گیلانی‌ها در انتظار تعطیلی کامل دیگر اماکن عمومی

سایه‌ی نگرانی از کرونا بر سر شهروندان؛

0 479

نگرانی شهروندان گیلانی در پی شیوع ویروس کرونا موجب شد تا مسولان امر اقدام به تعطیلی حدودا یک هفته ای مدارس، موسسات علمی و دانشگاه های گیلان کنند. در همین راستا بسیاری از صنوف خدماتی چون آموزشگاههای فرهنگی و هنری نیز برنامه های خود را لغو کردند. همچنین برخی از رستوران های بزرگ رشت اقدام به درج اطلاعیه ای مبنی بر عدم پذیرش مشتریان به صورت حضوری وفقط اکتفا به غذای بیرون بر خواهند کرد.

با این حال نگرانی زیادی در خصوص دیگر اماکن عمومی وجود دارد. مکان هایی مانند بازارهای عمومی، پادگان ها، زندان ها، برخی از مراکز اقامتی و یا زیارتگاهها وجود دارد.

با توجه به اینکه اعزام جدید سربازان در چندروز اخیر خواهد بود خواهشمندیم فکری برای این موضوع شود. همچنین مکان های دربسته مثل زندان ها که با کلی سرباز و کارمند و زندانی و ملاقات کننده مواجه اند.

در حالیکه امروز هم ورزش و جوانان استان و نهاد کتابخانه های گیلان اعلام کردند به مدت یک هفته  کلیه مراکز زیر مجموعه خود را تعطیل می‌کنند  و انتظار می‌رود سایر دستگاهها و شرکتهای تولیدی  به جهت پیشگیری از گسترش این بیماری اعلام تعطیلی کنند اما «جلال الدین شکریه »  رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان  گفت: اصناف و بازار گیلان تعطیل نمی‌شوند.

نگرانی  شهروندان از تعطیل نشدن اماکن عمومی

در این زمینه برخی از شهروندان گیلانی ضمن ابراز نگرانی بیان کردند که خواهان تعطیلی دیگر مراکز هستند.

«علی میرزازاده» یکی از شهرونان رشت می گوید: کسی نگران پادگان ها و مکان هایی که از کمتر مسایل بهداشتی برخوردار است نیست. واقعا انواع افراد از استانهای مختلف کنار هم هستند و به اقلام مختلف دست می زنند و وضعیت بهداشت ممکن است مانند منزل و جاهای دیگر نباشد. با توجه به اینکه اعزام جدید سربازان در چندروز اخیر خواهد بود خواهشمندیم فکری برای این موضوع شود. همچنین مکان های دربسته مثل زندان ها که با کلی سرباز و کارمند و زندانی و ملاقات کننده مواجه اند.

«زیبا خدادادی» هم شهروند دیگری است که از تعطیلی برخی کافه ها و باشگاههای ورزشی صحبت می کند و می گوید: کاش این مکان ها هم تعطیل شوند و خانواده ها از نگرانی دربیایند. چون هنوز کسی این بیماری را جدی نمی گیرد و حتی درباره آن خوب اطلاع رسانی نشده است صنوف هم نظارت چندانی ندارند. حتی بازار رشت هم که مرکز مراجعه بسیاری از شهروندان از شهرهای مختلف است ممکن است محل انتقال این بیماری باشد. با این حال مسوولین حتی فعالیت ها را محدود نمی کنند.

«علیرضا خالقی» در ادامه توضیح می دهد: صبح برای مراجعه فرزندم به چند کلینیک رفتیم و بسته بود و واقعا نمی دانستیم چه کنیم. ناچار به بیمارستان مراجعه کردیم که بسیار شلوغ و غیر ایمن بود. واقعا در این شلوغی ها چطور باید خود را از بیماری کرونا حفظ کنیم. برای بیماری دیگری رفته بودیم اما اگر تنها یک فرد مبتلا باشد چه باید کنیم؟

بازار تعطیل نمی‌شود

در این زمینه «جلال الدین محمد شکریه» رییس اتحادیه امور صنفی رشت و نائب رییس اصناف کشور بیان کرد: اصناف خود را موظف می دانند که برای رفاه حال مردم بازار را باز نگه دارند اما بازار رشت به خاطر کرونا تعطیل نمی شود. ضمن اینکه تاکید کرده ایم که مسایل بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند و سپس به مردم خدمت رسانی کنند.

