خسارات جبران ناپذیر مگس مدیترانه ای به محصولات کشاورزی

0 401

«محمد ابراهیم محمدی» مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان از کشاورزان خواست نسبت به آفت مگس مدیترانه ای بی توجه نباشند.

محمدی با اشاره به اینکه مدتی است آفت مگس مدیترانه ای از غرب مازندران به شرق گیلان وارد شده است، گفت: در صورت بی توجه کشاورزان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی برای جلو گیری از افزایش آفت مگس مدیترانه ای منجر به خسارات جبران ناپذیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: برداشت زودهنگام خرمالو از روش های جلوگیری خسارات به محصول است.

مدیر نباتات جهاد کشاورزی گفت: جمع آوری و دفن میوه های آلوده درعمق ۵۰ سانتیمتری خاک و نصب تله های جلب کننده پروتئینی در قسمت های جنوبی درخت، در ارتفاع ۱/۵ تا ۲/۲ متری و خلاف جهت باد از زیاد شدن نسل این آفت جلوگیری می کند. همچنین قرنطینه را یکی از راه های کنترل این آفت عنوان کرد و گفت: جلوگیری از انتقال میوه‏ های آلوده به مناطقی که فاقد آلودگی است می‏ تواند از انتشار آفت جلوگیری کند

آفت مگس مدیترانه ای میوه بعد از آفت مگس زیتون یکی از دغدغه های باغداران گیلانی در چند سال اخیر بوده است. این آفت که سابقه چندانی در گیلان ندارد تا کنون موجب نگرانی جدی باغداران و مسئولان نشده بود، اما درچند سال اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی و گسترش کشت درختان مخلوط در باغات کوچک و بزرگ در حال تبدیل شدن به یک معضل اصلی است و ممکن است در صورت عدم توجه تمامی مشکلات بخش باغداری استان را تحت الشعاع قرار دهد. چنانکه عمده توجه جهاد کشاورزی گیلان به باغات زیتون ومبارزه با مگس زیتون معطوف بوده است.

دراین رابطه «صفری» مدیر جهادکشاورزی شهرستان املش از آغاز مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای درشهرستان خبر داد.

وی با اشاره به فعالیت زودهنگام آفت مگس میوه مدیترانه ای در ۱۰۰ هکتار از باغات میوه استان گفت: شرایط آب وهوایی مناسب، تنوع وگستردگی میزبان موجب فعالیت زودهنگام مگس میوه مدیترانه ای در باغات و تراکم جمعیت بالای آن در برخی از کانونهای آلوده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.