نخستین ایستگاه تحقیقات کیوی کشور

در آستارا تاسیس می‌شود:

0 1,761

تاروپود زندگی و معیشت گیلانیان از دیرباز با کشاورزی درهم تنیده شده است و به تبع همین موضوع ارتقاء تولید و توجه به  اقتصاد کشاورزی از مطالبات ویژه‌ی مردم این خطه‌ی سبز به شمار می‌آید. وقتی سخن از کشاورزی گیلان به میان می‌آید، پیش از همه محصول راهبردی برنج  در اذهان مجسم می‌شود اما از یاد نباید برد محصولاتی نظیر  مرکبات، چای، زیتون،  کیوی، فندق و بادام زمینی  هم  در اقتصاد کشاورزی استان سهیم هستند و ارتقای وضعیت آن  از اهمیتی انکارناپذیر برخوردار است.

نگاهی کوتاه به  گستره‌ی باغات کیوی در غرب گیلان  نشان از نقش این محصول در معیشت مردم این منطقه دارد و البته از یاد نباید برد که صادرات کیوی، ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه دارد. بنابراین می توان گفت افزایش کمی و کیفی محصول کیوی، موضوعی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.  وزیر جهاد کشاورزی در سفر هیات دولت به گیلان  اعلام کرد، برای نخستین بار ایستگاه تحقیقاتی محصول کیوی و فندق در استان گیلان ایجاد می‌شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان هم روز دهم بهمن از راه اندازی  ایستگاه تحقیقاتی کیوی برای نخستین بار در کشور با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در شهرستان آستارا خبر داد. اما اکنون راه اندازی این ایستگاه و نقشی که در توسعه‌ی کشت کیوی می‌تواند داشته باشد، موضوعی است که نگاه  تولیدکنندگان کیوی را به خود خوانده است.

 اهمیت ایستگاه تحقیقات کیوی

«محمود هوشیارفرد» پژوهشگر و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان  با بیان این که ایستگاه ملـی تحقیقات کیوی معتبرترین کانون تحقیقی برای تولید کیوی در استان گیلان محسوب می‌شود، به مرورگفت:  تقویت و علمی‌تر شدن ایستگاه تحقیقات کیوی، ورود مراکز دانش بنیان و مراکز رشد باهدف تولید نهال و کشت بافت از جمله مسائل ضروری است که طی سفر استانی ریاست محترم جمهور و مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شد.

ایران  در جایگاه چهارم تولید کیوی در جهان قرار دارد  و تولید این محصول دارای ارزش صادراتی، ارزآوری و سود اقتصادی برای باغداران و کشور است.

وی با بیان این که  باغ‌های کیوی در حال توسعه هستند وکشورمان  از ظرفیت بسیار خوبی در صادرات کیوی برخوردار است، اظهار کرد: این ظرفیت نیازمند توجه ویژه و تقویت است.از یاد نباید برد که  ایران  در جایگاه چهارم تولید کیوی در جهان قرار دارد  و تولید این محصول دارای ارزش صادراتی، ارزآوری و سود اقتصادی برای باغداران و کشور است.

گسترش باغات کیوی

مساحت باغات و میزان محصول کیوی طی ۳۰ سال گذشته  به ترتیب از ۱۰۰ هکتار و ۲۰۰ تن به حدود ۱۰هزار هکتار و حدود ۲۹۰هزارتن رسیده است. هوشیارفرد با ارائه‌ی این آمار یادآور شد: استان‌های شمالی کشور یعنی  گیلان، مازندران و گلستان بدلیل شرایط محیطی و اقلیمی (بارندگی و رطوبت بالا) و خاک حاصلخیز با اسیدیته‌ی مناسب برای کاشت کیوی مطلوب هستند. استان گیلان با بیش از ۶هزار هکتار باغ کیوی و تولید ۱۹۰ هزار تن یکی‌ از قطب‌های تولید و صادرات این محصول در کشور است. همچنین باید گفت، شهرستان‌های تالش و آستارا در غرب و رودسر در شرق گیلان ظرفیت منحصر بفردی در زمینه‌ی تولید و صادرات محصول کیوی به کشورهای اوراسیا دارند که باید با بهره گیری از یافته های تحقیقاتی از این ظرفیت به منظور بهینه‌سازی فرایند تولید و افزایش محصول با هدف صادرات استفاده شود.

 این پژوهشگر با تاکید بر اهمیت کشت کیوی در استان، گفت: ایستگاه تحقیقات کیوی با توجه به پتانسیل‌های بالای کشاورزی و کیوی  در شهرستان آستارا تأسیس می‌شود. گفتنی است که در حال حاضر کیفیت تولید کیوی در سطح کشور از شرایط خوبی‌ برخوردار است و باید با اقدامات علمی و پژوهشی، کیفیت تولید را افزایش داد. در این راستا، ایستگاه تحقیقات ملی کیوی با مجموع اعتباری معادل  ۳۰ میلیارد تومان که در فاز اول ۱۰ میلیارد تومان از آن اختصاص خواهد یافت،  در شهرستان آستارا راه اندازی خواهد شد. این ایستگاه از ایستگاه‌های تحقیقاتی تابع مرکز تحقیقات کشاورزی استان گیلان بوده و هدایت تحقیقات در زمینه‌ی کیوی به لحاظ فنی و علمی در سطح کشور را بعهده خواهد داشت.

  وی  با بیان این که همه‌ی پژوهش‌های علمی راهبردی کیوی کشور زیر نظر این مجموعه مدیریت می‌شود، اظهار کرد: هدف اصلی این ایستگاه  انجام بررسی‌های علمی در زمینه‌ی حل موانع علمی – فنی مرتبط با توسعه‌ی کمی و کیفی تولید کیوی کشور است که پس از انجام مراحل تحقیق در زمینه‌های اصلاح، تکثیر و پرورش، تغذیه و آبیاری، گیاهپزشکی ، اقتصاد و بازاریابی، نتایج علمی و فنی مربوطه را از طریق ارائه‌ی گزارش‌های نهایی، مقالات، نشریات فنی و ترویجی یا با برگزاری سخنرانی  وانتقال یافته‌های تحقیقاتی در باغات تحقیقی – ترویجی  و یا برپایی دوره‌های آموزشی با همکاری بخش آموزش در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهد.

هوشیارفرد در پایان اظهار امیدواری کرد:  ایستگاه ملی تحقیقات کیوی با تحقیقات، آموزش و کار میدانی، مشاور مناسبی برای باغداران کیوی باشد و مشکلات این بخش را به صورت علمی و پژوهشی پیگیری و به حداقل برساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.