عقب ماندگی گیلان در حوزه سلامت و درمان

0 405

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گیلان با وجود  توسعه زیرساخت ها در اجرای نظام تحول سلامت، مشکلات و عقب ماندگی هایی در زیرساخت های نظام سلامت دارد که بایستی در اسرع وقت این مسائل جبران شود.

«سعید نمکی» در حاشیه افتتاح اورژانس جدید مرکز آموزشی درمانی رازی رشت  با اشاره به ارزیابی مشکلات بخش بهداشت و درمان گیلان  به اهمیت و توسعه بخش اورژانس در بیمارستان ها تاکید کرد و افزود: توسعه بخش اورژانس بعنوان اولین مبادی ورود بیماران حادثه دیده در همه شهرها در اولویت برنامه های وزارتخانه قرار دارد.

وی تاکید کرد: بیمارستان ۴۰۰ تختخوابه استان گیلان با تمام توان در حال تکمیل است و پایان سال ۹۹ شاهد بهره برداری آن‌خواهیم بود.

در همین رابطه «محمدحسین قربانی» نایب رییس کمیسیون بهداشت  مجلس  گفت : گیلان از نظر بهداشت و درمان از استان‌های محروم نیز محروم‌تر است.

قربانی افزود: گیلان نیازمند نگاه ویژه در حوزه بهداشت و درمان است. این استان به دلیل جهت‌دار نبودن منابع، از طرح تحول سلامت هیچ بهره‌ای نبرده است.

وی به کلنگ خوردن ۱۰ مرکز کلینیک تخصصی در گیلان درسال‌های گذشته اشاره  کرد وا فزود: این کلینیک‌ها از ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته ولی تاکنون حتی یک کلینیک آن راه‌اندازی نشده است. بیمارستان پورسینا با وجود مراجعه کننده زیاد از سایر استانها از داشتن یک سی تی اسکن با امکانات به‌روز محروم است.  وی با تاکید بر اینکه گیلان به بیمارستان جنرال نیاز دارد، گفت:  از ۱۴۶ مرکز دندان‌پزشکی شهری و روستایی ، ۱۲۴ مرکز دستیار دندانپزشک ندارند. همچنین این استان با برخورداری از هفت عضو هیئت علمی و ۲ استاد تمام فلوشیپ کاشت حلزون از داشتن مرکز تخصصی  این بخش محروم است.

این درحالیست که پیشتر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد ازنبود بیمارستان جامع درگیلان خواستارمشارکت بخش خصوصی با دانشگاه علوم پزشکی برای تامین هزینه های ساخت بیمارستان جامع دراستان شده بود.

محمد حسن قربانی گتفته بود: یکی از معضلات گیلان در حوزه بهداشت و درمان نامتوازن بودن سطح ارائه خدمات در بخش دولتی و بخش خصوصی است و مردم و بیماران اکثراً جهت دریافت خدمات پزشکی به بیمارستان‌های بخش خصوصی مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مجوز ساخت بیمارستان‌ جامع در سال ۹۵ از سوی وزارت بهداشت مطرح و به ۱۵ استان  از جمله گیلان داده شده  اما در گیلان به دلیل  عدم پیگیری  احداث این بیمارستان تا کنون اجرایی نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.