باغ ویلاها، کانون طغیان آفت مگس زیتون در رودبار

0 752

«محمد صالح ضیایی» فرماندار رودبار خواستار اقدامات جدی برای مهار آفت مگس زیتون شد.
فرماندار رودبار با اشاره به آغاز فصل برداشت زیتون، از اداره جهاد کشاورزی خواست نسبت به مهار آفت مگس زیتون اقدام جدی انجام دهد تا آسیبب کمتری به باغداران زیتون وارد شود.
وی  با اشاره به اینکه سطح آلودگی مگس زیتون در ۱۳ هزار هکتار ار باغات زیتون ۱۰ استان گیلان، قزوین، زنجان، مازندران، اصفهان، گلستان، سمنان، مرکزی، ایلام، کرمانشاه برآورد شده بود افزود: اکنون این آفت در اغلب باغ های زیتون کشور کنترل شده اما خطر طغیان آن همچنان وجود دارد و باغ ویلاها به کانون طغیان آفت مگس زیتون تبدیل شده اند.
گیلان ازلحاظ مساحت و تولید زیتون، رتبه سوم کشور را دارد و زمان برداشت زیتون از شهریورماه آغاز و تا پایان آذرماه است. در رودبار ۹ هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد که از این میزان بیش از ۸۲۰۰ هکتار بارور است. براساس آمارها هر ساله بیش از ۲۰ هزار تن زیتون از باغ‌های بارور این شهرستان برداشت می‌شود.
سال گذشته زیتون کاران رودباری در هشت هزار و ۳۳۰ باغ بارور ۲۱ هزار و ۴۵۰ تن زیتون به ارزش اقتصادی ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کردند.
در روزهای گذشته نیز مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: مبارزه غیرشیمیایی با مگس زیتون در ۲هزار و ۸۰۰هکتار از باغ‌های پائین دست رودبار آغاز شده است.
«محمدابراهیم محمدی» افزود: این کار با مشارکت باغداران تا دوماه ادامه خواهد داشت. پاشیدن محلول پروتئین، تله گذاری و نصب کارت‌های زرد چسبنده از مراحل مبارزه غیرشیمیایی با مگس زیتون است.
وی شیب بیشتر از ۴۵ درصد، درختان قدیمی و درهم با ارتفاع ۱۵ متر، فاصله کم درختان از هم، هوادهی نامناسب و سخت بودن سم پاشی باغات سنتی پایین دست را بستری مناسب برای برای رشد مگس زیتون در رودبار عنوان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.