سهم ناچیز گیلان از استقرار شرکتهای دانش بنیان و هایتک

0 318

گیلان به دلیل کمبود زمین و شرایط زیست محیطی کمتر پذیرای استقرار شرکتهای دانش بنیان و هایتک بوده است. درحالیکه درسطح کشور ۵۱۲۸ واحد صنعتی دانش بنیان فعالیت دارند اما سهم گیلان با بیش از ۳ هزار واحد صنعتی از شرکتهای دانش بنیان، تاکنون ۶۵ شرکت بوده است. نبود فرهنگ سازی و عدم آگاهی سرمایه گذاران صنعتی از چگونگی ورود به صنایع هایتک در کنار سختگیری‌ها و فرایند طولانی در اخذ مجوز از وزارت خانه صمت موجب شده سرمایه گذاران این بخش کمتر به دنبال مجوز استقرار صنایع پیشرفته و هایتک در شهرکهای صنعتی استان باشند.

با این حال مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان خواستار استقرار شرکت‌های دانش بنیان و صنایع هایتک در شهرکهای صنعتی به منظور توسعه صنعتی استان شد.

«فریبرز سعیدی کیا» با تأکید به حفظ و اهمیت منابع طبیعی و حفظ محیط زیست گفت این استان باید به سمت صنایع سبز یعنی صنایع وابسته و سازگار با محیط زیست و منابع طبیعی گام بردارد. گیلان ظرفیت‌های بسیاری در صنایع مربوط به فعالیت‌های دریایی آبزی پروری، جنگل و سایر حوزه‌های طبیعی دارد و وجود شهرک‌های صنعتی می‌تواند زیربناهای لازم برای توسعه صنعت‌های مختلف را در این منطقه فراهم کند.

وی اضافه کرد: برای ایجاد اشتغال پایداردراستان،علاوه بر تحولی که باید در بهره وری منابع آب، دریا، بخش‌های کشاورزی، آبزی پروری و دامپروری ایجاد شود، باید حوزه صنعت نیز توسعه یابد.

در همین رابطه «علی باستی» رییس پارک علم و فناوری گیلان به مرور اظهار کرد: بر اساس آمارها، حدود ۲۵۰ شرکت صنعتی در گیلان هایتک و با فناوری بالا مستقر هستند اما درخواستی برای جذب از سوی سامانه معاونت علمی وفناوری کشور به منظور شناسایی بعنوان صنایع دانش بنیان از سوی آنها اریه نشده است.

باستی با اشاره به اینکه در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی ۶۵ شرکت دانش بنیان با فناوری بالا در گیلان فعالیت دارند تأکید کرد: فقط تعدادی از آنها از ظرفیتها دانش بنیانی برخوردارند.

وی با بیان این نکته که شرکتهای دانش بنیان نیازمند هم افزایی با یکدیگر هستند افزود: باید زیرساختهای ارتباط و شبکه سازی شرکتهای هایتک در گیلان فراهم شود.

رییس پارک علم وفناوری گیلان اضافه کرد: به لحاظ زیست محیطی برخی شرکتهای هایتک امکان استقرار درگیلان ندارند و شرکتهایی درحوزه شیلات، کشاورزی، برق الکرونیک و مکانیک که ارزش افزوده زیادی دارند از قابلیت استقرار در صنایع استان برخوردارند.

باستی درادامه تأکید کرد: این شرکتها برای فعالیت تخصصی نیازمند افرادی با تحصیلات تکمیلی و دکترا هستند.

گفتنی است صنایع های‌تک عبارت از صنایع الکترونیک یا صنایع طراحی و ساخت که شامل کامپیوتر و ملحقات آن، مدارهای مجتمع، تولید تجهیزات الکترونیکی و ارتباطی پیشرفته می‌شود. صنایع تولید مواد نو، صنایع بیوفناوری، صنایع اپتیک و لیزر، اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های هوشمند، نانو فناوری، صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات، صنایع هوا و فضا و انرژی‌های نو نیز در زمره این شرکتها هستند.

در گیلان بیشتر این شرکتها در حوزه‌های فناوری و اطلاعات و ارتباطات، برق و الکترونیک، وسایل و ملزومات پزشکی و فناوریهای زیستی فعالیت دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.