اختصاص ۱۱۵ میلیارد تومان برای حل مشکل پسماند گیلان

0 440

ارسلان زارع» سرپرست استانداری گیلان گفت: برای حل مشکل پسماند استان گیلان ۱۱۵ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

زارع  در کارگروه مدیریت پسماند گیلان افزود: یکی ازموثرترین عوامل درپایداری آلودگی محیط زیست علاوه برمنابع آلاینده زیست‌محیطی، مدیریت نامناسب درعرصه پسماند است.

زارع با بیان اینکه اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا وتکمیل آن تا مقصد یکی از ضروری‌ترین برنامه‌ها درحوزه مدیریت پسماند است افزود: بهینه‌سازی فرآیند تفکیک زباله از مبدا نیازمند همکاری شهروندان رشت است و بایستی مسئله پسماند استان گیلان به‌ویژه شهر رشت را تا نتیجه دادن به‌صورت جدی پیگیری کنیم.

وی ازاعضای کارگروه پسماند استان گیلان و شهرداری رشت خواست نسبت به اجرای طرح‌های مربوط به مدیریت پسماند در سایت لاکان و سراوان جدی‌تر اقدام کنند.

زارع با بیان اینکه امسال ۱۱۵ میلیارد تومان اعتباراز سفررئیس جمهور به گیلان برای هزینه در حوزه پسماند اختصاص داده شد گفت: چگونگی اختصاص یافتن اعتبارات مربوطه بایستی توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان انجام شود.

یکی از اساسی‌ترین مشکلات شهری امروزه تولید زباله شهری و صنعتی است که به‌ واسطه گسترش شهرها، رشد جمعیت وزندگی ماشینی به وجود آمده است. در گیلان روزانه حدود دو هزار و ۶۰۰ تن زباله تولید و این زباله ها به مراکز دفن پسماند و کارخانجات کمپوست موجود ارسال می‌شوند. اغلب این مراکز در مناطق جنگلی، حاشیه رودخانه‌ها و در مجاورت سواحل استان واقع شده وعمدتا از نظر معیارهای محیط زیستی مکان  یابی دفع پسماندها در مکان مناسبی قرارنگرفته  اند.سه کارخانه کمپوست رشت، انزلی و رودسر نیز از نظرعملکردی و فرآیندی در شرایط مطلوبی به سر نمی  برند.

مرکز دفن سراوان رشت یکی از جمله مناطق دفن زباله است که حجم اعظم زباله تولید استان به این مرکزمنتقل می شود و سالهاست تهدیدات زیست محیطی زیادی را برای شهروندان رشتی به وجود آورده است.

پیشتر مدیرکل محیط زیست استان از تصویب طرح جامع پسماند دراستان خبر داده و گفته بود: در این طرح شش نقطه برای مدیریت پسماند در نظر گرفته  شده و در این مناطق سه مرکز تکنولوژی مدیریت پسماند ایجاد خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.