه بزرگ از جمله راه آهن رشت-کاسپین و اتصال دریای خزر به خلیج فارس، بقیه هشت کیلومتر آزاد راه منجیل-روبار، دو سد پلرود و شفارود و سدهای لاستیکی نمونه‌هایی از اقدامات دولت است و در زمینه پروژه‌ها تمام تعهدات باید به موقع انجام شود. از جمله تمام ۳۰ میلیارد تومان تعهد اعتبار سدها باید پرداخت شود چون این سدها بسیار مهم هستند.

دکتر نوبخت می‌گوید: درست است منابع ما در کشور محدود است اما استان به استان حساب همه را داریم. در سفرها نیز هم بازدید میدانی داریم و هم عملیاتی.

وی با یادآوری تونلی که برای احیای دریاچه ارومیه در حال احداث است، راه آهن سنندج و یا طرح‌های عمرانی مشابه، می‌افزاید: در راستای توسعه استان‌ها طرح‌های عمرانی و طرح‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در تمام کشور در حال انجام است. به بیان دیگر مشابه آنچه در گیلان در حال انجام است در تمام استان‌ها هم هست. حال اگر عده‌ای توجه ملی ندارند نقصان از خودشان است. همه باید با هم کمک کرده و از هیچ فرصتی دریغ نکنیم.

وی ادامه می‌دهد: این ۵۹ پروژه بزرگ از جمله راه آهن رشت-کاسپین و اتصال دریای خزر به خلیج فارس، بقیه هشت کیلومتر آزاد راه منجیل-روبار، دو سد پلرود و شفارود و سدهای لاستیکی نمونه‌هایی از اقدامات دولت است و در زمینه پروژه‌ها تمام تعهدات باید به موقع انجام شود. از جمله تمام ۳۰ میلیارد تومان تعهد اعتبار سدها باید پرداخت شود چون این سدها بسیار مهم هستند.

دکتر نوبخت با تأکید بر اینکه ما نسبت به تعهداتمان با همه محدودیت‌هایی که داریم پایبند هستیم، می‌گوید: هنر سازمان برنامه و بودجه باید در این باشد که سینه سپر کرده و جلو برود و حتی با محدودیت منابع به گونه‌ای تقسیم کار و منابع کندکه بتوانیم طرح‌های مختلف از جمله طرح‌های عمرانی، اقتصادی و یا مسایل اجتماعی، بازنشستگی و…را انجام داده و به اتمام برسانیم. انشاالله طی این سفر نیز از پروژه‌های استان بازدید خواهم کرد.

اگر همین مسیر ریلی و قطار را می‌خواستیم الان تازه شروع کنیم با توجه به اعداد و ارقام فعلی معلوم نیست که می‌توانستیم یا نه، چون در هرصورت با انجام این پروژه‌ها حتی از طریق بهره‌مندی از استقراض و اوراق مالی و اسناد خزانه ارزش افزوده ایجاد کرده‌ایم.

وی ضمن قدردانی از همکاری نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، از همه مدیرانی که واقعا تلاش کردند و تمام همت خودشان را برای انجام بهتر کار بکار گرفتند، از دستگاه قضایی استان نیز به جهت رفع مشکلات قدردانی کرده و می‌افزاید: ما حاضر نیستیم برای انجام پروژه‌هایی همچون احداث راه آهن، مردم محلی به زحمت بیفتند بنابراین باید مشکلات این عزیزان را رفع کرد.

نوبخت با اعلام اینکه همه طرح‌ها را باید تا پایان اردیبهشت و طی شش ماه آینده به انجام برسانند، اظهار امیدواری می‌کند همانطور که از تهران با قطار به رشت آمده است بزودی از رشت نیز با قطار به بندر کاسپین در انزلی برود.

وی با تأکید ویژه مجدداً می‌گوید: همه باید با هم کمک کنیم. اگر همین مسیر ریلی و قطار را می‌خواستیم الان تازه شروع کنیم با توجه به اعداد و ارقام فعلی معلوم نیست که می‌توانستیم یا نه، چون در هرصورت با انجام این پروژه‌ها حتی از طریق بهره مندی از استقراض و اوراق مالی و اسناد خزانه ارزش افزوده ایجاد کرده ایم. چون اکنون بخش زیادی از مسیر به انجام رسیده و بقیه هم در دست انجام است. در واقع بیش از سودی که برای پرداخت اسناد اوراق پرداخت کردیم، این پروژه ارزش افزوده پیدا کرده است. امیدوارم در این فرصت کوتاه با تسریع در انجام پروژه‌ها شاهد اقدامات خوبی نسبت به توسعه استان گیلان باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.