تاکید فرماندار لاهیجان بر تعیین مرز اراضی روستایی از اراضی ملی

0 512

«سید اسماعیل میرغضنفری» فرماندار لاهیجان مشخص نبودن مرز مالکیت اراضی روستایی با منابع ملی را یکی از مشکلات این شهرستان بیان کرد.

وی گفت: اداره کل ثبت اسناد باید محدوده های اصلی مالکیت اراضی مردم از اراضی ملی و دولتی را مشخص کند.

میرغضنفری افزود: محدودیت ها و معذوریت های سازمانی مرز مالکیت ها در روستاها را با مشکلات زیادی مواجه کرده و مانع توسعه در این مناطق شده است. برخی از نقاط مرزی لاهیجان با شهرستان های همجوار مشخص نیست که باید توسط ادارات ثبت برای صدور سند مالکیت مورد توجه قرار گیرد و این مغایرت های ثبتی اصلاح شود.

در سالهای اخیر افزایش تخریب اراضی ملی توسط سودجویان به یکی ازچالش‌های منابع طبیعی استان تبدیل شده است. ویلا سازی و ورود دام به عرصه‌های طبیعی ازجمله مهم‌ترین تصرفات به منابع ملی است که بعد از معادن، فعالیت‌های عمرانی و آفات در رده‌های بعدی تخریب اراضی ملی قراردارند. همچنین شخم و کشت محصول توسط روستاییان مناطق کوهستانی در شیب تند برخی ازاراضی ملی یکی از چالشهای جدی اداره کل منابع طبیعی گیلان شده است. براساس آمارهای این اداره کل ۵۷ درصد تصرفات اراضی ملی مربوط به شخم زدن و تبدیل مراتع به دیمزارها بوده است.

پیشتر ”یوسف پور” مدیرکل منابع طبیعی استان، با بیان اینکه نسق اراضی روستایی محدوده مشخصی ندارد گفت: این مساله موجب شده کشاورزی در اراضی ملی رونق بگیرد.

وی افزود: در صورت تامین اعتبار، اراضی جنگلی و مراتع پایش الکترونیکی خواهد شد و طرح کاداستریا حدنگاری اراضی ملی با مستثنیات اشخاص جهت حفظ حقوق مردم و دولت، تثبیت مالکیت اراضی ملی وجانمایی اطلاعات مکانی وتوصیفی در بانک اراضی اجرا می شود.

گفتنی است در روزهای گذشته ازسوی نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی رودبار ۸ هزار و۲۱۰ متر مربع اززمین‌های منابع طبیعی با حکم دادستانی از ۳ متصرف در منطقه زردکش، پارودبار و تازه آباد چلکاسررودبار بازپس گرفته شد. همچنین۶ هزار و ۷۷۰ متر مربع از زمین‌های منابع طبیعی در روستای ملامحله چهلستون لاهیجان نیز آزاد سازی شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.