احمدعاشورپور، به روایت دیگران

رونمایی از کتاب شورشی آوازه‌خوان، نوشته امین حق‌ره

0 464

کتاب «شورشی آوازه‌خوان» پنجشنبه ۱۲ خرداد در کتاب‌فروشی اردیبهشت رونمایی شد. این نشست  با حضور «امین حق‌ره» نویسنده این کتاب و همچنین دکتر «محمد باقری» پژوهشگر و در حضور علاقه‌مندان در فضای باز برگزار شد. این کتاب که به بررسی ابعاد زندگی هنری، سیاسی و اجتماعی احمد عاشورپور ترانه‌سرا و خواننده گیلانی می‌پردازد، به کوشش نشر فرهنگ ایلیا منتشر شده است.

تلاش عاشورپور برای عدالت‌خواه و رفع تبعیض جنسیتی

 در ابتدای این نشست محمد باقری که رابطه‌ای دوستانه با احمد عاشورپور داشته با بیان خاطره‌ای گفت: به واسطه همشهری بودن همسرم با مرحوم عاشورپور، رابطه نزدیکی با ایشان داشتم. از بارزترین ویژگی‌های عاشورپور می‌توان به عدالت‌خواهی او اشاره کرد. او همیشه خواستار بهر‌وزی مردم سرزمینش بود و در طول مسیر هنری‌اش هیچگاه هنرش را به پول نفروخت. از دیگر خصوصیات عاشورپور می‌توان به احترام ویژه ایشان به بانوان اشاره کرد و در زندگی خودشان همواره برای رفع تبعیض جنسیتی تلاش کرد. عاشورپور در سال‌های قبل از انقلاب به جزیره خارک تبعید شد که در آن‌ دوران او برای هم‌رزمانش آواز می‌خواند تا روحیه آن‌ها حفظ شود.

این پژوهشگر همچنین در رابطه با وضعیت مالی احمد عاشورپور و ارتباط آن با هنر ایشان گفت: عاشورپور مهندس کشاورزی بود و در کشت و صنعت مغان و همینطور سپیدرود فعالیت داشته و هیچگاه از هنر پولی را برای خودش نمی‌خواست و درآمد حاصل از کنسرت را صرف امور خیریه می‌کرد. عاشورپور در دوران هنری خود سابقه همکاری با احسان طبری، محمود پاینده و جعفر مهرداد را داشت. از دیگر خصوصیات ایشان باید به توانایی‌اش در آوازخوانی به زبان‌های ترکی، تالشی و مازنی اشاره کرد.

 حضور در سطوح بالای مدیریت تا اختلاف با بنان و خالقی

در بخش دوم این نشست امین حق‌ره پژوهشگر و نویسنده شورشی‌ آوازه‌خوان با توضیح این که چرا این کتاب را به رشته تحریر درآورده گفت: ایده تالیف این کتاب از سال ۹۵ شکل گرفت و در این مدت محتوای این کتاب از طریق مصاحبه‌های مستقیم با مرحوم عاشورپور، نوارهایی که توسط افراد مختلف به دستم رسید و همچنین مصاحبه با افراد نزدیک و هم‌دوره با ایشان گردآوری شد. همینطور نشر فرهنگ ایلیا خاطرات دست‌نویس احمد عاشورپور را در اختیارم قرار داد تا اطلاعات به دست آمده را بتوان صحت‌سنجی کرد.

حق‌ره افزود: از آن رو نوشتن این کتاب دارای اهمیت است که باید اطلاعاتی درباره چنین فردی توسط یک گیلانی نوشته شود تا کسی که بر فضای زندگی سیاسی ایشان آشنایی کامل ندارد گردآوری شد و همان اتفاقی که برای تختی و به‌تازگی قایقران افتاده رخ دهد.

این امر که برای مدتی عاشورپور فعالیت هنری نداشت بیش‌تر وابسته به تصمیم شخصی خود ایشان بود چون چندین بار اجازه اجرا به او را ندادند، تصمیم گرفت کار هنری نکند. با وجود همه سانسورهایی که بر ایشان اعمال می‌شد اما باز هم ایشان در سطوح بالای مدیریت کشور فعالیت می‌کردند.

این نویسنده در رابطه با زندگی هنری و سیاسی و گره این دو به هم ادامه داد: این امر که برای مدتی عاشورپور فعالیت هنری نداشت بیش‌تر وابسته به تصمیم شخصی خود ایشان بود چون چندین بار اجازه اجرا به او را ندادند، تصمیم گرفت کار هنری نکند. با وجود همه سانسورهایی که بر ایشان اعمال می‌شد اما باز هم ایشان در سطوح بالای مدیریت کشور فعالیت می‌کردند. از نکات مهم شخصیتی ایشان صریح بودن در ابراز نظر خود بود. او که از همراهان بنان و خالقی در سرود ایران بود به دلیل مخالفت با این افراد در مساله آذربایجان با آن‌ها قطع همکاری کرد که همین امر باعث تغییر جریان موسیقی شد.

دکتر باقری نیز در انتهای جلسه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مرحوم عاشورپور تا آخر عمر خود چپ‌گرا بودند یا خیر؟ گفت: ایشان شاید در برخی جاها تغییر نظر داده باشند اما تا آخر به مبانی متعهد بودند و هیچگاه از گذشته روی‌گردان نشدند.

امین حق‌ره نیز در پاسخ سوال یکی از حاضران که پرسیده بود برای انتشار این کتاب آیا ارشاد ملاحظه خاصی انجام داده یا خیر؟ گفت: این کتاب زیر نظر ارشاد هیچ سانسوری نشده اما لازم است بدانید که هنوز برای اجرای عاشورپور در برخی مکان‌ها با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

در انتهای این برنامه جشن امضای این کتاب برگزار شد تا خریداران بتوانند با امین حق‌ره نیز گفت‌وگویی داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.