چند زندانی کشته شدند

دادستان گیلان اتفاقات شب گذشته در زندان لاکان رشت را تایید کرد

0 460

عصر روز یکشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱ از حوالی ساعت ۱۷ اخبار جسته و گریخته‌ای از آتشسوزی در زندان لاکان رشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

پیگیری‌های خبرنگار مرور حکایت از این دارد که این اخبار غیررسمی حتی در سطح شهر رشت و در میان بازاریان هم شنیده می‌شد اما هیچکس از اصل ماجرا خبری نداشت.

آتنا دائمی زندانی سیاسی و فعال اجتماعی که دوره محکومیت خود را در زندان لاکان گذرانده بود، عصر دیروز حوالی ساعت ۱۸ خبر آتش سوزی در زندان لاکان را در توییتر خود منتشر کرد.

خانم دائمی در این توییت گفته بود افراد محلی دود را بر فراز زندان مشاهده کرده‌اند و صدای تیراندازی هم به گوش رسیده است. با این حال باز هم خبری از تایید رسمی این خبر نبود.

ساعت ۱۹:۵۵ دقیقه روز گذشته اولین تایید رسمی اتفاق از سوی دادستان گیلان اعلام شد. سیدمهدی فلاح میری در خبر اولیه این اتفاق اعلام کرده بود به دلیل درگیری در بند محکومین به قصاص زندان لاکان رشت، بین زندانیان اختلافات و زد و خورد رخ داده و ماموران انتظامی برای کنترل اوضاع در این بند مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شده‌اند.

اما قسمت مهم سخنان فلاح میری در خبر اولیه آنجا بود که در توجیه علت دود متصاعد شده از زندان گفت: «اثرات گاز اشک‌آور باعث آسیب شدید به سایر زندانیان شد و ماموران زندان ناچار شدند برای از بین بردن اثرات گاز اشک‌آور در راهروها و سالن‌های زندان آتش روشن کنند.»

مرور شب گذشته پس از بررسی خبرهای ضد و نقیض شبکه اجتماعی توییتر نتوانست اصالت موضوعات مطرح‌شده را ثابت کند. در خبرهای غیررسمی از درگیری شدید، گروگان‌گیری و شورش در زندان خبر داده شد اما مستنداتی در این باره منتشر نشد.

یک ویدئو از محوطه ورودی زندان، یک ویدئو از اتوبان سراوان به فومن و یک صوت ویدئویی از معدود اسنادی بودند که در فضای توییتر و برخی رسانه‌ها منتشر شد اما تایید زمان آن‌ها در موقعیت فعلی به سادگی ممکن نبود.

پایان شب

پیگیری‌های مرور تا ساعات پایانی شب ادامه داشت و غیر از خبرهایی که منتشر می‌شد هیچ منبع مطمئنی خبری از وقایع دقیق زندان لاکان نداشت. حوالی ساعت ۲۳ یکی از منابع رسانه‌ای مرور موضوع را تایید کرد و گفت طبق خبرهایی که از مددکاری زندان به او رسیده است خبر فرار ۱۲ زندانی تایید شده اما از تعداد کشته‌ها و مجروحین این حادثه خبری موجود نیست.

این منبع که مایل به انتشار نامش نبود به مرور گفت: این حادثه در بین زندانیان بند قصاص و حبس ابد مرسوم است و در سالیان گذشته هم مشابه چنین اتفاقاتی دیده شده اما اینکه این واقعه فقط منحصر به بند زندانیان محکوم به قصاص باقی مانده باشد، مشخص نیست.

چندین زندانی کشته شده‌اند

پس از پیگیری‌های مرور امروز صبح دادستان گیلان در خبری عمومی کشته شدن چند زندانی را در درگیری‌های شب گذشته تایید کرد. فلاح‌میری در مصاحبه خود با روابط عمومی دادگستری گیلان گفت: « با توجه به قطعی برق به دلیل تخریب تاسیسات توسط آشوبگران و ممانعت از خدمات‌رسانی به مجروحان توسط زندانیان، تعدادی از مجروحان فوت کردند و بقیه برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.»

با این وجود هنوز مشخص نیست که واقعه‌ی شب گذشته چه جزییاتی داشته است و درحال حاضر تنها اطلاعاتی که می‌توان آن را تایید کرد، کشته شدن چند زندانی است اما با این حال تعداد کشته‌شدگان هم نامشخص بوده و نهایی نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.