تالاب انزلی لایروبی می شود

2 777

معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهوراز لایروبی  تالاب انزلی در ماههای آینده خبر داد.

« سعید شیرکوند» افزود: لایروبی  تالاب انزلی یکی از مشکلات گیلان است و مشکلاتی را برای دستگاه‌ها به وجود آورده که براساس هماهنگی‌های انجام‌شده از سوی استانداری، بزودی  این تالاب لایروبی  می‌شود تا شرایط بهتری برای گردشگری در آن فراهم شود.

معاون اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور گفت: برای پیشرفت در کار زمان مشخصی را جهت حصول نتیجه مشخص می‌کنیم . از اینرو صحبت‌هایی با استانداری گیلان انجام‌شده تا لایروبی تالاب انزلی طی سه چهار ماه آینده انجام‌شده تا شرایطی برای احیای تالاب به وجود آید.

پیشتر به گفته مدیر کل محیط زیست گیلان ، ورود رسوبات به حجم تقریبی ۶۰۰ هزار تن سالانه نیم متر از عمق تالاب  انزلی را کاهش میدهد. محمدپور گفت: در سه دهه گذشته میانگین عمق آب تالاب بین‌المللی انزلی از ۱۱ متر به کمتر از ۲ متر و در مناطقی تا ۷۰ سانتی‌متر کاهش یافته است.

« قربانعلی محمد پور» گفته بود: ورود ۳۰۰ هزار متر مکعب انواع پسآب‌ها و فاضلاب‌ها از ۷ شهر حوزه تالاب انزلی و معادل ۵۰۰ هزار متر مکعب پساب کشاورزی و سایر فاضلاب‌ها به این تالاب، افزایش انواع گونه‌های گیاهی و گونه‌های مهاجم نظیر سنبل آبی، آتش سوزی، زهکشی و تصرفات عدوانی، فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی از چالشها و معضلات تالاب انزلی است.

از جمله آخرین پروژه های لایروبی تالاب انزلی ، پروژه کاهش عمق لجن (پروژه زیست پالایی تسریع یافته” بایوجمی)  بود که اجرای آن حواشی زیادی را برای محیط زیست استان به دنبال داشت. طرحی که اعتبار ۸۵۰ میلیاردی  برای آن در نظر گرفته شده بود ابتدا به صورت آزمایشی دراستخر‌های حاشیه تالاب انجام شد اما بعد از شروع اجرای طرح در پهنه تالاب مورد اعتراض فعالان زیست محیطی و نمایندگان استان قرار گرفت و در نهایت  به دستور دادستان انزلی جلوی اجرای پروژه گرفته شد.

2 نظرات
  1. محمد کهنسال می گوید

    وقتی مدیرکل محیط زیست داده غلط میدهد تصمیمات هم غلط میشود

  2. حسین آلادینی می گوید

    در دوره ای با همین نظرات مشابه مدیرکل محیط زیست استان گیلان
    در تالاب انزلی با دراختیار گذاشتن ده ها میلیارد تومان ، جهاد سازندگی با مدیریت دانشمندان خود ، وخرید ماشین آلات و شناورهای مختلف ، با بوق و کرنا لایروبی را آغاز کردند
    روش این دانشمندان چنین بود که از کف رسوبات مختف را برداشت و به کناره روگا منتقل میکردند
    این برداشتها با اولین سیلاب دوباره به مسیر برمی گشت
    آنقدر ادامه دادند که توجیه صرف بودجه قابل قبول برای بالایی ها باشد
    چون انتقال این برداشتها از کف به خارج از تالاب ، سختی ها و بودجه کلانی را طلب میکرد
    به همین رفتارهای پت و متی اکتفا کردند
    الان هم لاشه های این ماشین آلات را میتوان در گوشه وکنار دید
    و البته اگر برای تالاب رفع مشکلی نشد برای خیلی از اینان نانی شد
    اینک نیز که بایوجمی به بن بست خورده ، دوباره چاره بالا کشیدن بودجه را در لایروبی دیدند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.