سگ‌گردانی؛ برخورد انتظامی به جای فرهنگ‌سازی شهری

0 426

آبان ماه امسال بود که درگیری دو شهروند در پارک کشاورز رشت به خاطر اختلاف نظر درباره پدیده‌ی ‌سگ‌گردانی خبرساز شد. اتفاقی که موجب زد و خورد و برخورد کلامی این دو با یکدیگر شده بود و در نهایت کار به مجاری قانونی نیز کشیده و ضارب بازداشت شد.

در همان روزها بود که آیت‌الله رسول فلاحتی، امام جماعت رشت نیز نسبت به پدیده‌ی سگ‌گردانی هشدار داده و آن را «کرونایی دیگر» خوانده بود. او با انتقاد از اشاعه‌ی فرهنگ سگ‌گردانی گفته بود: شرایط به جایی رسیده که عده‌ای بین سگ و فرزندشان تفاوتی قائل نیستند.

فلاحتی به همین هم بسنده نکرده بود و با انتقاد از نیروی انتظامی و شهرداری گفته بود «آیا شهرداری اجازه می‌دهد گاو و گوسفند نیز وارد محیط شهری شوند؟ پس نیروی انتظامی باید تا ریشه‌کن کردن این معضل با آن مقابله کند.»

بعد از سخنان فلاحتی و درگیری پارک کشاورز رشت تمرکز بر این پدیده بیشتر شد و اخبار مربوط به آن حتی سر از رسانه‌های کشوری و جهانی درآورد. در همین حین بود که اظهار نظر محمدرضا احمدی سنگری نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، دوباره‌ هیزم بر آتش این اختلاف ریخت.

احمدی که به نظر می‌رسید با ایده‌ی مشاوران تبلیغاتی‌اش برای اظهار نظر در این باره مجاب شده بود، در مصاحبه‌ای وزارت کشور را تهدید کرد که اگر نتواند با نیروهای تحت امر خود یعنی نیروی انتظامی با سگ‌گردانی مقابله کند، از ظرفیت سپاه و بسیج برای مبارزه با این پدیده‌ی شهری در پارک‌های رشت استفاده خواهد شد.

حال چهار ماه پس از تمام آن حواشی عزیزالله ملکی فرمانده نیروی انتظامی استان گیلان در مصاحبه با مهر اعلام کرده که این نهاد انتظامی توانسته در مبارزه با سگ‌گردانی بسیار موفق عمل کند و نسبت به سال قبل صد درصد رشد داشته باشد.

به نظر می‌رسد این بار نیز نهادهای نظارتی و انتظامی رویکردی بهتر از برخورد مستقیم و قهری به جای فرهنگ‌سازی پیدا نکرده‌اند و قرار است مبارزه با سگ گردانی نیز مشمول برخورد مستقیم با چگالی خشونت و مجازات همراه باشد. اتفاقی که تحلیل‌گران اجتماعی معتقد بودند به سادگی می‌توان با تدوین آیین‌نامه‌هایی فرهنگی مثل تعیین ساعت ورود خروج سگ‌های شخصی به پارک‌های شهر، از بروز آن جلوگیری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.