اما در زمینه باشگاهها «مریم بخشی» مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان با بیان اینکه تمام اماکن ورزشی گیلان تا اطلاع ثانوی تعطیل شده اند بیان کرد: در راستای اقدامات پیشگیرانه و برای حفظ سلامتی ورزشکاران از بیماری کرونا تمامی اماکن ورزشی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند. در این راستا از روسای هیات های ورزشی و اماکن ورزشی و نیز مدیران ادارت در شهرستان ها خواسته ایم ضمن سرکشی مداوم همکاری لازم را برای اجرای هر چه بهتر این دستور داشته باشند.

احتمالی تعطیلی مابقی اماکن عمومی

اما در خصوص تعطیلی دیگر اماکن عمومی چون زیارتگاهها و … با توجه به در پیش بودن مناسک اعتکاف که سه روزه خواهد بود و حتی برنامه های جشن در تالارها و … با یکی از مسوولین بهداشت استان هم گفت و گو کردیم.

معاون درمان دانشگاه علون پزشکی گیلان بیان کرد: برخی از کلینیک ها به دستور خود ما تعطیل شده اند تا ورود بیماران مشکوک موجب آلودگی محیط های پزشکی و انتقال ویروس به کادر درمان و یا دیگر شهروندان نشود. خواهش ما از مردم این است جز در موارد ضروری به دکتر مراجعه نکنند. اکنون بسیاری از پزشکان و پرستاران ما درگیر این بیماری شده اند و تمام تلاش ما کاهش راههای انتقال و بهبود بیماران بستری است.

دکتر «سیدحسن میری» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با ما با بیان اینکه در گام اول اقدام به تعطیلی موسسات آموزشی و ورزشی شده است اشاره کرد: در جلسه امروز نیز با اعلام دلایل پزشکی خواهان تعطیلی کتابخانه های عمومی و خصوصی، زیارتگاهها و اماکن زیارتی، تالارهای عروسی و کافه و رستوران ها و… را داشته ایم تا شورای تامین استان با موافقت خود به ما در کنترل بیماری کرونا کمک کند. در این طرح حتی به برگزاری برنامه های مذهبی هم اشاره شده است.

کرونا ویروسوی در پاسخ به این سوال که برخی از کلینیک ها در سطح شهرهای استان تعطیل شده و مراجعه مردم به بیمارستان ها موجب فشار بیش از حد جمعیت، نگرانی آنها در مراکز دولتی شده است، هم بیان کرد: برخی از کلینیک ها به دستور خود ما تعطیل شده اند تا ورود بیماران مشکوک موجب آلودگی محیط های پزشکی و انتقال ویروس به کادر درمان و یا دیگر شهروندان نشود. خواهش ما از مردم این است جز در موارد ضروری به دکتر مراجعه نکنند. اکنون بسیاری از پزشکان و پرستاران ما درگیر این بیماری شده اند و تمام تلاش ما کاهش راههای انتقال و بهبود بیماران بستری است.

وی در مورد ارسال کیت های مخصوص تشخیص کرونا به گیلان هم گفت:  این کیت ها خیلی محدود است و اگر هم ارسال شود  طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی فقط برای بیماران مشکوک تست می شود .

افزایش تولید محصولات بهداشتی در گیلان

در خصوص تولید اقلام بهداشتی در گیلان معاون امور صنایع و معادن گیلان توضیح داد: سه واحد تولیدی در استان که از قبل نیز محصولات بهداشتی و پزشکی  به میزان مورد نیاز مردم تولید می کردند، اکنون با حداکثر ظرفیت تولید می کنند.

«منوچهر صدفی» افزود: یکی از محصولات مورد نیاز مردم ماسک بود که اکنون  یکی از این واحدهای تولیدی روزانه سه هزار و ۵۰۰ عدد ماسک تولید می کند

وی اضافه کرد: واحد دیگری که  پنبه های الکلی بهداشتی تولید می کرد، اکنون با ظرفیت کامل تولیداتش را انجام می دهد؛ ضمن آنکه  اقدامات مرتبط با پروانه بهره برداری یکی دیگر از واحدهای تولیدی در طرح توسعه را با سرعت انجام دادیم تا بتواند سریعا به واحدهای تولیدکننده این محصولات بپیوندد.

وی یاد آورشد: یکی از واحدهای تولیدی محصولات بهداشتی همچون خمیر دندان و شامپو که در دهه مبارک فجر به بهره برداری رسید، اکنون یکی از خطوط تولید خود را تغییر داده تا اقلام مورد نیاز بهداشتی مردم را تامین کند.

وی تصریح کرد: شهروندان گیلانی  می توانند در صورت مشاهده گران فروشی این اقلام اعم از تجهیزات پزشکی و یا کالاهای دیگر با سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت تماس گرفته و اطلاع دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.