جام نامجو بعد از ۲۸ سال در رشت

0 690

مسابقات بین المللی وزنه برداری جام نامجو بعد از ۲۸ سال در رشت برگزار می‌شود.

« ارسلان زارع» استاندار گیلان  گفت: قراراست مسابقات بین المللی وزنه برداری جام نامجو بعد از ۲۸ سال از ۱۲ تا ۱۶ بهمن امسال درشهر رشت برگزار شود.

وی با تاکید به برگزاری همه ساله این رقابت در استان و اعلام امادگی  ۱۰ کشور برای حضور در مسابقات بین المللی وزنه برداری جام جهان پهلوان نامجو گفت: به جهت میزبانی رشت از مسابقات بین المللی وزنه برداری جام نامجو، نام این شهر نه تنها برای سال ۲۰۲۰ میلادی، بلکه تا سال‌های دیگر در تاریخ ورزشی کشور ثبت می‌شود از این رو لازم است با هم افزایی و گسترش تعاملات بین بخشی، زمینه اجرای هرچه بهتر این دوره از رقابت‌ها به میزبانی شهر رشت را فراهم آوریم. اجرای کیفی مسابقات بین المللی وزنه برداری جام نامجو در رشت را آبروی کشور است و حضور وزنه برداران برتر در این مسابقات، اعتبار مسابقات وزنه برداری بین المللی نامجو را بیشتر می‌کند به همین سبب باید برنامه ریزی‌ها به سمتی باشد که این رقابت ها، هر ساله برگزار و ثبت جهانی شود.

زارع افزود: ورزشکاران گیلان در حوزه ورزش به ویژه رشته وزنه برداری، سابقه درخشانی دارند و نمونه بارز آن مرحوم محمود نامجو، وزنه بردار اسطوره‌ای ایران است که تنها مدال آور المپیک این استان محسوب می‌شود.

استاندار با بیان اینکه، برگزاری مسابقات انتخابی المپیک جام زنده یاد نامجو دراستان با استقبال خوبی مواجه می‌شود، افزود: رقابت‌های بین المللی جام نامجو، جزو مسابقات کسب سهمیه المپیک است و با توجه به امتیاز بالایی که دارد، ورزشکاران بنام و قدرتمندی در این دوره شرکت می‌کنند.

محمود نامجو در سال ۱۲۹۷ شمسی در محله استادسرای رشت مرکز استان گیلان چشم به جهان گشود و در سی ام دی ماه سال ۱۳۶۸ نیز به دلیل بیماری ، در یکی از بیمارستان های تهران درگذشت.

نامجو دارنده اولین  مدال طلای جهانی در قاره آسیا در رشته وزنه برداری است . وی یکی از پرافتخارترین وزنه ‌برداران تاریخ ایران است که علاوه بر قهرمانی های متعدد در این رشته ، دارای عناوین قهرمانی ایران در رشته‌های ورزشی کشتی و زیبایی اندام نیز بود .

ورزش زورخانه‌ای ، ژیمناستیک ، بدنسازی و کشتی نیز از دیگر فعالیتهای ورزشی نامجو در طول زندگی بوده است.

عناوین قهرمانی  محمود نامجو از سال ۱۹۴۷ قاهره تا ۱۹۵۸  توکیو شامل کسب مدال طلای قاهره ۱۹۴۷ ، کسب عنوان پنجم المپیک ۱۹۴۸ لندن ، کسب مدال طلای جهانی ۱۹۴۹ لاهه ، کسب مدال طلای جهانی ۱۹۵۰ پاریس ، کسب مدال طلای جهانی ۱۹۵۱ میلان ، کسب مدال طلای آسیایی ۱۹۵۱ دهلی ، کسب مدال نقره المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی ، کسب مدال نقره جهانی ۱۹۵۴ وین ، کسب مدال برنز جهانی ۱۹۵۵ مونیخ ، کسب مدال برنز المپیک ۱۹۵۶ ملبورن ، کسب مدال برنز جهانی ۱۹۵۷ تهران ، کسب مدال نقره آسیایی ۱۹۵۷ تهران و کسب مدال نقره بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ توکیو بوده است.

وی همچنین  دررقابت های قهرمانی کشور در پنج دوره موفق به کسب عنوان قهرمانی و مدال طلای مسابقات وزنه برداری کشور شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.